printlogo


کد خبر: 185997تاریخ: 1396/9/29 00:00
برای چهارمین روز متوالی مدارس تهران و چند کلانشهر دیگر به دلیل وضعیت اضطراری هوا تعطیل شد
اندوه آلودگی!

گروه اجتماعی: تا عصر پنجشنبه، خبری از باد و باران نیست و تا این زمان باید آلودگی هوای فزاینده پایتخت را تنفس کرد. بدین ترتیب تعداد روزهای آلوده امسال تهران به 63 روز رسید.
لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفته است: نتایج داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد شاخص کیفیت هوای روز سه‌شنبه 28 آذر روی عدد 151 و هوای ناسالم برای همه بود. وی افزود: بدین ترتیب توصیه شد شهروندان تهرانی بویژه اقشار حساس جامعه شامل کودکان، سالمندان، بانوان باردار و بیماران قلبی ‌و ریوی از هرگونه تردد در فضای باز تا سالم شدن هوا اجتناب کنند. همچنین حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در این‌باره گفته است: پیش‌بینی‌‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از تداوم شرایط جوی پایدار طی روز سه‌شنبه بود و تنها در برخی ساعات وزش باد موثر با بزرگی بین 3 تا 4 متربرثانیه انتظار می‌رفت. این شرایط جوی نسبتا آرام در روز چهارشنبه کم‌وبیش ادامه خواهد داشت و بتدریج از بعدازظهر بر میزان ناپایداری جوی افزوده خواهد شد. این شرایط در روز پنجشنبه ادامه دارد اما بتدریج در بعدازظهر بر سرعت باد افزوده شده و در برخی ساعات شبانگاه بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. همچنین دما طی 2 روز آینده به طور نسبی افزایش خواهد یافت.
مرگ سالانه 4500 نفر بر اثر آلودگی هوا
رئیس کمیته ایمنی و حمل‌ونقل و عمران شورای شهر درباره آلودگی هوا گفت: هنوز هم باورم نمی‌شود بخش مهمی از آلودگی، با یک تصمیم ساده قابل‌حل است. مگر اینکه اعتقادی به مطالعات و تحلیل‌های شرکت‌های زیرمجموعه‌مان نداشته باشیم که خب! راه‌حلش تعطیلی آنهاست. شهربانو امانی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای این روزهای پایتخت گفت: اگر مبنا را مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بگذاریم و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، ذرات معلق را خطرناک‌ترین آلاینده بدانیم که عامل اصلی مرگ‌ومیر افراد است، ناچاریم بر اساس سیاهه انتشار کنترل کیفیت، بپذیریم وسایل نقلیه به ترتیب زیر در انتشار ذرات معلق سهم دارند؛ اتوبوس 8/30 درصد، کامیون  4/22 درصد، موتوسیکلت 5/10 درصد، مینی‌بوس  2/4 درصد و وانت و سواری 1/2 درصد. همچنین منابع ساکن مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و منازل نیز در مجموع 30 درصد در این آلودگی نقش دارند. به گفته امانی، از این لیست، اتوبوس‌ها که تقریبا 31 درصد در تولید ذرات معلق نقش دارند، اکثرشان در اختیار یا تحت مدیریت شهرداری است. وی بیان کرد: اگر آمار 4500 فوتی سالانه بر اساس آلودگی هوا را در نظر بگیریم، همین اتوبوس‌های ما، تقریبا مسؤول مرگ 1500 نفر از شهروندان تهرانی‌اند. عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: کل اعتبار لازم برای نصب فیلتر دوده روی همه اتوبوس‌ها، کمتر از 100 میلیارد تومان است. وی گفت: خرید اتوبوس و تجهیز ناوگان بماند برای زمانی که بودجه مهیا بود.
ورود دادستانی به موضوع آلودگی هوا
همچنین دادستان کل کشور با انتقاد از بی‌نتیجه بودن اقدامات درباره آلودگی هوا، گفت: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم ورود کرده، مکاتبات زیادی صورت گرفته و جلساتی برگزار شده ولی هیچ خروجی‌ای نداشته است. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه بازدید از دادسرای ناحیه ۵ گفت: علت اینکه این جلسات خروجی نداشته این است که دست‌اندرکاران امر یک دستگاه یا 2 دستگاه نیستند، بلکه یک مجموعه‌ای هستند که باید به طور کلی با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا زندگی مردم از این معضل مهم و اثرگذار نجات پیدا کند.
تعطیلی مدارس استان تهران
علاوه بر این مدیرکل محیط‌زیست استان تهران از تعطیلی مدارس استان تهران به علت تداوم آلودگی هوا خبر داد و گفت: بنابر مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای استان تهران، امروز تمام مدارس این استان برای چهارمین روز تعطیل شد. کیومرث کلانتری درباره آخرین تمهیدات اندیشیده شده کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای استان تهران اظهار کرد: کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای استان تهران نیز همانند روزهای گذشته تشکیل شد که در نهایت ادامه تعطیلی مدارس طی روز چهارشنبه22 آذر نیز برای همه مقاطع انجام شد. گفتنی است، تعطیلی مدارس استان تهران و برخی مصوبات نظیر اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و عدم فروش طرح ترافیک روزانه از جمله برنامه‌هایی بوده که طی این روزها اجرا شده است. با وجود اجرای مصوبات گوناگون برای بهبود کیفیت هوا اما همچنان شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون روی عدد 151 قرار دارد که نشانگر ناسالم بودن کیفیت هوا برای همه افراد است.
طرح  زوج و فرد تا ساعت 24
کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران روز گذشته نیز تشکیل جلسه داد. براساس تصمیمات این جلسه، طرح زوج و فرد از در منازل اجرا خواهد شد و  فروش طرح ترافیک تا پایان هفته ممنوع است. توقف فعالیت‌های عمرانی و فعالیت کارخانه‌های آلاینده‌ساز و تردد کامیون‌ها جز کامیون‌های حامل زباله و سوخت در سطح شهر تا روز چهارشنبه، لغو همه مسابقات ورزشی در فضای باز، توصیه به اصناف برای تعطیلی صنف خود 2 ساعت زودتر و همکاری مدیران در موافقت با مرخصی بانوان و مادران شاغل از دیگر مصوبات این کمیته است. گفتنی است، روز گذشته حجم آلاینده‌ها به حدی بود که طرح سراسری زوج و فرد تا ساعت 24 اجرا شد.
دعا کنیم «باد» بیاید
در این میان متولی اصلی محیط‌زیست، راهکارش برای حل بحران آلودگی هوا «باد» بود.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: گازوئیل و ماشین‌ها 2 عامل آلودگی هوا هستند، حال آنکه نه می‌توانیم جلوی رفت و آمد ماشین‌ها را بگیریم و نه بدون گازوئیل می‌توانیم زندگی کنیم. عیسی کلانتری در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در ارتباط با موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: مشکل ما در ارتباط با گازوئیل است که باید اصلاح شود. گازوئیلی که می‌دهند ده‌ها برابر بیش از استانداردی که باید باشد، آلوده‌کننده است. وی ادامه داد: وضعیت خودروهای‌مان را هم که می‌بینید. بیشتر آلودگی هوا مربوط به این دو موضوع یعنی گازوئیل و ماشین‌هاست. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دولت چاره‌ای ندارد؛ اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند حمل‌ونقل از بین می‌رود. گازوئیل‌ها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد. وی در همین راستا ادامه داد: باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند، اگرنه آیا می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت
زندگی کنیم؟


Page Generated in 0/0054 sec