printlogo


کد خبر: 185200تاریخ: 1396/9/11 00:00
چهارگوشه

قدردانی خواهر رفیق حریری  از سیدحسن نصرالله
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده، در صورت تداوم فضای مثبت، او هفته آینده استعفایش را پس خواهد گرفت. حریری در عین حال روند گفت‌وگوهای ملی برای رسیدن به اجماع ملی را مثبت ارزیابی کرده است. در همین حال، یک منبع فلسطینی از قدردانی بهیه حریری، عمه سعد از مواضع سیدحسن نصر‌الله در حمایت از برادرزاده‌اش در جریان استعفای اجباری‌اش از ریاض، خبر داد. بهیه حریری در نشستی با یکی از گروه‌های وابسته به سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفته است اگر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نبود سعد حریری( از بازداشت در عربستان) آزاد نمی‌شد.

نتانیاهو  میهمان ناخوانده اتحادیه اروپایی
سران کشورهای اروپایی از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خودش را به نشست وزیران خارجه این اتحادیه در ماه دسامبر دعوت کرده، عصبانی هستند. شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گزارش داد مقامات اروپا ضمن غافلگیر شدن از دعوت خودخوانده نتانیاهو به نشست یادشده، معتقد هستند وی قصد دارد نمایشی سیاسی علیه آنها اجرا کند. نتانیاهو اوایل ماه جاری گفته بود بعد از 22 سال به عنوان نخستین مقام اسرائیلی در نشست بروکسل در 11 دسامبر شرکت خواهد کرد.

خروج بیش از 400 نظامی آمریکایی از سوریه
ائتلاف مدعی مبارزه با داعش در سوریه اعلام کرد بیش از 400 تن از نیروهای تفنگدار ویژه آمریکایی و آتشبارهای آنها پس از کمک به بازپس‌گیری شهر الرقه، از سوریه خارج می‌شوند. ماه گذشته میلادی شورشیان مورد حمایت آمریکا اعلام کردند الرقه را از دست داعش بیرون آورده‌اند.  در حالی که تعداد کمپین مقابله با داعش در عراق و سوریه در حال کاهش است، هنوز مشخص نیست چه تعداد نیروهای آمریکایی که گفته می‌شود 2 هزار نیرو هستند، همچنان قرار است در سوریه بمانند.

محکومیت کارگر پایگاه نظامی آمریکایی به حبس ابد
دادگاهی در ژاپن با صدور حکمی، فرانکلین شینزاتو 33 ساله کارگر سابق پایگاه نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا را درباره تجاوز و قتل یک زن 20 ساله در آوریل سال گذشته مجرم شناخته و وی را به حبس ابد محکوم کرده است. سخنگوی دادگاه در مصاحبه با رویترز گفته است نمی‌تواند فورا این تصمیم را تایید کند. این پرونده موجب افزایش خشم و نفرت ساکنان اوکیناوا نسبت به ادامه حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه شده است. اوکیناوا میزبان حدود 50 هزار آمریکایی است.

جدی‌تر شدن انتقال سفارت آمریکا به قدس
مقام‌های آمریکایی خبر چند روز پیش رسانه‌های صهیونیستی درباره طرح کاخ‌سفید برای اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تأیید کردند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از برخی مقامات دولتی در واشنگتن گزارش داد کاخ‌سفید برای اعلام رسمی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به آن آماده می‌شود. بر این اساس طی روزهای اخیر به دستور ترامپ، سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای مختلف از این طرح مطلع شده‌اند تا دولت‌های متحد آمریکا بتوانند برای تظاهرات‌های احتمالی مردم‌شان علیه این اقدام آماده شوند. «هیثر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در نشست خبری روز پنجشنبه تصریح کرد ترامپ تا چهارم دسامبر کنگره را در جریان تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به قدس قرار می‌دهد. البته خبرگزاری رویترز از ادامه تعویق طرح انتقال سفارت توسط کاخ سفید خبر داده و همزمان روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع وزارت خارجه آمریکا نوشته است که حتی اگر ترامپ در این باره تصمیم نهایی را بگیرد، انتقال واقعی سفارت از تل‌آویو به قدس چندین سال طول خواهد کشید.
 


Page Generated in 0/0074 sec