printlogo


کد خبر: 185298تاریخ: 1396/9/13 00:00
چهارگوشه

خروج آمریکا  از پیمان جهانی مهاجرت
هیأت آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد این کشور از پیمان مهاجرت این سازمان خارج شده است تا بهتر بتواند به وضعیت آوارگان و مهاجرت بپردازد. در سپتامبر ۲۰۱۶، ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق اعلامیه‌ای سیاسی و غیرالزام‌آور را تصویب کردند که به اعلامیه نیویورک برای آوارگان و مهاجران معروف است و براساس آن حقوق آوارگان، کمک به اسکان آنها و تضمین دسترسی‌شان به شغل و تحصیل فراهم می‌شود. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، آمریکا از چندین توافق و پیمان و معاهده بین‌المللی خارج شده است.

خشم بغداد  از اظهارات مداخله‌جویانه مکرون
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، شنبه در دیدار با نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در پاریس، خواستار انحلال حشدالشعبی در عراق شد. مکرون مدعی شد: «ضروری است که گروه‌های شبه‌نظامی بویژه حشدالشعبی به شکل گام به گام، منحل شوند». نوری‌المالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق این اظهارات امانوئل مکرون درباره نیروهای حشدالشعبی را نقض حاکمیت عراق و در عین حال مخالف قانون اساسی فرانسه خواند و از گروه‌های سیاسی عراق خواست برای مقابله با دخالت‌های خارجی در امور داخلی این کشور موضعی واحد اتخاذ کنند.

دیدار شاه اردن با رئیس پنتاگون
پادشاه اردن در بندر این کشور در ساحل دریای سرخ با رئیس پنتاگون دیدار کرد. دربار اردن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالله، پادشاه این کشور در حاشیه نشست مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم بین‌المللی در عقبه با جیمز ماتیس دیدار کرد. وزیر دفاع آمریکا طی سفر دوره‌ای خود به کشورهای مصر، اردن، کویت و پاکستان، عصر شنبه وارد اردن شده بود. روسای جمهور کشورهای غرب آفریقا، وزرایی از آمریکا، بریتانیا و فرانسه و سیاستمدارانی از اروپا و آفریقا به همراه نمایندگان سازمان ملل، ناتو و دیگر نهادهای امنیتی بین‌المللی نیز در این نشست حضور داشته‌اند.

13 کشته در آب‌‌های کره‌جنوبی
گارد ساحلی کره‌جنوبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که یک قایق ماهیگیری 8/9 تنی در اثر برخورد با یک کشتی 336 تنی سوختگیری در آب‌های اینچئون، غرق شده است. به گزارش خبرگزاری «یون‌هاپ» به نقل از یکی از مسؤولان گارد ساحلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در این حادثه 7 نفر نجات یافته‌اند اما 13 تن ازجمله 2 خدمه قایق جان‌باخته و کاپیتان قایق و یک نفر دیگر نیز مفقود شده‌‌‌اند. این حادثه حوالی جزیره یونغینگدو در نزدیکی مرز آبی با کره‌شمالی رخ داده و عملیات جست‌وجو با 4 هلی‌کوپتر و 14 کشتی آغاز شده است.

وحشیگری داعش پس از شکست شام
گروه تروریستی داعش برای عقده‌گشایی از شکست‌های سنگین خود در شامات دست به یک وحشیگری تازه زد. تکفیری‌های وابسته به آمریکا و سعودی یک خلبان سوری را که حدود 18 ماه قبل حین سقوط هواپیمایش در القلمون شرقی اسیر شده بود، سوزاندند. خلبان شهید عزام عید، سرگرد نیروی هوایی ارتش سوریه و از اهالی شهر السلمیه در شرق حماه بود. داعش صحنه‌های جنایت زنده‌سوزی او را به مدت 58 ثانیه روی یکی از شبکه‌های اینترنتی‌اش منتشر کرده است.

انتقاد تاجر معروف مصری از بن‌سلمان
تاجر و سرمایه‌دار مشهور مصری ضمن انتقاد از محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرد باید مقابل این جوان ایستاد! نجیب ساویرس «کمپین مبارزه با فساد» عربستان را محکوم کرد و گفت این کمپین قوانین این کشور را نقض می‌کند و مانع سرمایه‌گذاری می‌شود. مقامات عربستانی ماه گذشته بنا به درخواست بن‌سلمان، ده‌ها تن از سرمایه‌گذاران و شخصیت‌های سیاسی از جمله شاهزادگان خانواده حاکم را به اتهام فساد بازداشت کردند. ساویرس گفت: معتقدم پس از حوادثی که در عربستان رخ داد دیگر هیچ‌کس در این کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0052 sec