printlogo


کد خبر: 185295تاریخ: 1396/9/13 00:00
پشتیبانی نظامی ائتلاف متجاوز سعودی از فتنه علی عبدالله صالح در یمن
انصارالله: صنعا سقوط نکرده است

رژیم سعودی که طی نزدیک به 3 سال نتوانسته است با جنگ نظامی، اهداف نامشروع خود را در یمن محقق کند، تلاش می‌کند با ایجاد فتنه میان ائتلاف «انصارالله - صالح» و ایجاد جنگ داخلی در این کشور، اوضاع را به نفع خود پیش ببرد. پرواضح است جنبش انصارالله به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین جریان‌های سیاسی در جریان انقلاب 2011، از زمان آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، بنا بر ضرورت میدانی و سیاسی، حزب رئیس‌جمهور سابق یعنی «کنگره مردمی یمن» را در کنار خود پذیرفت تا تجاوز نظامی عربستان را دفع کند. اختلافات انصارالله و علی عبدالله صالح نیز بر کسی پوشیده نیست. بعد از آنکه چندین بار این اختلافات در 2 سال و نیم گذشته مهار شد تا عربستان از آن سوءاستفاده نکند، سرانجام از چند روز گذشته این اختلافات جدی‌تر از قبل دوباره شعله‌ور شده و صنعا را از روز جمعه ملتهب کرده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که «طارق محمد صالح» معروف به طارق عفاش، برادرزاده علی عبدالله صالح که روزی عربستان را با موشک تهدید می‌کرد، حالا در زمین عربستان بازی می‌کند. عفاش با تشکیل گروهی مسلح در صنعا از دستورات نیروهای امنیتی سرپیچی کرده و با اقداماتی مشکوک که امنیت صنعا را تهدید می‌کرد، حساسیت انصارالله یمن را برانگیخته است. در مقابل، انصارالله از عفاش می‌خواهد به خواسته‌های آنان پاسخ دهد اما او با سرپیچی خود، زمینه درگیری گروه مسلحش با نیروهای امنیتی در صنعا را فراهم می‌کند و این درگیری سبب شعله‌ور شدن اختلافات انصارالله و المؤتمر می‌شود که نتیجه آن چندین نفر کشته است. با وخیم‌شدن اوضاع، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله با تأکید بر ضرورت حفظ هوشیاری درباره فتنه‌ها در یمن، همه را به گفت‌وگو دعوت کرد تا مساله حل شود. الحوثی در دومین سخنرانی خود در روز شنبه، در واکنش به کودتای علی عبدالله صالح اعلام کرد سرکرده شبه‌نظامیان متجاوز منفعت وطن و امنیت کشور و جان مردم را به هیچ‌وجه در نظر ندارد. وی گفت: برخی گروه‌ها برای آشوب و کشتار و جنایت در چارچوب یک طرح خرابکارانه که توجیهی ندارد، تلاش می‌کنند. رهبر جنبش انصارالله یمن اظهار کرد: شبه‌نظامیان متجاوز با دستور و در چارچوب تحرکات کشورهای متخاصم علیه یمن فعالیت می‌کنند. شبه‌نظامیان متجاوز تفنگ‌های خود را به سمت کشور خود و مردم خود در صنعا نشانه گرفته‌اند.
صنعا سقوط نکرده است
گروه انصارالله اعلام کرد چند ساعت بعد از اعلام نیروهای وابسته به رئیس‌جمهور مخلوع یمن مبنی بر تسلط بر اکثر مناطق صنعا، کنترل محله‌ها و پادگان‌های نظامی این شهر را به دست گرفته است. انصارالله اعلام کرد 3 پادگان و یک دفتر کمیته دائمی در صنعا را از مزدوران عبدالله صالح پس گرفته و محله ‌السیاسی و محله‌های دیگر صنعا را امن کرده است. همچنین بر «ذمار» در جنوب صنعا و محله‌های اطراف آن تسلط یافته است. یک منبع انصارالله گفت نیروهای این گروه بر پادگان‌های السواد، ریمه حمید، المصلی و مقر سفارت عربستان و چند ساختمان در محله‌ السیاسی تسلط یافته‌اند. منابع خبری همچنین تایید کردند نیروهای انصارالله در پی درگیری شدید با محافظان شبکه تلویزیونی وابسته به عبدالله صالح بر شبکه «الیمن الیوم» تسلط یافته‌اند. از سوی دیگر، رسانه‌های یمنی ادعا کردند نیروهای انصارالله منزل عبدالله صالح در روستای الدجاج در شمال شرق صنعا را هدف قرار دادند و دفتری را که این دست‌نشانده از آنجا بیانیه صادر می‌کرد به تصرف خود درآورده‌اند. همزمان با این تحولات، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در پست توئیتری خود نوشت: دیروز در بوق و کرنا اعلام کردند پایتخت و 5 استان دیگر را تصرف کرده‌اند و امروز جنگنده‌های متجاوز حامی آنها، صنعا و 5 استان دیگر را بمباران می‌کنند. عبدالسلام ادعای سقوط صنعا را تکذیب و اعلام کرد حزب عبدالله صالح و عربستان برای اجرای کودتا در یمن با یکدیگر همدست شده‌اند.
