printlogo


کد خبر: 185837تاریخ: 1396/9/26 00:00
شمار شهدای فلسطینی طی 9 روز گذشته به 11 تن افزایش یافت
نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره قدس

روز جمعه به دعوت گروه‌های مختلف فلسطینی تظاهرات‌های گسترده در اعتراض به تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سراسر کرانه باختری، قدس و نوار غزه را در بر گرفت. بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، طی این تظاهرات‌ها 4 نفر به شهادت رسیدند: یاسر سکر (23 ساله) و ابراهیم ابوثریا (29 ساله) از نوار غزه، مصطفی اسماعیل از شرق قدس و محمد امین عقل از کرانه باختری که طی عملیاتی با سلاح سرد مورد هدف گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت. ابراهیم ابوثریا در یکی از جنگ‌های قبلی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه هر دو پای خود را از دست داده بوده و جمعه بر اثر اصابت گلوله به سرش شهید شد.  این در حالی است که تلویزیون رسمی فلسطین صبح جمعه و قبل از آغاز تظاهرات مصاحبه‌ای را با «ابراهیم ابوثریا» آغاز کرده و قرار بود دنباله گفت‌وگو در خلال حضور او در تظاهرات انجام شود که اصابت تیر نظامیان صهیونیست به سر این جوان جانباز ۲۹ ساله، منجر به شهادتش شد. خبرنگار تلویزیون فلسطین نیز در اقدامی نمادین، انتهای مصاحبه را از روبه‌روی بیمارستان «الشفاء» در نوار غزه که پیکر ابراهیم به آنجا منتقل شده بود اعلام کرد. براساس بیانیه روز جمعه وزارت بهداشت فلسطین، درگیری‌ها در مناطق مختلف فلسطین از زمان اعلام تصمیم یکجانبه آمریکا درباره قدس 11 شهید و بیش از 3 هزار زخمی بر جای گذاشته است. نظامیان رژیم صهیونیستی در سرکوب تظاهرات فلسطینیان از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی نیز استفاده می‌کردند.
تصویر حاج قاسم در دست فلسطینی‌ها
رسانه‌‌های لبنانی از دیدار جمعه‌شب سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله با هیاتی از رهبران جنبش مقاومت فلسطینی «فتح‌الانتفاضه» خبر دادند. گفته می‌شود در این دیدار تحولات جاری در فلسطین و تقویت همکاری‌‌های لازم در شرایط فعلی بررسی شده است. از طرف دیگر اهالی نوار غزه در تظاهرات خشم جمعه گذشته در محکومیت تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای یهودی‌‌سازی قدس شریف، تصویری از  سردار بزرگ اسلام، قاسم سلیمانی را در دست داشتند.
هشدار اردوغان درباره از دست ‌رفتن قدس
رئیس‌جمهوری ترکیه شامگاه جمعه در واکنش به اقدام آمریکا درباره قدس گفت: اگر قدس را از دست دهیم، نمی‌توانیم از مدینه حفاظت کنیم. اگر مدینه را از دست دهیم، نمی‌توانیم از مکه حفاظت کنیم. اگر مکه از دست برود، کعبه را هم از دست می‌دهیم. رجب طیب‌اردوغان اظهار داشت که تصمیم اخیر ترامپ درباره شهر قدس زنگ خطری برای توطئه‌های جدید علیه جهان اسلام است. پیش از این اردوغان اعلام کرده بود که طرح لغو تصمیم ظالمانه آمریکا را ابتدا در شورای امنیت مطرح می‌کنیم و اگر وتو شد به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رویم. طبق اعلام ناظر دائم فلسطین در سازمان ملل، قرار است شورای امنیت امروز نشست فوق‌العاده‌ای را برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره قدس برگزار کند. ریاض منصور گفته است انتظار می‌رود پیش‌نویس قطعنامه با جوهر آبی تدوین شود. تنظیم پیش‌نویس قطعنامه با جوهر آبی به این معناست که می‌توان به این پیش‌نویس بعد از گذشت ۲۴ ساعت از آن، رای داد.
تداوم تظاهرات جهانی در محکومیت تصمیم ترامپ
در ادامه موج گسترده اعتراضات جهانی به تصمیم اشغالگرانه ترامپ درباره قدس، هزاران نفر در اردن، یونان، مکزیک و آلمان همبستگی خود با مردم فلسطین و انتفاضه مقاومت آنان را اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری پترای اردن، مردم این کشور بار دیگر به خیابان‌های پایتخت ریختند و شعارهایی مبنی بر ماهیت عربی- اسلامی قدس اشغالی، پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی درباره این شهر و برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی سر دادند. همچنین مکزیکی‌ها به درخواست کمیته همبستگی فلسطین در این کشور به خیابان‌ها رفته و ضمن سر دادن شعار علیه دونالد ترامپ و اسرائیل، پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند. روز جمعه در آمریکای لاتین، شمار زیادی از مردم شیلی نیز دومین تظاهرات بزرگ در حمایت از قدس را در سانتیاگو و دیگر شهرهای این کشور برگزار کردند که احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان شیلی نیز طی آن همصدا با مردم بر محکومیت تصمیم دونالد ترامپ تاکید کردند.
همچنین صدها شیلیایی مقابل سفارت آمریکا در پایتخت تظاهرات کردند و شماری از حاضران در این تظاهرات طی سخنرانی‌هایی تصمیم ترامپ را محکوم و بر عربی و فلسطینی بودن شهر قدس تاکید کردند. گفتنی است حدود 15 میلیون نفر از مردم کشورهای آمریکای لاتین تباری عربی- سوری، لبنانی و فلسطینی- برای خود قائل هستند. در اروپا نیز هزاران تن در شهرهای مختلف آلمان و همین‌طور در آتن، پایتخت یونان در حمایت از قدس تظاهرات کردند و تصمیم ترامپ را نقض صریح قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی و نقض حقوق‌بشر و هتک حرمت مقدسات و تاریخ ملت فلسطین دانستند.
 


Page Generated in 0/0067 sec