printlogo


کد خبر: 185769تاریخ: 1396/9/25 00:00
اخبار

دلنوشته رسول صدرعاملی برای حاج‌احمد اقوام‌شکوهی
70 سال بدون غیبت
رسول صدرعاملی، کارگردان سینما که تجربه ساخت فیلم‌های «هرشب تنهایی» و «شب» را در مشهد مقدس داشته، در پی درگذشت حاج احمد اقوام‌شکوهی، نقاره‌زن حرم مطهر امام رضا (ع) نوشتاری را منتشر کرد. در متن نوشته رسول صدرعاملی با عنوان «آقا و سلطان گلدنتایم» آمده است: حاج‌احمد اقوام‌شکوهی در صحن امام رضا بیش از ۷۰ سال بدون حتی یک روز غیبت، سلطان بی‌چون و چرای دقایق طلایی شبانه روز بود. همان دقایق سرشار از انرژی و معنویتی که نه روز است و نه شب، دقایقی قبل از اذان‌های صبح و مغرب، مردی ۹۰ ساله که ۷۰ سال بیش از یکصد پله را در صحن حرم بالا می‌رفت تا خود را به جایگاه مقصودش برساند و بنوازد و شادابی و شادمانی را قبل از عبادت برای زائران به ارمغان بیاورد. یک جور شادمانی که ذهن خیلی‌ها و من در کودکی و نوجوانی و جوانی تا حالا را مالامال کرده و هیچ قطعه موسیقی اینگونه ماندگار در ذهنم نمانده که نقاره‌های حاج‌احمد در سفرهای من به مشهد. بعد از پایان فیلمبرداری و تدوین «هرشب تنهایی» از محمدرضا علی‌قلی خواستم موسیقی فیلم را براساس همین نقاره‌نوازی بسازد که ساخت و خیلی هم خوب ساخت. حالا 2 روزی می‌شود که حاج‌احمد اقوام‌شکوهی از دنیا رفته و تردید ندارم صدای باشکوه نقاره‌نوازی‌هایش خاطره ماندگار ذهن خیلی‌هاست».


جمع کاریکاتوریست‌های ایران و ترکیه
طی نشست تبادل نظرات کاریکاتوریست‌های ترکیه و ایران، متین پکر، رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه به پاسخگویی به سوالات کاریکاتوریست‌ها ایرانی پرداخت. به گزارش تسنیم، نشست تبادل نظرات کاریکاتوریست‌های ترکیه و ایران با حضور متین پکر رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه و جمعی از کاریکاتوریست‌های ترکیه و ایران برگزار شد. در این نشست متین پکر، رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه ضمن ابراز علاقه به کاریکاتورهای ایرانی گفت: امروز کاریکاتور ایران توانسته است چهره خود را در جهان نشان دهد و من بسیاری از کاریکاتوریست‌های ایران را می‌شناسم. وی با تاکید بر لزوم ریشه‌دار بودن کاریکاتور در فرهنگ عمیق انسانی، بیان کرد: کاریکاتور زمانی می‌تواند خودش را نشان دهد که از دریچه عمیق فرهنگ، هنر و ادبیات عبور کند. همچنین کامبیز درم‌بخش، پیشکسوت کاریکاتور ایران با اشاره به میهمان‌نوازی ترک‌ها گفت: در چند سفری که برای داوری و شرکت در جشنواره‌ها به ترکیه داشتم آنها مثل یک وزیر یا دیپلمات از ما استقبال کردند؛ امیدوارم ما هم بتوانیم محبت آنها را جبران کنیم. نمایشگاه گروهی کاریکاتوریست‌های ترکیه با عنوان «تفکر معکوس» در روز دوشنبه هفته جاری در سالن ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.


واینستین گفت تو را می‌کشم!
بازیگر معروف لاتین‌تبار هالیوودی تجربه خودش را در مقابله با رفتار آزاردهنده تهیه‌کننده رسوا شده، در قالب یک مقاله منتشر کرده است. به گزارش مهر، سلما هایک مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک تایمز نوشته و در آن تجربه‌های خودش مقابل رفتارهای آزاردهنده و سوءاستفاده‌های هاروی واینستین را با جزئیات نوشته که شامل ادعاهایی مبنی بر رفتار جنسی ناخواسته و تهدید به خشونت می‌شود. این بازیگر نامزد دریافت جایزه اسکار می‌گوید واینستین در هتل شب‌ها پشت در اتاق او می‌آمد، حتی در جاهایی که ارتباطی با فیلمی که داشت می‌ساخت، نداشت. بعد از بیان جزئیات درباره تمام رفتارهای ناخواسته او، هایک می‌گوید امتناعش از عمل کردن به آنها همیشه با «خشم ماکیاولی هاروی» مواجه می‌شد و با وجود اینکه واینستین سعی می‌کرد با حرف زدن به خواسته‌اش برسد، تهدید هم همیشه یکی از سلاح‌هایش بود. هایک می‌گوید یک بار او با خشمی فراوان گفت «تو را می‌کشم، فکر نکن نمی‌توانم». او می‌نویسد: تا وقتی برابری در صنعت فیلم ما وجود نداشته باشد و مردان و زنان در تمام جنبه‌ها از یک ارزش برخوردار نباشند، جامعه‌مان جایی عالی برای افرادی مثل واینستین خواهد بود. من از تمام کسانی که به تجربه‌های ما گوش می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم اضافه کردن صدایم به افرادی که بالاخره دارند صحبت می‌کنند باعث شود این مسأله کمی مشخص‌تر شود که چرا انجام دادن این کار آنقدر سخت است و چرا بسیاری از ما تا الان صبر کرده‌ایم.
 


Page Generated in 0/0052 sec