اسدالله خسروی: لایحه بودجه سال 97 در حالی امروز از سوی رئیسجمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود که محتوای چنین بودجهای قرار است امسال با ساختاری نوین از شیوه سنتی خارج و بر مبنای عملکرد تنظیم شود. به گزارش «وطن امروز»، سال گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران از تنظیم بودجه سالجاری بر مبنای عملکرد خبر داد و اذعان کرد بودجهریزی عملیاتی چند سالی است در این دولت شروع شده و بودجه بیشتر دستگاههای دولتی اکنون برای سالجاری (96) بر مبنای عملکرد تنظیم و تدوین شده است. با وجودی که نوبخت بودجه سال جاری را عملیاتی عنوان میکرد اما دولت اکنون با کسری بودجه مواجه شده و این موضوع نشان میدهد مدیریتی در برنامهریزی بودجه و دخل و خرج دولت آنگونه که باید، اعمال نشده است. البته هیات وزیران در راستای اجرای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، اوایل سالجاری سازمان برنامه و بودجه را موظف کرد، بودجه سال 97 به صورت عملیاتی تهیه شود، چرا که اجرای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد یکی از وظایف دهگانه سازمان برنامه و بودجه در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که پس از سالها هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. بر این اساس، بودجه سال آینده باید با حساسیت خاصی تنظیم شود زیرا کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند با قوانین موجود کشور، اجرای دقیق بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در کشور بعید به نظر میرسد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با «وطنامروز» درباره بودجهریزی سال 97 که قرار است به صورت عملیاتی تنظیم شود، گفت: چند سالی است مسؤولان و مدیران از عملیاتی بودن بودجهریزی سالانه سخن میگویند در حالی که چنین نیست زیرا بودجهریزی بر مبنای عملکرد در دستور کار اجرایی آنگونه که خروجی داشته باشد به چشم نمیخورد. شهباز حسنپوربیگلری با بیان اینکه خیلی از نمایندگان مجلس و مدیران دولتی به جای توجه و تاکید و الزام به بودجهریزی عملیاتی بر مبنای عملکرد به نحوی عمل میکنند که بودجههای جاری را افزایش دهند، گفت: کاهش درآمد سرانه مردم و کاهش تولید ناخالص ملی و از طرفی ناکارآمدی اقتصاد کشور نشاندهنده این است که بودجهریزی عملیاتی در کشور در دستور کار قرار نگرفته و به آن توجه نشده است، زیرا همه به دنبال بالا بودن حقوق و هزینههای جاری هستند. وی خاطرنشان کرد: زمانی که هزینههای جاری، سال به سال افزایش مییابد و به جای عمران و آبادانی کشور فقط هزینههای اداری و جاری رشد میکند نباید انتظار بودجهریزی بر مبنای عملکرد را داشت، چرا که مدیریت خاصی در این زمینه صورت نمیگیرد. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه فرهنگ بودجهریزی باید در مسیر درست تغییر کند، افزود: با توجه به فربهبودن دولت و استخدامها که به جای توسعه بخش خصوصی، در بخش دولتی صورت میگیرد، بیشک بودجه بر مبنای عملکرد، عملیاتی نمیشود. وی افزود: دولت و سازمان برنامه و بودجه مدعی هستند بودجهریزی باید بر مبنای عملکرد صورت گیرد اما افزایش هزینههای دولت و کسری سالانه بودجه این شعار را نفی میکند. حسنپور با بیان اینکه باید بخش خصوصی در اقتصاد کشور فعال شود، گفت: اقتصاد کشور اکنون در دست دولت است و بخش دولتی بهرهوری آنچنانی ندارد، این در حالی است که باید بخش خصوصی کارآمد زمام اقتصاد کشور را در دست گیرد تا هزینههای دولت تنزیل یابد. وی افزود: هر ساله 10 درصد بودجه دستگاهها، نهادها، سازمانها و... افزایش مییابد در حالی که باید بهدنبال کاهش هزینه بود و تامین بودجه بر مبنای عمکرد انجام شود. وی با بیان اینکه نباید به صورت چشم بسته و مطابق روال هرساله به سازمانها، نهادها و... تخصیص اعتبار بدهیم، گفت: چنانچه به بودجهریزی عملیاتی توجه و تمرکز شود، اتکا به درآمدهای نفتی کاهش مییابد و این موضوع باعث حل بسیاری از مشکلات کشور خواهد شد. وی افزود: سازمان برنامه و بودجه قرار است امسال بودجه را بر مبنای عملکرد ببندد اما از آنجایی که بدنه دولت گسترده است چنانچه به کاهش هزینههای جاری توجه نکنند نهتنها با کسری بودجه مواجه خواهد شد بلکه بودجهریزی عملیاتی نیز زیر سوال میرود.
با قوانین موجود کشور بودجهریزی مبتنی بر عملکرد اجرایی نیست
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت اقدام موثری برای ایجاد زیرساخت جهت اجرای حسابرسی بر مبنای عملکرد انجام نداده است. محمد حسینی با اشاره به الزامات بودجه سال 97، گفت: بودجه سال 97 در بعد درآمدها باید واقعبینانه و در بعد هزینههای جاری انقباضی باشد، همچنین دولت باید در بعد هزینههای سرمایهگذاری شفاف عمل کند. نباید بیدلیل به هر پروژهای اعتباری داده شود و سپس تخصیص داده نشود تا با این اقدام مردم سرگرم شوند و آبروی خودمان نیز برود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه اقدامی که دولت در بودجه سال 96 انجام داده و در سال 97 نیز با همین رویکرد جلو میرود این است که بودجهریزی بر مبنای عملکرد را به عنوان یک پیوست برای تعدادی از وزارتخانهها تهیه میکند که این پیوستها در شاکلهای که مجلس نسبت به سنوات گذشته تصویب میکند تفاوتها و تغییراتی ندارد و باز یک سری اعداد و ارقام هزینهای و درآمدی و تعدادی احکام است. وی با بیان اینکه در بودجه سال 97 در واقع پیوست بودجه برای وزارتخانهها که براساس قیمت تمامشده براساس فعالیت است از حدود 20 درصد به 40 درصد میرسد، ادامه داد: بر این اساس بر مبنای پیوست بودجه عملکردی که از دستگاهها گرفته میشود باید مبتنی بر همان فعالیتهای تعریف شده باشد، لذا اگر تا همین جا نیز قدمی بر داشته میشود باید زیرساختهای بودجهریزی بر مبنای عملکرد فراهم شود. وی افزود: با قوانین موجود کشور بودجهریزی مبتنی بر عملکرد اجرایی نیست.