printlogo


کد خبر: 185438تاریخ: 1396/9/18 00:00
چهارگوشه

ظرف یک هفته، سومین نماینده کنگره هم استعفا کرد
سونامی رسوایی جنسی سیاستمداران آمریکا
موج رسوایی جنسی میان سیاستمداران آمریکایی یک قربانی دیگر گرفت و در کمتر از یک هفته سومین نماینده کنگره هم به‌خاطر اتهام بدرفتاری جنسی از سمتش استعفا کرد. «ترنت فرنکز» نماینده حزب جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا که طی 15 سال گذشته عضو خانه نمایندگان بوده است، وقتی در دیدار با پل رایان، رئیس مجلس پایین‌دست کنگره با موارد اتهامی درباره با هتک حرمت از زنان مواجه شد، آن را کتمان نکرد و سرانجام استعفا کرد. او نخستین جمهوری‌خواه و محافظه‌کاری است که بابت تعرض جنسی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. فرنکز پس از استعفا نیشی هم به دونالد ترامپ زد و گفت او در حالی مجبور به کناره‌گیری از کنگره شده که رئیس‌جمهوری که خود معترف به دستمالی کردن زنان بود، همچنان در کاخ سفید مشغول است و مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. به گفته رایان، یک نماینده جمهوری‌خواه دیگر به نام «بلیک فارنتولد» نیز با رسوایی مشابهی دست به گریبان بوده و  متهم است نه‌تنها همکار زنش را مورد تعرض قرار داده، بلکه او را تهدید کرده که شکایت هم نکند. سونامی رسوایی جنسی در حالی کنگره را فرا می‌گیرد که در همان روز پنجشنبه که فرنکز استعفا داد، سناتور دموکرات «ال‌فرنکن» نیز به دنبال رسوایی جنسی از سمت خود کناره‌گیری کرده بود. اما مهم‌ترین کناره‌گیری از این دست در هفته اخیر مربوط به پیر دموکرات‌ها در خانه نمایندگان با بیش از 50 سال سابقه عضویت در کنگره می‌شود. رسوایی‌های پیاپی دموکرات‌های آمریکا درباره تجاوز و هتک حرمت به زنان در حالی رخ می‌دهد که می‌توان این حزب را مهم‌ترین مجموعه سیاسی مدعی حمایت از حقوق زنان، فمینیسم و لیبرالیسم فرهنگی و جنسیتی در سراسر جهان دانست. از طرف دیگر به گزارش بی‌بی‌سی، یک جمهوری‌خواه دیگر به نام «روی مور» که کاندیدای سنا از ایالت آلاباما شده است، درباره آزار و اذیت دختران نوجوان مورد اتهام قرار گرفته است.  اگرچه جمهوری‌خواهان از او خواسته بودند از رقابت‌های‌ انتخاباتی کنار بکشد اما با اعلام حمایت ترامپ از او، مورد کمک مالی حزب هم قرار گرفته است. در حالی که ال‌فرنکن با اتهام‌های مشابه سنا را ترک می‌کند، نمایندگان دموکرات می‌پرسند که چرا مور از دور کنار نمی‌رود؟ در مقابل جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که مخصوصا هم‌حزبی‌ خود را به خارج شدن از سنا واداشتند تا جلوی ورود مور به سنا را بگیرند. آنها می‌گویند دموکرات‌ها بیش از اینکه به فکر حقوق زنان باشند، در فکر بازی سیاسی هستند.

بمب‌گذاری خونین داعش در ننگرهار
تروریست‌های داعشی در ادامه جنایت خود علیه مسلمانان افغانستان، چندین نمازگزار را با بمب‌گذاری در مسجدی در ولایت ننگرها در شرق این کشور کشته و زخمی کردند. به گفته «عطاءالله خوگیانی»، سخنگوی والی ننگرهار در شرق افغانستان، روز جمعه عناصر تکفیری در مسجدی در شهرستان «مومند دره» و در حالی که مسلمانان اهل تسنن شهر برای ادای نماز جمعه حضور می‌یافتند اقدام به کار گذاشتن بمب کردند. او به «تلویزیون یک» افغانستان گفت بمب در منبر این مسجد در محله «هزارنو» کار گذاشته شده بود و به همین دلیل امام جماعت در دم به شهادت رسید و 8 نمازگزار دیگر نیز زخمی شدند.

پیروزی کامل در 2 سوی فرات
رئیس‌جمهور روسیه از پایان عملیات نظامی در کرانه‌های شرقی و غربی فرات در سوریه و شکست کامل تروریست‌ها در این منطقه خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، در نشستی خبری گفت: «سرگئی شایگو، وزیر دفاع کشور گزارشی به من ارائه داد که در آن تاکید شده عملیات در کرانه‌های شرقی و غربی فرات با شکست کامل تروریست‌ها تکمیل شده است.» او سپس ضمن اذعان به مقاومت طبیعی برخی عناصر تروریستی تکرار کرد به صورت کلی اقدامات رزمی در این مرحله و در این منطقه به صورت کامل انجام شده و پیروزی علیه تروریست‌ها محقق شده است. پوتین همچنین تاکید کرد که قبل از انتقال به مرحله مشارکت همگانی در روند حل و فصل مساله سوریه و آغاز روند سیاسی باید مناطق کاهش تنش در این کشور تقویت شده و خونریزی‌ها به صورت نهایی متوقف شود.


Page Generated in 0/0050 sec