printlogo


کد خبر: 185596تاریخ: 1396/9/21 00:00
هزینه‌های جاری در بودجه سال 97 رشد کرده است
افزایش درآمد دولت از جیب ملت

گروه اقتصادی: لایحه بودجه 97 که روز یکشنبه تقدیم مجلس شد، حرف و حدیث‌های فراوانی را در پی داشته است.
به گزارش «وطن‌امروز»، جزئیات لایحه بودجه نشان می‌دهد دولت برای افزایش درآمد روی جیب ملت حساب باز کرده و می‌خواهد با افزایش هزینه‌های خدمات و گران کردن آن بخشی از هزینه‌های جاری را تامین کند. این ‌‌‌‌آش آنقدر شور بود که مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه 2 سیما به محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت به صراحت گفت: چرا می‌خواهید از حقوق من کم کنید؟ از هزینه خودتان کم کنید!  افزایش شدید عوارض خروج از کشور، قطع شدن یارانه نقدی نان، حذف حدود 30 میلیون یارانه‌بگیر، افزایش شدید تعرفه برخی خدمات مانند تعویض پلاک و افزایش 11 درصدی درآمد مالیاتی و... موجب خواهد شد درآمد دولت به مقدار قابل توجهی افزایش یابد اما از جیب ملت. این افزایش قیمت‌ها و عدم تعادل در گرانی‌ها موجب شد مردم در شبکه‌های اجتماعی نیز از این رویکرد دولت انتقاد کنند. کارشناسان اقتصادی نیز نقدهای فراوانی به لایحه بودجه امسال وارد کرده‌اند.  مهدی پازوکی، کارشناس ارشد اقتصادی در گفت‌وگو با مهر، درباره رویکرد بودجه تنظیمی دولت برای سال ۹۷ اظهار کرد: اگر به تراز عملیاتی بودجه نگاه کنیم، چیزی حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان کسری داریم، یعنی دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، ۱۹۳ هزار میلیارد تومان درآمد غیرنفتی دارد، در حالی که هزینه جاری دولت چیزی حدود ۲۷۶ هزار میلیارد تومان است که اگر این دو عدد را از هم کم کنیم، چیزی حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان در تراز عملیاتی بودجه، کسری وجود دارد. در این شرایط ما از منابع نفتی استفاده می‌کنیم، درحالی‌ که منابع نفت باید صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و بین‌نسلی در اقتصاد ایران شود و منبع بودجه جاری دولت باید مالیات و عوارض گمرکی باشد. این استاد اقتصاد دانشگاه درباره بخش هزینه‌‌های دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ هم گفت:  در بخش هزینه‌های دولت، به هر جهت به‌رغم اینکه حقوق کارکنان دولت در سال آینده قرار است حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کند ولی بودجه جاری کشور خوشبختانه کمتر از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده، یعنی چیزی حدود 5/6 درصد و این را باید به فال نیک بگیریم. پازوکی گفت: نکته حائز اهمیت این است که دولت سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه به طرح‌های عمرانی اختصاص داده و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، سیستم بانکی و بخش خصوصی قرار است به پروژه‌های عمرانی پول تزریق شود؛ یعنی در مجموع ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است که این سیاست بخردانه است، یعنی بسیاری از  طرح‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند یا با مشارکت بخش خصوصی این پروژه‌ها  خاتمه پیدا کند.
دولت بر حذف فقر مطلق تمرکز کند
علی مختاری، کارشناس ارشد اقتصادی هم با بیان اینکه دولت برای سال آینده حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده است، گفت:  این رقم نسبت به ۱۱۲ هزار میلیارد لایحه سال جاری تا ۱۶ هزار میلیارد تومان رشد دارد اما نگاهی به عملکرد 6 ماهه امسال نشان می‌دهد فقط  ۴۳ هزار میلیارد تومان از رقم مصوب امسال محقق شده است که به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد و رقم در نظر گرفته شده برای سال آینده با سازوکار کنونی قابل تحقق نیست. عمده درآمدهای کسب نشده مربوط به مالیات‌‌های مستقیم است که در ۶ ماهه امسال نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته نه‌تنها به نسبت تورم ۱۰ درصدی رشد نداشته، بلکه منفی شده است.
رویکرد دولت درباره صندوق توسعه ملی با اهداف آن تناقض دارد
مختاری به افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به ۳۲ درصد اشاره کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده که سهم صندوق از درآمدهای نفتی افزایش یابد که این اتفاق مبارکی است اما در عین حال متناسب با این افزایش سهم، پیشنهاد داد 8/5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به ۱۱ طرح ملی اختصاص یابد که برخی از این موارد با فلسفه تاسیس صندوق تناسبی ندارد. به عنوان نمونه برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تسویه پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش‌وپرورش یا یکصد میلیون دلار برای صداوسیما، با فلسفه تاسیس صندوق در تضاد است و  نشانی از توسعه در خود ندارد و بیشتر شبیه هزینه‌‌های جاری دولت است.


Page Generated in 0/0054 sec