ابعاد وابستگی کودتای صالح به سعودی‌
علی عبدالله صالح از همان ساعات اولیه کودتا با اعلام اینکه دست خود را به سوی خارج دراز کرده است، وابستگی طرح و برنامه کودتا به دستور‌العمل‌های خارجی را ثابت کرد. صالح در بخشی از سخنرانی روز شنبه که بشدت مورد استقبال سعودی‌ها قرار گرفته است، گفت: ‌ای مردم یمن! برای حفظ وحدت و کشور خود قیام کنید. اقدامات انصارالله بخشی از عوامل تجاوز ظالمانه به یمن بود». در مقابل، ائتلاف متجاوز سعودی با استقبال از درگیری‌ها در صنعا، کودتای عناصر حزب کنگره مردمی را «انقلابی مبارک» خواند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما اطمینان داریم اعضای حزب کنگره مردمی زمام امور را به دست می‌گیرند و ائتلاف نیز با تمام توان در همه زمینه‌ها از منافع مردم یمن حمایت می‌کند تا خاک، هویت، وحدت و بافت اجتماعی یمن در چارچوب کشورهای عربی، کشورهای منطقه و جهان حفظ شود». چنین اظهاراتی نشان می‌دهد این کودتای صالح رنگ و بوی سعودی دارد و در نتیجه فعالیت‌های فتنه‌انگیز سعودی‌ها برای جذب صالح در حال انجام است. همزمان عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به آغوش سعودی‌ها که تا دیروز مردم یمن را به مبارزه با علی عبدالله صالح دعوت می‌کرد، شنبه با چرخشی 180 درجه‌ای، خواستار کمک ریاض به صالح شد و گفت از تمام طرف‌ها در رویارویی با انصارالله حمایت می‌کنیم. حمزه الحوثی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای المسیره فاش کرد امارات چندین کامیون اسلحه را با قاچاق از استان‌های جنوبی الضالع و إب به صنعا رسانده و در اختیار عناصر صالح قرار داده است. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی گزارش داد جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی چند روز گذشته از عناصر حزب صالح پشتیبانی نظامی می‌کنند و در همین راستا، روز گذشته بیش از 5 بار مواضع نیروهای انصارالله در یمن را هدف قرار دادند.
پشت‌پرده فتنه در صنعا
 همزمان روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به نقل از منابع مطلع در یمن، علت فتنه جاری در صنعا را طرح امارات و عربستان سعودی برای بازگرداندن خانواده صالح به قدرت در یمن اعلام کرد. طبق اعلام این منابع،  طی 2 هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان علی عبدالله صالح و ائتلاف عربی به رهبری عربستان بوده تا طرحی جدید برای به قدرت رسیدن فرزند علی‌عبدالله صالح در یمن تکمیل و آماده شود. رأی الیوم نوشت: گزارش‌های غربی که ما از آن اطلاع پیدا کردیم، این راهی را که عربستان و امارات برای یکسره کردن کار در یمن انتخاب کرده‌اند، دشوار و پیچیده خوانده و گفته مملو از خطر است، چرا که ایران نمی‌تواند اجازه شکست حوثی‌ها در یمن را بدهد و صالح هم نمی‌تواند وضعیت نظامی را بسرعت و قاطعانه به سود خود خاتمه دهد؛ البته اگر درگیری فراگیری حاصل شود. رأی‌الیوم نوشت: وضعیت در جنوب عربستان در یک ماه گذشته بویژه با وجود تهدیدهای امنیتی مستقیم و ترس از شلیک موشک‌های بیشتر به عربستان، برای ریاض بسیار سخت بوده است. در همین باره به نظر می‌رسد علی عبدالله صالح پیام‌های مثبتی برای ائتلاف سعودی فرستاده تا برخی نقاط را که تحت کنترل دارد به سود نیروهای ائتلاف خالی کند تا بدین صورت «فتح‌های جدیدی» [به عنوان موفقیت‌هایی میدانی] برای ائتلاف محسوب شود.
