printlogo


کد خبر: 186004تاریخ: 1396/9/29 00:00
کلانشهری که نیاز جدی به توسعه حمل‌ونقل عمومی دارد
وعده سر خرمن راه‌اندازی قطار شهری کرمانشاه

 قطار شهری کرمانشاه یکی از پروژه‌هایی است که به‌رغم چندین بار تغییر ماهیت از مترو به مونوریل و قطار سبک شهری، هنوز به بهره‌برداری نرسیده و با روند فعلی شاید سال‌های زیادی به طول بینجامد. همه چیز از یک جلسه پر سر و صدا در سال ۸۵ شروع شد؛ آنجا که در جریان سفر رئیس دولت دهم به کرمانشاه سیستم حمل‌ونقل مترو برای کرمانشاه در نظر گرفته شد اما با مطالعاتی که انجام شد در سال ۸۸ کمیته فنی شورایعالی ترافیک کشور بنا به دلایلی از جمله کاهش نیمی از هزینه‌ها و بودجه طرح یک سیستم حمل‌ونقل فانتزی به نام «مونوریل» را جایگزین مترو کرد ولی از بخت بد این کلانشهر این جامه هم قواره تن کرمانشاه نشد. همه چیز برای اجرایی شدن «مونوریل»؛ همان جامه بی‌قواره‌ای که از همان ابتدا با مخالفت‌های فراوانی رو به رو بود فراهم شد، سرستون‌ها آرام آرام بالا رفت و حتی نخستین‌کلیددار کرمانشاه در دولت یازدهم (رضایی بابادی) هفدهم آذرماه ۹۲ در جلسه شورای سازمان قطار شهری به صراحت اعلام کرد: «با توجه به اینکه طرح مونوریل طبق مطالعات دقیق انجام شده، ادامه کار را جدی و محکم دنبال می‌کنیم.» اما این جدیت و تحکم چندان تداوم نداشت و نمایندگان دولت جدید در کرمانشاه که این پروژه را پروژه‌ای سیاسی و تحمیلی می‌دانستند، تصمیم به تغییر آن گرفتند و هفدهم خردادماه ۹۳ مجتبی نیک‌کردار، معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه در نشستی خبری اعلام کرد مونوریل به تاریخ پیوست و سیستم قطار سبک شهری «ال‌آرتی» در شورایعالی ترافیک کشور جایگزین مونوریل شد. در این زمان، پروژه قطار سبک شهری از یک فاز به ۲ فاز تبدیل شد و طبق گفته معاون استاندار، احداث این پروژه در 2 جبهه کاری از میدان تاق‌بستان تا سه‌راه ۲۲ بهمن و از سه‌راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی انجام می‌شود.   به عقیده وی، این کار موجب افزایش سرعت پروژه شده و حتی اظهارامیدواری کرد که در صورت تخصیص مناسب اعتبارات پروژه قطار سبک شهری ظرف 4 سال آینده تکمیل و به مردم کرمانشاه تحویل شود. یعنی با این قول، سال ۹۷ کرمانشاهیان باید با قطار سبک شهری جابه‌جا شوند اما وضعیت این پروژه چیز دیگری را نشان می‌دهد و آنطور که سلیم ساسانی، سرپرست سازمان قطار شهری ۸ آبان‌ماه سال جاری در بازدید استاندار جدید (بازوند) از تونل این پروژه اظهار کرده، فاز اول این پروژه سال ۹۹ البته آن هم در صورت تخصیص اعتبار مناسب به بهره‌برداری می‌رسد.  استاندار سابق کرمانشاه (رازانی) نیز در بازدید ۱۹ شهریورماه سال جاری اعلام کرده بود که سالانه باید ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار به این طرح تزریق شود، در حالی که الان سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می‌شود. استاندار جدید هم در بازدید خود اعلام کرد که فاز اول آن ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. حالا با یک حساب سرانگشتی و استناد به آمار اعلام شده از سوی استانداران سابق و جدید می‌شود نتیجه گرفت که در بهترین حالت و با تزریق سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان به این پروژه، فاز اول آن حداقل ۴ سال دیگر و در بدترین حالت با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار سالانه تخصیصی حدود ۱۵ سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید! اما روند کند و کشمکش‌های این پروژه پردردسر پای رحمانی‌فضلی، وزیر کشور را هم به این موضوع باز کرد و وی در سفر ۱۷ فروردین‌ماه سال جاری به کرمانشاه از این پروژه بازدید و اظهار کرد: اگر منابع پیش‌بینی شده تامین شود طی 2 سال آینده فاز یک قطار شهری کرمانشاه که حدود ۶ کیلومتر است افتتاح خواهد شد. یک عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه که از مخالفان جدی این پروژه است در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: بنده اساسا از اول هم با این پروژه مخالف بودم و هستم و معتقدم هر زمان جلوی ضرر گرفته شود منفعت است. سیداحسان احسانی با بیان اینکه این پروژه راندمان ندارد، افزود: این پروژه برای شهرهایی مناسب است که از نظر جمعیتی روند رو به رشدی دارد، نه برای کرمانشاه که روند جمعیتی آن افزایش چندانی ندارد. وی بیان داشت: کرمانشاه نیاز به یک ناوگان عمومی در این سطح ندارد و اگر ناوگان حمل‌ونقل با تاکسی و اتوبوس را توسعه می‌دادند و به‌روز می‌کردند بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر مرتفع و رفت و آمد تسهیل می‌شد. وی با بیان اینکه سیستم حمل‌ونقلی در این سطح برای شهر کرمانشاه در اولویت نبود، ادامه داد: مهم‌ترین مشکلات ما بیکاری، اشتغال، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است که بهتر بود برای رفع این معضلات هزینه می‌کردیم. این عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با بیان اینکه یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده برای این پروژه بهتر بود برای رفع معضلات یادشده صرف شود، ادامه داد: این پروژه پاسخگوی رفع مشکلات ما نیست و تنها جیب یک عده پیمانکار را پر می‌کند.


Page Generated in 0/0071 sec