printlogo


کد خبر: 185434تاریخ: 1396/9/18 00:00
مسلمانان جهان علیه توطئه خطرناک آمریکا در به‌رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی به پا می‌خیزند
اراضی فلسطین درآتش خشم

در پی انتقال سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به قدس به فرمان ترامپ، شورای امنیت سازمان ملل دیروز به درخواست ۸ کشور بولیوی، مصر، فرانسه، ایتالیا، سنگال، سوئد، اروگوئه و انگلیس تشکیل جلسه داد. جلسه روز جمعه نیویورک همچنین به دنبال شکایت رسمی دولت خودگردان فلسطین از آمریکا تشکیل و در آن تبعات تصمیم واشنگتن برای خاورمیانه بررسی شد. سخنگوی سازمان ملل با اعلام این خبر افزود نیکولای ملادینف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در مذاکرات صلح خاورمیانه در این جلسه گزارشی از وضعیت قدس و شرایط جاری به شورا ارائه می‌کند. سفیر فلسطین در سازمان ملل شکایت‌نامه‌هایی رسمی به رئیس مجمع عمومی و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشته و در این نامه‌ها با محکوم کردن اقدام غیرقانونی ترامپ، از شورای امنیت خواسته این «موضوع بغرنج را به سرعت و بر اساس تعهد به وظایفش حل‌وفصل کند و تصمیمات بین‌المللی را درباره آن به اجرا درآورد».
با این حال وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از امضای دستور اجرایی انتقال سفارت از تل‌آویو به شهر قدس از سوی دونالد ترامپ اعلام کرد این موضوع تا 6 ماه دیگر به تعویق افتاده است.
البته دستور ترامپ برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی، تصمیم جدیدی نبوده و به مصوبه کنگره آمریکا بازمی‌گردد که در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را تصویب کرد اما طی 2 دهه‌ گذشته رؤسای جمهور آمریکا از بیل کلینتون گرفته تا باراک اوباما از اجرایی شدن این مصوبه به دلایل مختلف خودداری کردند و اجرای آن را هر 6 ماه یک‌بار به تاخیر انداختند. مساله‌ای که اکنون دامنگیر دولت ترامپ هم شده به طوری که کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده اجرای این مصوبه را 6 ماه به تاخیر انداخته است. دولت ترامپ تاکنون 2 بار این مصوبه را تعلیق کرده است. ناگفته پیداست اقدام آمریکا در به رسمیت ‌شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است.  گفتنی است شورای امنیت دسامبر 2016 قطعنامه‌ای تصویب و تاکید کرد «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت‌المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف‌ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
بیداری اسلامی - 2
جالب اینکه مردم تونس، نخستین ایستگاه موج بیداری اسلامی دهه اخیر در خاورمیانه، در مواجهه با توطئه تسلط صهیونیست‌ها بر قبله نخست مسلمین نیز پیشگام بودند. نه تنها مردم تونس سفارت آمریکا در پایتخت این کشور را با تظاهرات بزرگ خود به تعطیلی کشاندند، بلکه دولت تونس هم در اعتراض به تصمیم ترامپ سفیر آمریکا را احضار کرد. به گزارش المیادین، روز جمعه سفارت ایالات متحده در تونس با شروع تظاهرات گسترده مردم این کشور در حمایت از قدس تعطیل اعلام شد و وزارت خارجه آمریکا نیز از اتباع این کشور در تونس خواست به سفارشات و دستورات امنیتی عمل کنند. همزمان باجی قائد سبسی، رئیس‌جمهور تونس در اعتراض به مواضع اخیر ترامپ در قبال قدس، سفیر آمریکا در کشورش را احضار کرد. از سوی دیگر پارلمان تونس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ، از همه دولت‌های عربی و اسلامی خواست برای ابطال این تصمیم، به مسؤولیت‌های خود عمل کنند. ضمنا پارلمان تونس همصدا با اتحادیه عمومی مشاغل تونس و حزب اسلامگرای النهضه این کشور از مردم خواسته بود روز جمعه به طور گسترده در محکومیت تصمیم ترامپ، تظاهرات کنند که در نتیجه هزاران شهروند تونسی با تجمع در پایتخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شعار ‌دادند که «همه ما فلسطینی هستیم و لعنت بر ترامپ». ده‌ها تن از معترضان تلاش کردند به سمت مقر سفارت آمریکا بروند که نیروهای امنیتی تونس تمامی راه‌های منتهی به سفارت را مسدود کردند.
فراخوان حماس برای انتفاضه‌ای جدید
در اعتراض به تصمیم ترامپ در به رسمیت‌ شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از فلسطینیان خواست دست به انتفاضه‌ای جدید بزنند. اسماعیل هنیه طی سخنانی در نوار غزه برای «انتفاضه با هدف آزادی قدس» فراخوان داد و یادآور شد فقط با انتفاضه جدید می‌توان با سیاست اسرائیلی مورد حمایت آمریکا مقابله کرد و گفت: ما در راستای یک انتفاضه جدید کار خواهیم کرد. رئیس دفتر سیاسی حماس خاطرنشان کرد دیروز جمعه، روز خشم و آغاز تحرکات گسترده برای انتفاضه‌ای به نام انتفاضه آزادی قدس و کرانه باختری (انتفاضه حریه القدس والضفه) بود. هنیه همچنین از دولت خودگردان فلسطین خواست تمام گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل را متوقف کند.
تظاهرات و عزای عمومی  در فلسطین
درگیری‌های شدید میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی به دنبال تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها علیه اقدام دونالد ترامپ درباره قدس، همچنان ادامه دارد و بیش از 200 فلسطینی در این درگیری‌ها زخمی شدند. منابع فلسطینی اعلام کردند پنجشنبه‌شب درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه الطور در قدس رخ داد. بیش از 100 فلسطینی در این درگیری‌ها به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی زخمی شده‌اند. این درگیری‌ها در سراسر شهرهای کرانه باختری، نوار غزه و همچنین قدس رخ داد. از سوی دیگر خبرگزاری «وفا»ی فلسطین گزارش داد اعتصاب سراسری در همه بخش‌های تجاری، آموزشی، نهادهای خصوصی و دولتی جز بخش بهداشت، در شهرها و مناطق مختلف کرانه باختری حاکم شده است. در تظاهرات نوار غزه عکس‌های ترامپ و پرچم آمریکا به آتش کشیده شد. کلیسای ارتدوکس در شهر بیت لحم پنجشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرده بود و تصمیم دونالد ترامپ را درباره قدس محکوم کرده و ظالمانه خوانده است. نیروهای رژیم صهیونیستی در مرکز شهر قدس و اطراف آن مستقر شده‌اند و ایست‌های بازرسی را در این مناطق ایجاد کرده‌اند. گروه‌های فلسطینی، دیروز جمعه را روز خشم اعلام کردهند و از مردم فلسطین خواسته‌اند انتفاضه مردمی به راه بیندازند.
صدر: ننگ بر ائتلاف سعودی اگر با اسرائیل نجنگد!
حتی در عراق مقتدا صدر، با وجود تلاشی که برای نزدیکی به رژیم سعودی داشته است، درباره قدس مواضعی کاملا متناقض با ریاض اتخاذ کرد و از سازمان کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب خواست به مسؤولیت خود درباره قدس عمل کرده و تنها به محکوم کردن ترامپ اکتفا نکنند. رهبر جریان صدر عراق گفت: «قدس از آن ماست، سرزمین فلسطین سرزمین ماست، روزگار تو چند صباحی بیش نیست». صدر از کشورهای عربی و اسلامی خواست سفارت‌ آمریکا را به صورت موقت و سفارت اسرائیل را برای همیشه ببندند. رهبر جریان صدر همچنین از عربستان خواست جنگ را در یمن، بحرین و سوریه هرچه سریع‌‌‌‌‌‌تر پایان داده و حملات جنگنده‌‌های ائتلاف اسلامی مورد ادعایش  را برای آزادی قدس اشغالی متوجه اسرائیل کند در غیر این صورت این ائتلاف ننگ و عاری برای همه و قدس خواهد بود.

