تشکری درباره ادبیات نمایشی دفاعمقدس گفت: ادبیات نمایشی دفاعمقدس کشور از پژوهش دراماتیک محروم است. جدای از نبود پژوهشگر اختصاصی در این زمینه، محلی هم برای ارائه پژوهشهای ادبیات نمایشی وجود ندارد. به گزارش فارس، سعید تشکری، نویسنده رمان و نمایشنامه درباره اهمیت و ضرورت پژوهش میان دنیای ادبیات نمایشی کشور گفت: عدم توجه کافی به پژوهش در ادبیات نمایشی کاملا مشهود است، چرا که اگر پژوهش در نظام ساختاری ادبیات نمایشی ما وجود داشت، جای خالی اقتباس در ادبیات نمایشی را حس نمیکردیم. هنگامی اقتباس در ادبیات نمایشی شکل میگیرد که پژوهش انجام شود، زیرا لازمه اقتباس انجام پژوهش است. این موضوع در چندین مقاله علمی حوزه ادبیات نمایشی عنوان شده است اما هیچکدام از متولیان آن تاکنون وقعی به این مقالات ننهادهاند. از جمله نویسندگان این مقالهها که به جای خالی اقتباس در ادبیات نمایشی اشاره کردهاند میتوان به مقالههای بنده، رضا کوچکزاده و دیگر دوستانی که در این راه گام نهادهاند اشاره کرد. وی در ادامه به بیان ویژگیهای پژوهشگر پرداخت و گفت: شناسایی پژوهشگر در حوزه ادبیات نمایشی خودش یکی از موضوعات قابل رسیدگی برای پژوهش است. آیا پژوهشگر ادبیات نمایشی همان هنرمند و نویسنده است؟ آیا پژوهشگر منتقد آثار ادبیات نمایشی است؟ باید ابتدا تعریف درستی از پژوهشگر ادبیات نمایشی داشته باشیم. پژوهشگر هیچکدام از عناوین گفته شده نیست. اما متاسفانه آنهایی که گاهی اوقات در حوزه ادبیات نمایشی به پژوهش میپردازند، همین هنرمندان، منتقدان و نویسندگان ادبیات نمایشی هستند. اگر میخواهیم ادبیات نمایشی کشورمان حفظ و به مردم ایران و دیگر کشورهای جهان معرفی شود باید پژوهش کنیم. اما باید برای آن، پژوهشگر اختصاصی در این زمینه داشته باشیم. وی در ادامه با اشاره به ضعف پژوهش دراماتیک در حوزه دفاعمقدس اظهار کرد: حوزه دفاعمقدس کشور از پژوهش دراماتیک محروم است. به این ترتیب اگر نویسندهای بر اساس پژوهشهای خود در این حوزه نمایشنامهای تولید کند، مسؤولان تصمیمگیرنده چگونه میخواهند اهمیت پژوهش در اثر تولیدی را درک کنند؟ تا زمانی که انتخاب مدیران بخشهای مختلف فرهنگی - هنری کشور به درستی انجام نشود، وضعیت تئاتر کشور ما بویژه در حوزه دفاعمقدس درست نخواهد شد.