printlogo


کد خبر: 185303تاریخ: 1396/9/13 00:00
بی‌اعتنایی بازار به سیاست‌های بانک مرکزی
حراج‌ سکه جواب نداد، قیمت‌ها همچنان بالا می‌رود
علل افزایش قیمت سکه و طلا در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود

اسدالله خسروی: رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی از کاهش قابل توجه قیمت سکه در بازار با اجرای سیاست حراج سکه در بانک کارگشایی خبر می‌دهد که بی‌تدبیری در ساماندهی چنین بازاری موجب شده نرخ سکه دیروز به فاصله چند ساعت پس از اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی به بیش از یک میلیون و 400 هزار تومان برسد. بنا به این گزارش، دولت مدتی است بازار سکه و ارز را به حال خود رها کرده تا جایی که نرخ دلار هم‌اکنون به حدود 4 هزار و 160 تومان رسیده است و نرخ سکه هم  بر مدار رشد قرار دارد. کارشناسان بروز چنین آشفته‌بازاری را ناشی از عوامل متعدد می‌داند و معتقدند هرچند دولت با حراج سکه به‌دنبال خالی کردن حباب قیمت کالاست اما چنین روش ناصحیحی نمی‌تواند مشکل بازار را حل کند، زیرا تجربه نشان داده است این رویکرد فقط به نفع عده‌ای خاص تمام می‌شود. از طرفی خیلی‌ها بی‌توجهی دولت به ساماندهی قیمت ارز را تعمدی عنوان ‌می‌کنند و معتقدند دولت برای کسب درآمد و تامین کسری بودجه سالانه بازار ارز را رها کرده است، این در حالی که رئیس‌کل بانک مرکزی چنین اظهاراتی را قبول ندارد. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت ارزی کشور با بیان اینکه یکی از دستاورد‌های جدی دولت یازدهم ثبات و آرامش قیمت ارز است، گفت: وضع منابع ارزی ما مناسب است و جای نگرانی نیست، بنابراین شرایط، مثبت و باثبات است. وی با تأکید بر اینکه نرخ کنونی ارز در بازار، مصنوعی نیست، افزود: برخی‌ها شایع می‌کنند دولت برای جبران کسری بودجه‌‌‌‌اش این کار را انجام می‌دهد که نادرست است و به یاد ندارم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران چنین اقدامی شده باشد. سیف با اشاره به اینکه یکسان‌‌سازی نرخ ارز باید زمانی انجام شود که بتواند استمرار پیدا کند و نگرانی و تزلزلی نباشد، افزود: با وضع موجود که ثبات مناسبی داریم در نخستین فرصتی که فکر کنیم روابط بانکی ما مطلوب است، این کار انجام خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره علت افزایش قیمت سکه نیز گفت: قیمت سکه به طور معمول از قیمت دلار و قیمت طلا در بازار بین‌المللی تبعیت می‌کند. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: قیمت سکه از یک میلیون و 430 هزار تومان در حدود چند روز گذشته به یک میلیون و 380 هزار تومان کاهش یافت و این روند ادامه خواهد یافت تا به قیمت واقعی آن برسد. سیف در ادامه سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی افزود: در بازار داخل در چند وقت اخیر قیمت طلا افزایش نداشت اما با فاصله قیمت سکه و طلای موجود در آن حباب ایجاد شد که دلیل اصلی آن تقاضای بازار است که باید تامین شود و از طریق بانک کارگشایی و با حمایت بانک مرکزی در حال تامین است.
فعلا سکه نخرید
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم از بررسی علل افزایش قیمت سکه و طلا در کمیسیون متبوعش خبر داد. سیدحسن حسینی‌شاهرودی با انتقاد از سیاست‌های دولت به جهت مهار نکردن بازار سکه و طلا، گفت: وضعیت بازار طلا و سکه طی هفته‌های اخیر به‌گونه‌ای شده که هشدار جدی برای تورم در روزهای پایانی سال را می‌دهد و زنگ خطر جدی برای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به صدا درآمده است. حسینی بحران ایجاد شده در بازار سکه و طلا را موقتی دانست و اظهار داشت: بهتر است متقاضیان برای خرید سکه و طلا فعلا دست نگه دارند و کمی تأمل کنند، البته در وضعیت موجود شاهد رواج و رونق بازار واسطه‌گری هستیم که این موضوع به هیچ‌وجه به نفع اقتصاد کشور نیست. نماینده مردم شاهرود در مجلس از ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به حباب ایجاد شده در بازار سکه و طلا خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای بررسی علل افزایش قیمت سکه و طلا در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شده است. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت تأکید کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در هفته آینده و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، مسأله افزایش قیمت طلا و سکه را با حضور مسؤولان بانک مرکزی و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کنیم.
تأثیر مستقیم نوسانات بازار سکه و ارز بر مؤلفه‌های اقتصادی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور تاکید دارد دولت باید موضع خود را درباره نوسانات بازار سکه و ارز مشخص کند. حمیدرضا حاجی‌بابایی چندی پیش در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به عملکرد بازار سرمایه در 8 ماه نخست سال به تاثیر نوسانات ارز اشاره کرده و گفته بود: با نوسان در بازار ارز و سکه شاهد تغییرات متعددی در مولفه‌‌های اقتصادی دیگر از جمله تغییر قیمت در ساخت‌وسازها بودیم. وی ادامه داد: دولت باید مواضع خود را در زمینه نوسانات در بازار ارز و سکه مشخص کند تا بدانیم در نهایت خواهان افزایش قیمت ارز است یا می‌خواهد این مولفه اقتصادی ثابت بماند. نماینده مجلس ادامه داد: دولت در گذشته صحبت‌‌های دوپهلوی زیادی در زمینه بازار ارز داشت که در حقوق کارمندان و قیمت اجناس در بازار تاثیراتی منفی به دنبال داشت، بنابراین انتظار می‌رود دولت راهکارهای منسجمی در این زمینه ارائه کند. حاجی‌بابایی با انتقاد از وضعیت نامناسب اقتصاد کشور بیان داشت: وضعیت کنونی مطلوب نیست و نوسانات باعث می‌شود تاثیر مستقیمی بر دیگر مولفه‌های اقتصادی بگذارد و ناامنی اقتصادی در کشور ایجاد شود. نماینده مجلس با اشاره به تأثیر بازار ارز بر بازار سکه عنوان کرد: با تغییر در بازار ارز شاهد نوسانات بازار سکه هستیم و این موضوع موجب می‌شود نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد شود و تمام مردم برای تهیه سکه وارد بازار شوند که نگرانی‌هایی به دنبال دارد.


Page Generated in 0/0056 sec