printlogo


کد خبر: 185981تاریخ: 1396/9/29 00:00
پیام کوبنده یمنی ها به متجاوزان سعودی در هزارمین روز مقاومت‌شان
کاخ شاه سعودی هدف موشک یمنیکاخ شاه سعودی هدف موشک یمنی

هزارمین روز تجاوز آل‌سعود و شرکای غربی و عربی‌اش به یمن، با یک پاسخ نمادین و دندان‌شکن از سوی یمنی‌ها همراه شد. در نخستین ساعات بعد از ظهر دیروز، خبر برخاستن صدای انفجار در پایتخت عربستان پیچید و دقایقی بعد مشخص شد یک موشک بالستیک دقیقا هزار کیلومتر راه را از محل شلیکش در شمال یمن پیموده تا مستقیما محوطه کاخ سلطنتی سعودی را آن هم در حالی که سلمان بن عبدالعزیز در آن حضور داشته هدف قرار دهد. رویترز نخستین خبرگزاری بین‌المللی بود که به نقل از شاهدان عینی گزارش داد دود غلیظی بر فراز آسمان شمال شرقی ریاض دیده می‌شود و افزود: «هنوز هیچ مسؤول امنیتی عربستان درباره خبر انفجار در ریاض اظهارنظر نکرده است».  پیش از آنکه مسؤولان سعودی واکنشی به این حادثه نشان دهند، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله به شبکه المسیره گفت یک موشک برکان اچ2، کاخ یمامه، ارگ سلطنتی آل‌سعود در ریاض را هدف قرار داده است. لحظاتی بعد یگان موشکی و کمیته‌های مردمی یمن با تایید این خبر اعلام کرد هدف موشک ارتش این کشور، نشست گسترده رهبران سعودی در کاخ الیمامه- مقر رسمی پادشاه و اجلاس و نشست‌های رسمی دولت عربستان در ریاض- بوده که به دقت به هدفش اصابت کرده است.  خبرگزاری فرانسه نیز متعاقبا خبر داد: «اندکی پس از اعلام بودجه عمومی  از قصر یمامه توسط پادشاه، صدای انفجار مهیبی در سراسر ریاض شنیده شد».  این حمله به قدری برای سعودی‌ها غافلگیر‌کننده بود که حتی واس، خبرگزاری رسمی عربستان تا چند ساعت پس از برخورد موشک به ارگ سلطنتی، خبر حضور سلمان بن عبدالعزیز در کاخ الیمامه به سیاق اغلب سه‌شنبه‌ها و اعلام بودجه عمومی را منتشر نکرد تا مجبور نشود درباره هدف قرار گرفتن کاخ نیز اعتراف کند. اما سریال دروغ‌های عجولانه رسانه‌های سعودی متعاقب حمله موشکی به ریاض مضحک‌تر بود.  ساعت 2 بعدازظهر دیروز شبکه دولتی العربیه به نقل از محمد عبدالسلام، سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن اعلام کرد یک موشک بالستیک شلیک شده توسط انصار‌الله به جنوب شهر ریاض را در هوا منهدم کرده است. اگر چه این برای نخستین بار بود که رژیم عربستان اعتراف می‌کرد یمنی‌ها اینقدر به زدن دربار سعودی نزدیک شده‌اند اما تناقض گزارش‌های رسانه‌ای رژیم در مقابل سیلی از ویدئوهای اهالی پایتخت عربستان که روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شدند آشکار شد. ضمنا هشتگ عربی«صدای انفجار در ریاض» تبدیل به یکی از ترندهای اصلی توئیتر عربی در روز گذشته شد. العربیه با وجود اعتراف به یک انفجار شدید و مشاهده دود در آسمان ریاض مدعی شد سامانه دفاع موشکی پاتریوت، موشک بالستیک انصار‌الله را در هوا منهدم کرده و باقیمانده‌های آن در محله‌های مختلف ریاض سقوط کرده اما هیچ آسیبی متوجه کسی نشده است. در مقابل شبکه سعودی الحدث در خبری کاملا متناقض گزارش داد این موشک در 25 کیلومتری جنوب ریاض منهدم شده است.
در همین حال، سلمان الانصاری، مسؤول گروه لابی سعودی در کنگره آمریکا در توئیتی از مردم عربستان خواست خبر یا تصویری درباره موشک‌های یمن منتشر نکنند زیرا نقض صریح قانون است! ارتش یمن در بیانیه‌ای در پاسخ به تکذیبیه‌های ائتلاف سعودی درباره به هدف اصابت کردن موشک برکان 2، از سعودی‌ها خواست اگر راست می‌گویند تصویر رهگیری و انفجار موشک مزبور در آسمان ریاض را منفجر کنند.
عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر انصارالله نیز پس از این حمله انتقام‌جویانه در یک سخنرانی اعلام کرد که ملت یمن ساکت نخواهد نشست و در جواب تجاوزها، کاخ ستمکاران را ویران می‌کند. او همچنین سعودی و متحدانش را تهدید کرد که برد موشک‌‌های یمنی در حال افزایش است. کاخ یمامه در 12 کیلومتری غرب پایتخت عربستان، همان جایی است که دونالد ترامپ، سلمان و سیسی رئیس‌جمهور مصر در حاشیه کنفرانس اعلام تشکیل ائتلاف به اصطلاح مقابله با تروریسم، دست‌های خود را به شکلی مضحک بر گوی جادویی قرار داده بودند اما نه آن گوی جادویی توانست کاخ سلطنتی سعودی را از انتقام ملت مظلوم و مقاوم یمن مصون بدارد، نه ائتلافی که عملا پوچ بودنش آشکار شده است.
این کاخ بیش از 3 دهه پیش در محله الدیوان در غرب شهر ریاض احداث شد و بخش‌‌های مهم و متعددی را دربرگرفته که مهم‌ترین آنها دیوان پادشاهی، ریاست شورای وزیران، شورای مشورتی، ریاست گارد شاهی، قصر پادشاه، قصر پذیرایی از میهمانان و کاخ‌‌های کوچک اقماری برای سکونت فرزندان و خویشان پادشاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، چندین مرکز دیگر برای خدمات‌رسانی و نیز مراکز امنیتی و اداری است.
این در حالی است که طی هفته‌های اخیر کذب بودن ادعاهای سعودی‌ها درباره رهگیری حمله موشکی یک ماه و نیم پیش یگان موشکی ارتش یمن به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در پایتخت عربستان توسط برخی رسانه‌های تخصصی - امنیتی آمریکایی و انگلیسی فاش شده بود. این فرودگاه دقیقا همان فرودگاهی بود که رئیس جمهوری آمریکا برای همان دیدار کذایی با سلمان واردش شده بود.  علی حاج یوسف، تحلیلگر عرب دیروز ساعاتی پس از اصابت موشک یمنی به ارگ سلطنتی سعودی نوشت: «تصمیم انصارالله برای هدف قرار دادن کاخ پادشاهی عربستان برای رساندن پیام خود به سعودی‌ها کافی است. جراتی که انصارالله به خرج داد معادله جنگ را تغییر خواهد داد.  شلیک موشک حوثی به کاخ پادشاهی پاسخی در یک روز به تجاوز و کشتارهای هزار روزه سلمان و فرزند ناخلفش است».  نصر التمیمی، تحلیلگر قطری- عربستانی نیز در توئیتی به رژیم سعودی کنایه زد: «حمله موشکی حوثی‌ها به کاخ پادشاهی عربستان، تنها 2 روز پس از انتشار انیمیشن سعودی‌ها با موضوع حمله به ایران و اشغال تهران صورت گرفت».


Page Generated in 0/0059 sec