printlogo


کد خبر: 185839تاریخ: 1396/9/26 00:00
نیروهای یمنی مراکز فرماندهی ارتش سعودی را هدف قرار دادند
انصارالله: آمریکا ناامیدانه وکیل مدافع ریاض شده است

یگان موشکی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله، بامداد دیروز 2 مرکز فرماندهی ارتش عربستان در جنوب جیزان را با موشک‌های بالستیک از نوع قاهر M2 منهدم کردند. موشک قاهر M2 ساخت مهندسان یمنی بوده و تا کنون چندین فروند از آن علیه پایگاه‌‌های نظامی ارتش سعودی شلیک شده است. عزیز راشد، معاون سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گفت: هدف قرار دادن مراکز فرماندهی عربستان در جنوب جیزان یک عملیات پیشدستانه برای شکست تحرکات دشمن است. وی گفت: نیروی موشکی ما قادر است اهداف استراتژیک و حیاتی بیشتری را در عمق عربستان هدف قرار دهد. از سوی دیگر طبق گفته یک منبع نظامی یمن، نیروهای ارتش یمن و انصارالله روز جمعه همچنین یک خودروی نظامی عربستان را در پایگاه الرمضه در جیزان منهدم کردند و سرنشینان آن کشته شدند. اطراف شهر نجران نیز در همان روز شاهد انفجارهای شدید به دلیل انهدام انبار سلاح ارتش عربستان بوده است. طبق این گزارش، یگان موشکی یمن اوایل ماه نوامبر موشک بالستیکی را به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کرد که خشم و نگرانی رژیم سعودی و حامیان منطقه‌‌ای و بین‌المللی آن را برانگیخته است. در این میان، نماینده آمریکا در سازمان ملل که حمله موشکی نیروهای یمنی به فرودگاه ملک خالد، ضربه مهلکی نیز به نگین تاج صنعت نظامی آمریکا وارد و ناکارآمد بودن سامانه پاتریوت را فاش کرد، با برگزاری شوی تبلیغاتی و با نمایش آهن‌پاره‌هایی در مقر سازمان ملل مدعی شد این بقایای همان موشک ایرانی است که از یمن به سمت عربستان پرتاب شد؛ عربستانی که بنا به آمارهای وزارت بهداشت یمن تا ماه مارس گذشته بیش از 30 هزار زن و مرد یمنی را به خاک و خون کشیده است. در همین راستا، سخنگوی رسمی انصارالله تأکید کرد که آمریکا در جنگ یمن به وکیل مدافع ریاض تبدیل شده است و عربستان چون به پشتیبانی آمریکا مطمئن است، در حق ملت یمن جنایت بیشتری را مرتکب می‎شود. محمد عبدالسلام گفت: جنگ علیه یمن در اصل یک جنگ آمریکایی است و واشنگتن به خاطر شکست همپیمانان و مزدورانش ناامید است. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارلله یمن اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره موشک‌های یمن را به سخره گرفت و گفت: این عرض‌اندام آمریکا بار دیگر نشان داد جنگ علیه یمن در اصل یک جنگ آمریکایی است و ثابت کرد که واشنگتن به‌خاطر شکست همپیمانان و مزدورانش در جنگ علیه یمن ناامید است. وی در توئیتر نوشت: آمریکا با چنین اظهاراتی قصد دارد اذهان عمومی را از مساله قدس منحرف کند. آمریکایی‌ها و ائتلاف جنایتکارش باید بدانند خون یمنی‌ها مباح نیست و دشمن باید بهای آن را بپردازد.
70 شهید و زخمی در بمباران روز جمعه یمن
در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند جهان را سرگرم قضیه موشک‌های یمن و منبع ساخت آن کند، هواپیماهای دشمن سعودی همچنان با ریختن موشک‌های آمریکایی بر روی بازارها و مناطق مسکونی یمن ده‌ها غیرنظامی را به کام مرگ می‌کشند. در حمله هواپیماهای ائتلاف
سعودی-آمریکایی به روستای المزارعه از توابع شهرستان الخوخه در استان الحدیده (غرب یمن) در روز جمعه بیش از 20 شهروند یمنی کشته شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی در همان روز همچنین 2 بازار محلی را در استان‌های صعده (شمال) و تعز (جنوب غرب) هدف گرفتند که با شهید و زخمی شدن بیش از 50 نفر از غیرنظامیان همراه شد. با این وجود آمریکا سرگرم برگزاری شوی تبلیغاتی است آهن‌پاره‌هایی را به نمایش گذاشته تا بگوید این بقایای همان موشک ایرانی است که از یمن به سمت عربستان پرتاب شد. عربستان بنا به آمارهای وزارت بهداشت یمن تا ماه مارس گذشته بیش از 30 هزار زن و مرد یمنی را به خاک و خون کشیده است.
ابتکار سازمان ملل برای خلع سلاح انصارالله
به‌رغم ادعاهای نیکی هیلی درباره حمله موشکی یمنی‌ها به حومه ریاض، در واقع نه‌تنها جامعه جهانی و بلکه خود آمریکایی‌ها ایرانی ‌بودن موشک بالستیک انصارالله را رد و به توانمندی‌های نظامی این گروه انقلابی اذعان می‌کنند. در این میان سازمان ملل متحد طرحی پیشنهاد داده است تا از طریق آن،  این سلاح قدرتمند انصارالله را از آن سلب کند. منابع سیاسی در یمن به رادیو بین‌المللی مونت‌کارلو خبر دادند سازمان ملل طی چند روز آینده «معین شریم»، جانشین فرستاده ویژه خود در یمن را به این کشور خواهد فرستاد تا با سران جنبش انصارالله در صنعا درباره طرح صلح گفت‌وگو کند. به گفته این منابع، این طرح شامل مشارکت انصارالله در دولت وحدت ملی آتی یمن در ازای تحویل سلاح بالستیک خود به طرفی بی‌طرف است اما روشن نیست که انصارالله حاضر باشد در چنین مذاکراتی شرکت کند. این منابع افزودند: ائتلاف تحت رهبری عربستان در حال بررسی پیشنهاد اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن درباره اعزام معاون خود به صنعاست تا انصارالله را به پیوستن به مذاکرات صلحی با دولت منصور هادی که جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت می‌شناسد، سوق بدهند. یک منبع نزدیک به مذاکره‌کنندگان سیاسی نیز اعلام کرد، میانجیگران غربی اعم از آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه تشویق به اعزام یک هیاتی از سازمان ملل به صنعا کردند آن هم زمانی که عربستان و متحدانش برای حمله نظامی بزرگی به صنعا و بنادر الحدیده در ساحل دریای سرخ آماده می‌شوند. این منبع در حالی از آمادگی ائتلاف عربستان برای حمله به الحدیده سخن می‌گوید که همزمان با اتفاقات اخیر صنعا، حمله به استان الحدیده آغاز شده اما شبه‌نظامیان وابسته به عربستان در گام‌های نخست این عملیات شکست خورده و در شهر «الخوخه» محاصره شده‌اند. دعوت به صلح از طرف کشورهای غربی پس از آن افزایش یافته که طرح عربستان و امارات برای اشغال صنعا از طریق همپیمانی با علی عبدالله صالح که در اتفاقات اخیر صنعا کشته شد، ناکام مانده است.
 


Page Generated in 0/0064 sec