گروه اقتصادی: دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و آماده طرح در هیات دولت شد. این دستورالعمل باید در هیات دولت طرح و به تصویب نهایی رسیده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود. به گزارش خبرگزاریها وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای تیر امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد. دلیل این موضوع تدوین دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت و ارسال آن به هیات دولت برای تصویب نهایی، اعلام شد. در همین حال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها جزو مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است، گفت: بزودی لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس ارسال خواهد شد.
تعیینتکلیف واردات خودرو تا ۳ روز دیگر
از سوی دیگر مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه درد مردم کوچه و بازار امروز خودروی خارجی نیست، گفت: ظرف 3 روز آینده ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو تعیینتکلیف خواهد شد. وی اظهار داشت: براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارشهای قبلی واردات خودرو تا 6 ماه دیگر یعنی تا پایان دیماه اعتبار دارد. خسروتاج در پاسخ به اینکه آیا این دستورالعمل میتواند باعث ساماندهی تولید داخل خودرو شود و آیا شرکتهای واردکننده به سمت تولید داخل حرکت خواهند کرد؟ گفت: سیاست تولید داخل و ایجاد انگیزه بیشتر برای این موضوع عوامل متعددی را میطلبد اما یکی از این ابزارها میتواند واردات خودرو باشد. صاحبان نام و نشان خودروهای معروف که سالهای سال در بازار ایران کار میکنند باید بدانند ادامه حضورشان در بازار بهشرط انتقال تکنولوژی و تولید قطعات یدکی و حتی شراکت قطعهسازان ایرانی در زنجیره تأمین آنها است. خسروتاج در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه تعداد خودرو بدون ثبت سفارش وارد کشور شدهاند، گفت: براساس آمار دریافتی از گمرکات، نزدیک به 5 هزار و 300 دستگاه خودرو وارد کشور شده که بدون ثبت سفارش بودهاند. معاون وزیر صنعت در رابطه با پیشبینی واردات خودرو تا پایان امسال، گفت: در سال گذشته حدود 85 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که نزدیک به 2 میلیارد دلار بار مالی برای کشور داشت.
سقف گمرکی ۴۰ هزار دلاری واردات خودرو
از سوی دیگر رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو درباره دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو، گفت: بر این اساس سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار تعیین شده و تعرفهها نیز در 4 گروه تعیین شدهاند. میثم رضایی توضیح داد: طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی 40 هزار دلار تعیین شده و واردات خودروهای با حجم موتور تا 3 هزار سیسی مجاز است. وی ادامه داد: خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سیسی که تاکنون تعرفه واردات آنها 40 درصد بوده است از این به بعد مشمول تعرفه 55 درصدی میشوند و درباره خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سیسی که تعرفه قبلی آنها 40 درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه 75 درصدی شدهاند. رضایی ادامه داد: تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سیسی نیز قبلا 55 درصد بود که حالا 95 درصد تعیین شده است و درباره خودروهای با حجم موتور 2500 تا 3000 سیسی که قبلا واردات آنها ممنوع بود، در ضوابط جدید، تعرفه 130 درصدی مشخص شده است. وی با بیان اینکه طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، واردات خودرو از این به بعد با 2 پیششرط امکانپذیر است، تصریح کرد: حجم موتور خودروهای وارداتی نباید بالاتر از 3000 سیسی باشد و سقف ارزش گمرکی این خودروها نیز نباید بیشتر از 40 هزار دلار باشد. رضایی با بیان اینکه طبق مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت، تمرکز واردات در خودروهای کرهای و ژاپنی خواهد بود، گفت: محصولات هیوندایی، کیا، میتسوبیشی، رنو و پژو از طریق این مصوبه قابل ورود به کشور خواهند بود و خودروهای با حجم موتور بالا نمیتوانند وارد شوند. وی تصریح کرد: خودرویی مانند سانتافه معمولی دارای ارزش گمرکی 20 هزار و 500 دلار بود که این خودرو با حجم موتور 2700 تا 3000 سیسی از ارزش گمرکی 23 هزار دلاری برخوردار میشود که منعی برای واردات ندارد.
ورود خودروهای لوکس ممنوع شد
رضایی با تأکید بر اینکه طبق مصوبه جدید، سیاست دولت این نیست که خودروهای لوکس به کشور وارد شود، افزود: خودرویی مانند لکسوس انایکس 200 یا 300 دارای ارزش گمرکی بالای 40 هزار دلار است که دیگر به کشور وارد نخواهد شد. درباره پورشه ماکان نیز واردات انجام نخواهد شد، همچنین بیامو با اتاق 730 که از ارزش گمرکی بالاتر از سقف مجاز برخوردار است، وارداتش ممنوع خواهد بود. وی با بیان اینکه توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث ممنوعیت واردات برخی مدلها باعث افزایش 20 تا 40 درصدی قیمت بعضی خودروها در بازار شده است، گفت: لکسوس انایکس 300 هیبریدی که قبلا در بازار با قیمت 305 تا 310 میلیون تومان معامله میشد، حالا با قیمت 430 میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین لکسوس انایکس 200 بنزینی که قیمت آن قبلا 360 میلیون تومان بود حالا با قیمت 550 تا 600 میلیون تومان در بازار معامله میشود. وی ادامه داد: سانتافه نیز قبلا با قیمت 235 میلیون تومان عرضه میشد که هماکنون قیمت آن در بازار به 280 تا 300 میلیون تومان رسیده است. رضایی با بیان اینکه قیمت توسان قبلا 190 میلیون تومان بود و حالا به 250 تا 270 میلیون تومان رسیده است، گفت: قیمت سراتو و النترا نیز حدود 130 میلیون تومان بود که به 170 میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب، خودروها با هر قیمت دلخواهی در بازار عرضه میشوند. وی در ادامه با اشاره به توقف ثبت سفارش واردات خودرو طی ماههای اخیر، گفت: در این شرایط در ماه جاری 2 هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده که این اتفاق غیرقانونی است و در واقع مجوز آنها در این مدت تمدید شده یا مجوز جدید برایش خریداری کردهاند؛ این خودروها شامل توسان، اوپتیما، سانتافه، سوناتا و سراتو میشود که چون قبلا مجوز ثبت سفارشی برای آنها صادر نشده یا نتوانستهاند مجوزهای قبلی را تمدید کنند، در گمرک مانده بودند. رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو، شرکتهای گریمارکت (غیرنمایندگی) نیز میتوانند با همان روال قبلی و طبق قرارداد با نمایندگیها نسبت به واردات خودرو اقدام کنند، گفت: در جریان این دستورالعمل، توجیه دولتیها برای افزایش تعرفه واردات خودرو این است که از تولید داخل حمایت شود.