printlogo


کد خبر: 185838تاریخ: 1396/9/26 00:00
مین‌گذاری سعودی‌ها در مسیر مذاکرات ژنو درباره سوریه
دویچه‌وله: سلاح داعش را آمریکا تأمین می‌کرد

نتایج تحقیقات جدیدی که پنجشنبه دویچه‌وله منتشر کرده نشان می‌دهد تسلیحات پیشرفته‌ای که ارتش آمریکا به صورت محرمانه در اختیار شورشیان مسلح سوری قرار داده بلافاصله به‌دست تروریست‌های داعش رسیده است. این بررسی نشان می‌دهد این تسلیحات شامل تجهیزات ضدتانکی می‌شود که توسط آمریکا خریداری شده و در نهایت ظرف کمتر از 2 ماه بعد از خروج از کارخانه به دست تروریست‌های داعش رسیده است. این پژوهش توسط موسسه پژوهشی تسلیحات جنگی که ردیابی محموله‌های تسلیحاتی را برعهده دارد، انجام گرفته است. بودجه این پژوهش توسط اتحادیه اروپایی و دولت آلمان تأمین شده است. در این تحقیقات، 40 هزار قبضه اسلحه و دیگر تجهیزات نظامی به‌دست آمده از گروه تروریستی داعش طی 3 سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. بنا بر این گزارش، مدت‌های طولانی است که این موضوع که حجم زیادی از تسلیحات آمریکایی در اختیار داعش قرار گرفته مشخص شده است اما این پژوهش جدید سوالاتی را درباره یک منبع متفاوت برای این تسلیحات مطرح کرده است: تسلیحاتی که محرمانه برای معارضان مسلح سوریه که در حال جنگ با بشار اسد بوده‌اند، ارسال شده است. براساس این گزارش، این برنامه محرمانه سیا در سال 2013 توسط دولت باراک اوباما آغاز شد و دولت دونالد ترامپ اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد به این برنامه خاتمه داده است. عربستان سعودی که همچون آمریکا بشدت مخالف دولت اسد است نیز تسلیحاتی را برای گروه‌های معارض سوری فراهم می‌کرده است. براساس نتایج این پژوهش جدید، اغلب تسلیحاتی که محرمانه در اختیار گروه‌های معارض سوری قرار گرفته است توسط آمریکا و عربستان سعودی در اروپای شرقی خریداری شده است و دولت آمریکا با شرکت‌های خصوصی که این خریدها را خارج از این کشور انجام داده‌اند قرارداد امضا کرده است. این پژوهش تأکید دارد شیوه‌ای که دولت آمریکا برای خرید این تسلیحات استفاده کرده نگرانی‌های بسیاری را درباره کنترل فروش تسلیحات به‌وجود آورده است.
بازگشایی یک گذرگاه در مرز سوریه و لبنان
در تحولی دیگر، گذرگاه مرزی جوسیه در مرز سوریه و لبنان، دیروز بعد از 5 سال بازگشایی شد.  این گذرگاه مرزی استان هرمل لبنان را به استان حمص سوریه متصل می‌کند. محمدالشعار، وزیر کشور سوریه درباره بازگشایی این گذرگاه مرزی گفت: گذرگاه مرزی حمص  هرمل کار خود را آغاز می‌کند و روابط میان لبنان و سوریه بسیار بزرگ‌تر از مقوله جغرافیاست. هر آنچه به عادی‌سازی روابط میان لبنان و سوریه بینجامد در دستور کار ما قرار دارد. گذرگاه هرمل با استان حمص سوریه از سال 2012 که گروه‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره در بخش‌هایی از استان حمص سیطره یافتند، بسته شده بود. به گفته کارشناسان، بازگشایی گذرگاه جوسیه این پیام را می‌رساند که روابط لبنان و سوریه عادی است.
پایان بی‌نتیجه مذاکرات ژنو
نماینده‌ ویژه سازمان ملل در امور سوریه پایان بدون نتیجه هشتمین دور از مذاکرات ژنو را اعلام کرد. استفان دی‌میستورا گفت: هشتمین دور از مذاکرات سوریه در ژنو را به پایان رساندیم و هیات دولت سوریه شرط عدول از بیانیه ریاض برای آغاز گفت‌و‌گوها را مطرح کرد. وی افزود: ما اهداف مربوط به روند گفت‌وگوها را محقق نکردیم و فرصت طلایی این دور از مذاکرات ژنو از دست رفت. بشار الجعفری، رئیس هیات اعزامی سوریه به گفت‌وگوهای ژنو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیانیه ریاض 2 مسیر هشتمین دوره مذاکرات ژنو را مین‌گذاری کرده است و سعودی‌ها نمی‌خواهند مسیر گفت‌وگوهای ژنو موفق شود.


Page Generated in 0/0077 sec