printlogo


کد خبر: 185590تاریخ: 1396/9/21 00:00
پوتین در دیدار با اسد دستور خروج نیروهای روسی از سوریه را صادر کرد
ادلب، جبهه بعدی نبرد ارتش سوریه

رئیس‌جمهور روسیه، ظهر دیروز طی سفری از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی حمیمم در لاذقیه شده و با همتای سوری خود دیدار کرد. ولادیمیر پوتین در این سفر غیرمنتظره، دستور داد نیروهای روسی خروج از سوریه را آغاز کنند. پوتین طی بازدید از پایگاه هوایی حمیمم گفت: «بخش بزرگی از نیروهای ما از سوریه خارج خواهند شد. نیروهای روسیه و سوریه توانستند گروهی از تروریست‌های بین‌المللی با بالاترین توان نظامی را در کمی بیشتر از 2 سال، شکست دهند.» وی با تقدیر از نظامیان روسی در سوریه گفت: «شما پیروزمندانه نزد خانواده‌های خود بازمی‌گردید... اگر تروریست‌ها بار دیگر قد علم کنند، حملاتی را انجام می‌دهیم که مانند آن را تا به حال ندیده باشند.» رئیس‌جمهور روسیه افزود: «ما هرگز کسانی را که در نبرد با تروریسم در سوریه کشته شده‌اند، از یاد نمی‌بریم... ما به‌خاطر تلفات دست از نبرد با تروریسم برنمی‌داریم، زیرا خاطره آنها به ما نیروی اضافی جهت ریشه‌کن کردن شرارت می‌دهد.» در این سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز پوتین را همراهی می‌کرد. پوتین پس از دیدار با بشار اسد، سوریه را به مقصد مصر ترک کرد.
آغاز فروپاشی جبهه النصره
ارتش سوریه و نیروهای متحدین 2 روز است که از مرز اداری استان ادلب که تحت کنترل تروریست‌های جبهه‌النصره (القاعده) و دیگر گروه‌های مسلح است، گذشتند و این امر عناصر النصره را نگران کرده است. منابع رسمی در سوریه گزارش دادند نیروهای دولتی سوریه و همپیمانان برای نخستین بار در طول بیش از 3 سال گذشته مواضع گروه‌های تروریستی را در بخش‌های جنوب شرقی ادلب مورد هدف قرار دادند. نیروهای ارتش سوریه با هدف رسیدن به ادلب از سمت صحرا و دگرگون کردن معادله نظامی در مناطق حد فاصل بین حومه حماه و ادلب در حال پیشروی هستند و بر چند روستا در داخل مرزهای اداری ادلب مسلط شده‌اند. یک منبع میدانی که با نیروهای دولتی می‌جنگد به خبرگزاری آلمان گفت: نیروهای ارتش سوریه ظهر یکشنبه به مواضع افراد مسلح النصره در 2 شهرک ‌ام تریکه و الظافریه در اطراف استان ادلب حمله کردند. این منبع اظهار داشت، نیروهای حمله‌کننده توانستند 2 شهرک یادشده را به تصرف خود درآورند و درگیری‌ها در ورودی‌های 2 شهرک بسیار شدید بود. به گفته این منبع، النصره در مقابله با حملات ارتش سوریه بر خودروهای بمب‌گذاری شده تکیه کرده است. این منبع پیش‌بینی کرد، ارتش سوریه در پی رسیدن تجهیزات نظامی به این جبهه علیه مواضع افراد مسلح النصره پیشروی‌هایی به دست آورد. منابع رسانه‌ای نیز گفتند، صدها سرباز و تجهیزات نظامی از حومه دیرالزور به فرماندهی سهیل حسن معروف به نمر (ببر) به منطقه گسیل شده و وی فرماندهی نیروهای دولتی در حومه حماه را برعهده دارد. پیشروی نیروهای سوری سبب شده نگرانی جدی بر محافل عناصر تروریستی جبهه‌النصره حاکم شود. این در حالی است که جبهه النصره و برخی گروه‌های ارتش آزاد سوریه اعلام کردند تجهیزاتی را به حومه حماه فرستاده‌اند تا روستاها و شهرک‌های این مناطق را از ارتش سوریه پس بگیرند. طبق اعلام منابع نظامی، تروریست‌های النصره برای مقابله با حمله ارتش سوریه از آتشباری سنگین و خودروهای بمب‌گذاری شده استفاده کرده‌اند. شورشیان سوری در سال 2015 توانستند کنترل استان ادلب را در دست بگیرند. این استان، تنها استانی است که به طور کامل در دست
شورشیان است.
جبهه آتی جنگ در ادلب است
در این راستا، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از اطلاعات روسیه نوشت جنگ آتی و بمباران شدید هوایی از سوی ارتش سوریه و همپیمانانش در استان ادلب خواهد بود، چرا که گروه‌های زیادی مثل داعش، جبهه النصره، فتح‌الاسلام، احرارالشام و دیگر گروه‌ها در آنجا هستند. این روزنامه نوشت: گردهم آمدن معارضان سوریه در استان ادلب مقدمه‌ای برای بزرگ‌ترین جنگ نهایی در سوریه خواهد بود و ارتش روسیه و سوریه حملات شدیدی را علیه شورشیان و دیگر گروه‌ها انجام خواهند داد. در همین راستا، یک منبع وابسته به سازمان ملل اعلام کرد استفان دی‌میستورا، فرستاده این سازمان به سوریه از دور کنونی مذاکرات ژنو راضی نیست، چرا که اطلاعاتی درباره استقرار داعش در ادلب و اینکه جنگ آتی در ادلب خواهد بود، به وی رسیده است. دی‌میستورا معتقد است مذاکرات در ژنو در این صورت بی‌فایده خواهد بود. جنگ ادلب طی 2 یا 3 هفته یا کمتر آغاز خواهد شد.


Page Generated in 0/0055 sec