پایان میانجی‌گری آمریکا در جهان
ترامپ، چهارشنبه گذشته سرانجام وعده‌‌‌‌اش به صهیونیست‌ها را عملی کرد و با اعلام اینکه مصوبه 20 ساله کنگره پیرامون تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل را اجرا می‌کند، این شهر را به عنوان پایتخت صهیونیست‌ها به رسمیت شناخت. او پس از سخنرانی خود حکم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد و از وزارت خارجه خواست اقدامات لازم را در جهت این انتقال آغاز کند. ترامپ متعاقبا در توجیه تصمیم اخیر خود توئیت کرد: «من به وعده‌هایی که در دوره تبلیغات انتخابات داده بودم، عمل کردم؛ فقط همین». او ویدئویی را نیز از رؤسای جمهور قبلی آمریکا مثل بیل کلینتون، جرج بوش پسر و باراک اوباما منتشر کرد که در آن این رؤسا وعده‌هایی را داده‌اند که بعدا به آن عمل نکرده‌اند. اما بلافاصله منابعی در داخل وزارت خارجه آمریکا به رسانه‌ها گفتند که این تصمیمی مشخصا در راستای منافع ترامپ است نه آمریکا. واکنش رسمی اتحادیه اروپایی و بریتانیا اگرچه کاملا مخالف ترامپ بود اما طبق انتظار، لندن و پاریس این تصمیم را محکوم نکردند، هرچند مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی موضعی سرسخت‌‌‌‌‌‌تر اتخاذ کرد. فدریکا موگرینی 2 روز پس از کنایه‌‌‌‌اش به وزیر خارجه آمریکا بدین مضمون که «شماره تلفن مرکز واحد تصمیم‌‌‌گیری در آمریکا چیست؟»، اقدام واشنگتن برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را به معنای مختومه اعلام کردن مذاکرات صلح و تشویق اسرائیلی‌ها به اقدامات یکجانبه علیه فلسطینیان دانست. روزنامه انگلیسی تایمز نیز پس از اعلان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، در کارتونی ترامپ را به قاتل صلح و آزادی تشبیه کرد. اما مهم‌ترین شبکه جهانی روسیه در واکنشی ظریف به این تصمیم کاخ سفید از آن استقبال کرد و آن را نشانه پایان نقش بازی کردن آمریکا به عنوان یک «میانجی معتمد» در عرصه بین‌المللی دانست. فینین کانینگام، ستون‌‌‌‌‌‌‌‌نویس ایرلندی‌تبار در این‌باره در تارنمای شبکه آرتی با استقبال از صداقت احمقانه ترامپ در این زمینه که به سبک یک دلال و نه یک سیاستمدار صورت گرفته است، نوشت: «از این پس دو دوزه بازی آمریکایی که این هفته دوباره با تصمیم ترامپ علنی شد دیگر نه بخشی از راه‌حل (بین‌المللی) بلکه خود بخشی از مشکل خواهد بود و این را که حضور واشنگتن (به عنوان میانجی) دیگر به حساب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌آید به فال نیک می‌گیریم».


Page Generated in 0/0081 sec