printlogo


کد خبر: 185841تاریخ: 1396/9/26 00:00
چهارگوشه

تقدیر العبادی از مواضع مرجعیت
دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای از آغاز اجرای قانون تحویل سلاح از سوی گروه‌های مسلح به دولت خبر داده و اعلام کرد حیدر العبادی از مواضع مرجعیت دینی که مدافع عراق، وحدت و امنیت و سلامتی و آینده آنها در مرحله مابعد داعش است و فتوای تاریخی جهاد را صادر کرد که بر تحقق پیروزی علیه داعش کمک کرد، قدردانی می‌کند. مرجعیت دینی عراق، جمعه بر لزوم محدود کردن سلاح به دولت و کمک گرفتن از برخی جوانان در سامانه امنیتی در چارچوب قانون اساسی تأکید کرد.

بی‌توجهی کره‌شمالی به دعوت آمریکا
سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل متحد با بی‌توجهی به درخواست‌های آمریکا برای مذاکره با این کشور آسیایی، اعلام کرد پیونگ‌یانگ تا زمانی‌که منافعش مورد تعدی قرار نگیرد، تهدیدی را متوجه هیچ کشوری نمی‌کند. وزیر خارجه آمریکا در نشست چهارشنبه شورای امنیت، گفته بود کره‌شمالی باید به اقدام‌های تحریک‌آمیز خود پایان بدهد تا واشنگتن برای مذاکره با آن گام بردارد. سفیر کره‌شمالی می‌گوید، این اقدامی توأم با ناامیدی ایالات متحده و در راستای ترس و نگرانی آن از قدرت فوق‌العاده کره‌شمالی است که در تحقق هدف بزرگ خود یعنی تکمیل‌کردن قدرت هسته‌ا‌ی‌اش موفق شده است.

لبنان کشور نفتی شد
کابینه لبنان مجوز استخراج و تولید نفت از 2 میدان نفتی را رسما صادر کرد. به این ترتیب، لبنان به باشگاه تولیدکنندگان نفت در دنیا پیوست. لبنان دارای ۱۰ بلوک نفتی است که قرار است در نخستین گام کار استخراج و تولید نفت در 2 بلوک که در آب‌های ساحلی این کشور در دریای مدیترانه قرار دارد، آغاز شود. انتظار می‌رود دولت لبنان که از کمبود منابع درآمدزایی رنج می‌برد، با درآمد حاصل از تولید و فروش نفت، منابع جدید درآمدی برای این کشور ایجاد کند.
 

نشست آب و هوایی «سیاره یگانه»
بدون آمریکا رمقی ندارد وضع وخیم اقلیم سیاسی غرب
خروج دولت ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس، ضربه‌ای اساسی به آن وارد کرده به‌طوری که نشست اقلیمی جدید پاریس موسوم به «سیاره یگانه» که کار خود را از هفته گذشته آغاز کرده عملا در غیاب آمریکایی‌ها فاقد توانایی برای اجماع جهانی است. دولت واشنگتن در ابتدا حامی توافق موسوم به کاپ ٢۱ بود که در سال 2015 و در زمان ریاست‌جمهوری اوباما، مورد توافق ١۹۸ کشور جهان برای پیگیری اهداف تعیین شده با هدف مبارزه با گرمایش زمین قرار گرفت.  هدف از این توافق آن است که با کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای از جمله دی‌اکسید کربن، دمای کره زمین را تا پایان قرن بیست‌ویکم حدود ۲ درجه کاهش داده و به دمای پیش از صنعتی شدن جهان برسانند.  اما ۱۸ ماه پس از امضای این توافق، دونالد ترامپ ایالات متحده را به عنوان بزرگ‌ترین قطب اقتصادی جهان و دومین تولید‌کننده کربن در جهان از کاپ 21 بیرون کشید. این حرکت ترامپ در راستای حمایت از صنایع سنگین و اقتصاد فسیلی آلاینده کشورش انجام شد و در حقیقت از رقابت‌های سیاسی و اقتصادی پشت پرده بازماندگان کارتل راکفلرها در ایالات متحده با رقبای‌شان در اروپا به رهبری روتشیلدها حکایت داشت. اگر چه ۹ کشور از ۱۰ کشور اصلی تولید‌کننده گاز دی‌اکسید کربن جز آمریکا که در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد از تولیدات این گاز در اختیار آنان است، همچنان به این توافق پایبند مانده‌اند اما برگزاری بی‌رمق نشست هفته گذشته «سیاره یگانه» در پاریس به رغم خودنمایی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به عنوان میزبان ده‌ها نفر از رهبران جهان، ثابت شد که غرب نمی‌تواند هیچ برنامه بین‌المللی را بدون حضور اربابش آمریکا به پیش ببرد. مشکل توافق اقلیمی پاریس آنجاست که نه‌تنها آمریکایی‌ها یک الگو برای دیگر کشورهای صنعتی بویژه چین به عنوان بزرگ‌ترین آلاینده جهان محسوب می‌شوند و عدم الزام واشنگتن باعث عدم الزام حقیقی دیگران می‌شود بلکه در نبود آمریکا و منابع مالی عظیمش، کمبود منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در این راه، چالشی بزرگ پیش پای فرانسه، انگلیس و دیگر کشورهای پیشروی توافق اقلیمی قرار داده است. به عبارت دیگر این نشست نه‌تنها گویای وضعیت اقلیمی هشدارآمیز کره زمین بود بلکه نشان داد وضعیت اقلیم سیاسی غرب نیز وخیم است.  
 


Page Generated in 0/0056 sec