اشتباه محاسباتی صالح
با توجه به پیشینه ائتلاف سعودی در کشتار هزاران مردم یمنی طی کمتر از 3 سال اخیر، باید گفت بزرگ‌ترین اشتباهی که عبدالله صالح در جریان آغاز این فتنه انجام داد، مشروعیت دادن به تجاوز رژیم سعودی و همپیمانان آن با طرح وعده گفت‌وگو با متجاوزان به یمن بود. در واقع صالح با به‌راه‌انداختن این فتنه، به جنگ خونین سعودی‌ها علیه یمن و محاصره همه‌جانبه این کشور فقیر عربی مشروعیت داد. این در حالی ا‌ست که نفرت از سعودی‌ها و سیاسیون وابسته به رژیم ریاض، در یمن ریشه دوانده و مردم یمن معتقدند آشتی با عربستان و تسلیم‌شدن برابر مطالبات آن، به معنی هدر رفتن خون عزیزان‌شان است.
فتنه‌انگیزی؛ راهکار سعودی برای فرار از باتلاق یمن
از سوی دیگر ائتلاف متجاوز سعودی در نتیجه شکست‌های متوالی در جنگ یمن به دنبال راهکاری آبرومند جهت برون‌رفت از این جنگ، سناریوی اخیر را طراحی کرده تا شاید بتواند با خنجر زدن از پشت به ملت یمن و ایجاد فتنه داخلی، مقاومت مردمی را در این کشور متوقف کند، حتی اگر این موضوع به حذف عبدالله صالح به عنوان یکی از متحدان قدیمی ریاض منجر شود. در همین راستا، مشاور رسانه‌ای محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان از نیروهای سایبری این کشور خواسته از علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور حمایت کنند. مجتهد، فعال رسانه‌ای ناشناس و معروف به افشاگر اسرار خاندان سعودی در تازه‌ترین افشاگری‌های خود در توئیتر نوشت که سعود القحطانی معروف به دلیم همزمان با درگیری‌ها در پایتخت یمن از نیروهای سایبری و رسانه‌ای عربستان خواست به جای استفاده از واژه «مخلوع» برای صالح از عنوان «رئیس‌جمهور سابق» استفاده کنند. این مساله کاملا در عملکرد شبکه خبری العربیه نیز مشهود است به طوری که ظرف 4 دقیقه، العربیه در توئیتر خود واژه مخلوع را به رئیس‌جمهور سابق تغییر داد.
جنایت ائتلاف متجاوز در صعده
جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی روز گذشته با بمباران منطقه المهاذر در شهر سحار در استان صعده 16 نفر را به شهادت رسانده و ده‌ها نفر را زخمی کردند. جریان‌های سیاسی در یمن این جنایت هولناک را بشدت محکوم کرده و ائتلاف متجاوز و سازمان ملل را مسؤول تمام جنایات انجام شده در حق ملت یمن دانستند.

شلیک موشک کروز به  ابوظبی
ارتش یمن تهدید خود علیه امارات را عملی کرد. یگان موشکی ارتش یمن، صبح دیروز یک موشک کروز را به سمت تاسیسات اتمی در حال ساخت «براکه» در ابوظبی امارات شلیک کرده است. این تاسیسات هسته‌ای در منطقه غربی امارت ابوظبی، پایتخت امارات و در سواحل خلیج‌فارس واقع است. نیروگاه اتمی 30 میلیارد دلاری «براکه» در ابوظبی امارات، در ۵۳ کیلومتری غرب شهر الرویس، یکی از نیروگاه‌های کشور امارات و نخستین نیروگاه اتمی این کشور با ظرفیت تولید ۵۶۰۰ مگاوات شامل ۴ رآکتور  ۱۴۰۰ مگاواتی مدل 1400APR- طراحی شرکت برق کره (KEPCO) از نوع رآکتور آب فشرده پیشرفته است. رهبر انصارالله به کشورها و شرکت‌هایی که سرمایه‌هایی در امارات دارند، هشدار داده بود این کشور بعد از حمله به یمن دیگر امن نخواهد بود.  عزیز راشد، معاون سخنگوی نظامی ارتش یمن وابسته به انصارالله نیز با تایید این حمله گفت موشک کروز پرتابی به هدف خود یعنی تاسیسات هسته‌ای در ابوظبی اصابت کرده است. راشد موشک کروز شلیک شده را دستاوردی صرفا یمنی دانست و گفت ارتش یمن قدرت تولید چنین موشک‌هایی را دارد. این مقام یمنی در ادامه تصریح کرد شلیک این موشک بر اساس اطلاعات نظامی جدید انجام شد و بردی بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر دارد. این در حالی‌ است که ساعاتی پس از حمله موشکی به ابوظبی،  نهاد امور بحران امارات در رد حمله موشکی به تاسیسات اتمی براکه یادآور شد این کشور سامانه پدافند هوایی دارد که می‌تواند با این نوع تهدیدها مقابله کند.


Page Generated in 0/0056 sec