printlogo


کد خبر: 185234تاریخ: 1396/9/12 00:00
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
راه جبران کسری بودجه، حذف بیمه همگانی نیست!

احمد طالقانی: طرح تحول و توزیع رایگان دفترچه بیمه سلامت از جمله مواردی است که به عنوان دستاورد دولت مطرح می‌شود، با این حال برخی شتابزدگی‌ها و نادیده انگاشتن بررسی‌‌های کارشناسی باعث شده هر دو طرح با مشکلاتی مواجه شود.
کارشناسان پرداخت کارانه‌‌های میلیونی به برخی پزشکان و همزمان بیکاری تعداد زیادی از پزشکان جوان و فارغ‌التحصیلان گروه‌‌های پزشکی، تبعیض در نظام پرداخت دست‌اندرکاران سلامت و تناسب نداشتن فشار کاری با میزان حقوق و دستمزد را از مهم‌ترین چالش‌‌های پیش‌روی طرح تحول سلامت می‌دانند.  از سوی دیگر توزیع بی‌حساب و کتاب 11 میلیون دفترچه بیمه خدمات درمانی بدون مشخص کردن گروه‌‌های هدف و پیش‌بینی منابع درآمدی پایدار این هر دو طرح را که می‌توانست مفید و چاره‌ساز باشد، زمینگیر کرده است. بتازگی مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان اذعان کرد پس از رایگان شدن بیمه سلامت همگانی، 5 میلیون نفر از افرادی که حق بیمه می‌پرداختند، صندوق بیمه‌ای خود را تغییر دادند و توانستند دفترچه رایگان از سازمان بیمه سلامت ایران دریافت کنند! هدف قانونگذار از این طرح پوشش مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و دهک‌‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت بود، این حقایق در کنار گرفتاری‌‌های مالی دولت و برخی پرداخت‌های خارج از شمول باعث شد بتازگی با تصمیم وزارت رفاه و تعاون توزیع دفترچه رایگان بیمه سلامت متوقف شود و دارندگان این دفترچه‌ها مکلف به مراجعه به مراکز دولتی شوند، افرادی هم که تمایل به مراجعه به بخش خصوصی داشتند موظف به پرداخت 20 هزار تومان حق بیمه ماهانه به ازای افراد تحت پوشش شدند. برای بررسی بیشتر این موضوع و طرح بیمه همگانی سلامت با یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به گفت‌وگو پرداختیم و نظرش را در این‌باره جویا شدیم.
هزینه‌‌های کمرشکن حوزه سلامت
بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این‌باره در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» می‌گوید: هزینه‌های کمرشکن حوزه سلامت که اکنون دولت را زمینگیر کرده به دلیل برخی اقدامات کارشناسی نشده مانند پرداخت‌‌های بی‌ضابطه از جمله کارانه برخی پزشکان و توزیع دفترچه سلامت همگانی بین همه اقشار جامعه بدون در نظر گرفتن توان مالی افراد و برخی اقدامات دیگر است که باید با آسیب‌شناسی برطرف شود. بنا بر اظهارات وی، راه جبران کسری بودجه در حوزه بهداشت و درمان حذف بیمه سلامت همگانی نیست و این موضوع در صورت اجرایی شدن بخش مهمی از اقشار ضعیف جامعه از جمله روستاییان، عشایر و همینطور حاشیه‌نشینان را که تحت پوشش بیمه سلامت هستند با دشواری‌‌های زیادی مواجه می‌کند و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.
وی افزود: برای مدیریت هزینه‌ها در حوزه درمان باید چاره‌اندیشی کرد، یکی از این راهکارها می‌تواند راهنمای بالینی و شناسنامه الکترونیکی بیماران باشد، چرا که در حال حاضر هزینه‌‌های زیادی به دلیل مراجعه غیرضروری به آزمایشگاه‌ها، مراکز سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی‌ها و مراکز ‌ام‌آر‌آی به بیمه‌ها تحمیل می‌شود که با ایجاد راهنمای بالینی جلوی اینگونه مراجعه‌‌های غیرضروری که در مواردی به دلیل روابط ناسالم این مراکز با برخی پزشکان شکل می‌گیرد، گرفته می‌شود.
نماینده مجلس با اشاره به افزایش هزینه طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: پیشنهاد و راهکار مجلس برای مقابله با کسری‌‌های نظام سلامت همگانی اجرای طرح پزشک خانواده و راهنمای بالینی مراجعان به مراکز درمانی است، ضمن اینکه برخی پرداخت‌‌های بی‌ضابطه و نجومی بویژه درباره کارانه 2 برابری برخی پزشکان هم با اقدام مجلس متوقف می‌شود.
 


Page Generated in 0/0058 sec