printlogo


کد خبر: 186035تاریخ: 1396/9/29 00:00
چهارگوشه

تظاهرات هزارمین روز مقاومت یمن
دیروز با وجود حملات هوایی جنگنده‌های متجاوز، هزاران یمنی در صعده، نزدیک‌ترین شهر این کشور به مرز عربستان، هزارمین روز مقاومت در برابر ائتلاف سعودی و متحدانش را گرامی داشتند. شبکه المسیره به پخش تصاویر گردهمایی باشکوه مردم صعده پرداخت که در آن علاوه بر تجاوزات سعودی به یمن، خیانت این رژیم به فلسطینی‌ها را هم محکوم کردند. یمنی‌ها اعلام کردند پاسخ یاوه‌گویی‌های مقامات آمریکایی درباره یمن را با حضور در جبهه‌ها خواهند داد. آنها شعار می‌دادند: «اتحادیه عرب انسانیت را زیر سوال برد... به سوی جبهه‌ها می‌رویم و پیروزی نزدیک است.» تظاهرکنندگان همچنین در شعارهای‌شان تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس را احمقانه خواندند و تاکید کردند فلسطین را موضوع اصلی جهان اسلام و یمنی‌ها می‌دانند و همراه با دیگر آزادگان جهان برای آزادسازی قدس آماده‌اند.

3 کشته در سانحه قطار واشنگتن
طبق گزارش‌ها یک قطار سریع‌السیر در حال حرکت از روی یکی از پل‌های شهر پیرز ایالت واشنگتن آمریکا بود که دچار حادثه شد و از روی پل سقوط کرد. چند واگن این قطار از بالای پل به پایین سقوط کردند و روی تعدادی از خودروهایی افتادند که در بزرگراه پایین پل بر اثر حجم ترافیک متوقف شده بودند. دفتر کمیسر ایالت واشنگتن نخستین‌ آمار را از تلفات سقوط این قطار سریع‌السیر اعلام کرد. طبق اعلام این دفتر، حداقل 3 مسافر کشته شدند.

بازداشت جاسوس نروژی در روسیه
سازمان امنیت فدرال روسیه یک جاسوس نروژی را در مسکو دستگیر کرد. به گزارش روسبالت، فورد برگ، شهروند نروژی متهم است که در حال جمع‌آوری اطلاعات محرمانه نیروی دریایی روسیه بوده است. ‌به درخواست دادگاه مسکو، این جاسوس نروژی تا ۵ فوریه برای تکمیل تحقیقات در بازداشت خواهد بود.  سازمان امنیت فدرال روسیه همچنین معتقد است این جاسوس نروژی علاوه بر انتقال اطلاعات محرمانه روسیه به دولت متبوعش، آن را به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز منتقل کرده است.

جانشین زوما تعیین شد
حزب حاکم «کنگره ملی آفریقا» در آفریقای جنوبی سیریل رامافوسا را به‌عنوان جانشین جیکوب زوما تعیین کرد. رامافوسا معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، در رقابت با دلامینی زوما، همسر سابق زوما در رای‌گیری ماراتن‌گونه موفق به شکست وی شد. کنگره ملی آفریقا یک جبهه سیاسی در آفریقای جنوبی است که 1912 تاسیس شد و علیه آپارتاید مبارزه کرد. حزب کنگره ملی آفریقا پس از سرنگونی رژیم آپارتاید تاکنون در انتخابات شرکت کرده و موفق به تشکیل دولت شده است. زوما از این پس تا سال 2019 فقط در نقش رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی فعالیت خواهد کرد.


تظاهرات خونین علیه بارزانی
سه‌شنبه نیز برای دومین روز متوالی در شهرهای سلیمانیه و اربیل تظاهراتی با درخواست اجرای اصلاحات، بهبود شرایط شهروندان و نیز استعفای مقامات اقلیم برگزار شد که به درگیری و بازداشت معترضان انجامید. شبکه المیادین گزارش داد، در اثر حمله معترضان به مقر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق وابسته به جلال طالبانی رئیس‌جمهور فقید عراق در کویسنجق در اربیل 4 تن از نیروهای محافظ این مقر کشته و
7 تن دیگر زخمی شدند. شاهدان عینی گفتند، نیروهای امنیتی بیش از ۳۰ تظاهرکننده را بازداشت و تعدادی را در سلیمانیه زخمی کردند. تظاهرکنندگان خشمگین همچنین دیروز مقر حزب دموکرات کردستان وابسته به مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم را آتش زدند و به اموال و ساختمان‌های اتحاد اسلامی کردستان در شهر کویه از توابع استان اربیل خسارت‌هایی وارد کردند. آنها تاکید کردند، قصد دارند تمام مقرهای حزبی را در این شهر به آتش بکشند. 2 جنبش تغییر و جماعت اسلامی در اقلیم کردستان عراق نیز حمایت خود را از خواسته‌های تظاهرکنندگان اعلام کردند.
 


Page Generated in 0/0051 sec