printlogo


کد خبر: 185471تاریخ: 1396/9/19 00:00
اخبار

هفته آرام بورس
علی حاجی‌کرم*: هفته گذشته  برای بازار در حالی سپری شد که شاهد اتفاقات چندانی در عرصه داخلی و بین‌المللی نبودیم. در هفته گذشته شاهد زمزمه‌‌‌هایی از تحویل بودجه سال 1397 به مجلس بودیم که با بررسی بودجه می‌توان جهت‌‌‌گیری دولت و تاثیرات آن را روی شرکت‌‌های بورسی بررسی کرد. در همین راستا زمزمه‌‌‌هایی درباره نرخ ارز 3500 تومانی و نفت 55 دلاری در هر بشکه به گوش می‌رسد. اما در بازار بین‌المللی شاهد این بودیم که ترامپ بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل نامید که با اعتراضات و واکنش‌‌های متفاوتی همراه شد ولی آنچه از این مساله می‌توان استنباط کرد، بی‌ثباتی و بالا بردن ریسک سیاسی در منطقه است.  اما از آن‌سو در کامودیتی‌ها، موجودی انبارهای مس رشد 5/3 درصدی را در هفته گذشته تجربه کرد و مس شیلی نیز رشد 3/13 درصدی تولید نسبت به اکتبر سال گذشته را ثبت کرد. اما درباره روی موجودی انبارها طی یک هفته گذشته 6/5 درصد کاهش یافت. عدم وجود آمارهای حمایت‌کننده و همچنین افزایش شاخص دلار باعث شد بازارهای جهانی کاهش قیمت نسبتا چشمگیری را تجربه کنند. درباره فولاد اما وضع کمی بهتر است. با توجه به سیاست‌‌های دولت چین درباره آلودگی و محدود کردن فعالیت فولادسازان، موجودی انبارهای بیلت‌چین کاهش بیش از 17 درصدی را تجربه کرد. متانول نیز اوضاع خوبی دارد به طوری که قیمت هر تن متانول به 396 دلار رسید که خبری بسیار خوب برای شرکت‌‌های فعال در این زمینه است.  با توجه به روند نزولی قیمت کامودیتی‌ها به نظر می‌رسد شرکت‌‌های فعال در این گروه در هفته پیش رو یک اصلاح قیمتی را تجربه کنند ولی در فولادی‌ها ثبات قیمت را شاهد باشیم. متانول‌سازها نیز با توجه به رشد خوب قیمت متانول، به نظر مورد توجه بازار قرار بگیرند و اوره‌سازها نیز وضعیت با ثباتی را در هفته پیش‌رو داشته باشند. در سایر گروه‌ها با توجه به عدم وجود خبر خاصی، بیشتر باید به دنبال تک‌سهم‌ها بود. در آخر گفتنی است از جمله مواردی که در هفته پیش رو حائز اهمیت است نشست فدرال رزرو درباره تغییر نرخ بهره است که می‌تواند عامل تاثیرگذار بر روی قیمت کامودیتی‌ها باشد، از این حیث با توجه به عدم تغییر خاصی در وضعیت کلی کامودیتی‌ها و وضعیت جهانی مرتبط با آن به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو کامودیتی‌ها حرکت محتاطانه‌ای را داشته باشند.
* کارشناس ارشد مدیریت مالی


سکه‌ ارزان شد
در جریان معاملات بازار آزاد تهران قیمت انواع سکه کاهش چشمگیری داشت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود ۲2 هزار تومان ارزان شد. به گزارش مهر، بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با حدود ۷ هزار تومان کاهش، یک میلیون و 364 هزار و ۵۵۶ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با حدود 22 هزار تومان کاهش، یک میلیون و 412 هزار تومان، نیم سکه با حدود 5۰۰۰ تومان کاهش، ۷۱۰ هزار و ۲۹۱ تومان، ربع سکه با حدود 4۰۰۰ تومان کاهش، ۴۱۱ هزار و ۱۶۸ تومان و سکه گرمی بدون تغییر ۲۶۶ هزار و ۱۰۹ تومان معامله شد. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۴8 دلار و 56 سنت و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۱۲۸ هزار و ۲69 تومان بود. بر این اساس نرخ هر دلار آمریکا ۴۱9۵ تومان، یورو ۵۰۰۰ تومان، پوند 5832 تومان، درهم امارات ۱۱61 تومان و لیر ترکیه ۱۱24 تومان بود.  

واردات موبایل ۲ برابر شد
تازه‌ترین آمار گمرک از اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی نشان می‌دهد واردات انواع  گوشی‌های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 2 برابر شده است. به گزارش تسنیم از ابتدای سال‌جاری نزدیک به یک میلیون و 742 هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات وارد کشور شده است که ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی به میزان 235 میلیون و 400 هزار دلار بوده است. همچنین در یک ماه گذشته 380 هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه با ثبت IMEI در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک وارد کشور شد که ارزش این تعداد گوشی 50 میلیون دلار بود. در حال حاضر جزئی‌ترین اطلاعات همه کالاها در سامانه‌های گمرک قابل دسترسی است و امکان جست‌وجوی هوشمند هر کالا با 40 آیتم در سامانه جامع گمرکی فراهم شده است.
 


Page Generated in 0/0062 sec