printlogo


کد خبر: 186053تاریخ: 1396/9/30 00:00
قدرت نظامی انصارالله رژیم سعودی را سرافکنده کرده است
جنگ یمن به عمق خاک عربستان رسید

ارتش یمن سه‌شنبه کاخ پادشاهی الیمامه در ریاض را با موشک بالستیک هدف قرار داد.
به نظر می‌رسد این حمله موشکی نشانه‌ای است از کشیده‌شدن جنگ به عمق خاک عربستان و
در عین حال تاکتیکی است تا عربستان سعودی انبار موشک‌های ضد موشک پاتریوتش تمام شود. در حالی‌که ارتش یمن  تأکید دارد یک فروند موشک از نوع برکان2 اچ را به سمت کاخ الیمامه در ریاض شلیک کرده و این حمله زمانی انجام شد که مسؤولان سعودی در حال برگزاری یک نشست بزرگ و مهم بودند، مقام‌های ریاض مدعی شدند این موشک پیش از اصابتش به هدف در هوا منهدم شد، این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا اخیرا در گزارشی تاکید کرد موشکی که اوایل ماه گذشته فرودگاه ملک خالد در ریاض را مورد حمله قرار داد بر خلاف اعلام عربستان و ایالات متحده آمریکا به هدف اصابت کرده است و سامانه پاتریوت نتوانسته موشک‌های مهاجم را رهگیری و منهدم کند.
قدر مسلم آن است که انصارالله پس از حمله موشکی به فرودگاه ملک خالد و سپس با هدف قرار دادن کاخ الیمامه رعب و وحشت را در دل‌های عربستانی‌ها وارد کرده‌ است؛ عربستانی‌هایی که بر اساس سخنان و اظهارات رهبران‌شان به این باور رسیده بودند جنگ یمن یک تفریح نظامی است ولی اکنون می‌بینند پس از گذشت 3 سال از جنگ، قلب آل‌سعود هدف قرار گرفته است. از سوی دیگر، ساعاتی پس از حمله موشکی به الیمامه، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنانی تلویزیونی عربستان را تهدید به حمله به تأسیساتش در پاسخ به هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن کرد. رهبر انصارالله همچنین تهدید کرد به ابوظبی نیز حمله موشکی می‌شود و این شهر اماراتی هدف آینده خواهد بود. در همین راستا، نشریه آلمانی اشپیگل در مطلبی نوشته است: مدت زمان زیادی است که عربستان سعودی جنگ در یمن را دنبال می‌کند و اکنون، حمله نظامی به ریاض نشانی از شکست اقدام نظامی علیه حوثی‌‌ها (انصارالله) و نوعی سرافکندگی برای خاندان سلطنتی عربستان است. اشپیگل نوشت: یمنی‌ها معتقدند به دنبال حمله موشکی به ریاض، فصل جدیدی از جنگ آغاز شده است. شاید بتوان از این اقدام به عنوان نخستین مثال برای بحرانی‌شدن جنگ یمن در پی کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور اسبق این کشور یاد کرد و اکنون یمنی‌ها جنگ را به داخل خاک عربستان کشانده‌اند. در مدت 2 هفته، به دنبال حملات هوایی عربستان و همپیمانانش طبق آماری که سازمان ملل متحد داده است، 136 نفر کشته شده‌اند. عربستان، 13 دسامبر، 7 مورد حمله هوایی علیه زندانی در صنعا انجام داد. در این زندان هواداران عبد ربه منصور هادی نگه داشته می‌شدند. نتیجه این شد که عربستان دست‌کم 45 زندانی جنگی را کشت  آن هم افرادی که در راستای اهداف این کشور می‌جنگیدند. اشپیگل متذکر شد حملات موشکی یمن به سعودی‌ها نشان می‌دهد با گذشت 2 سال و نیم از آغاز جنگ، قدرت نظامی یمنی‌ها سرکوب نشده است و این وضعیت برای ملک سلمان شاه عربستان، نوعی سرافکندگی است. وی در سال 2015 به مردم کشورش وعده داده بود خیلی سریع در جنگ با یمن پیروز خواهند شد اما با وضعیت پیش آمده او باید به مردمش بگوید که پایتخت کشورش روز روشن مورد حمله موشکی قرار گرفته است. به این ترتیب، مشخص نیست این خبر بر مردمی که سال‌ها بدون تهدید حمله خارجی زندگی کرده‌اند، چه اثری خواهد داشت.
خیز یمنی‌ها برای نفوذ به عمق عربستان
نیروهای گارد مرزی یمن عملیاتی را برای تسلط بر پایگاه‎ها و ارتفاعات مناطق مرزی جیزان، نجران و عسیر واقع در جنوب عربستان آغاز کردند. یک منبع نظامی یمن در این باره اعلام کرد نیروهای گارد مرزی یمن عملیات نظامی گسترده‌ای را در منطقه عسیر انجام دادند و موفق شدند بر پایگاه‎ها و ارتفاعات اطراف روستای مجازه که مدت‎هاست تحت کنترل نیروهای سعودی قرار دارد، مسلط شوند. پایگاه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» ارتش یمن و انصارالله، ضمن پوشش این خبر، تصاویر این عملیات و کشته و زخمی شدن نظامیان سعودی و انهدام تجهیزات نظامی آنها را منتشر کرده است. بر این اساس، تک‌تیراندازهای ارتش و مقاومت مردمی یمن با نفوذ به اراضی تحت سیطره آل‌سعود، 5 ارتشی آل‌سعود را در 3 استان مرزی جیزان، عسیر و نجران عربستان سعودی به هلاکت رساندند. صالح صماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن چندی پیش در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی نیروهای متخصص گارد مرزی اعلام کرده بود این جنگ وارد مرحله جدیدی خواهد شد و در آینده شاهد پیشروی نیروهای مرزی و نفوذ آنها به عمق خاک عربستان خواهیم بود. وی تاکید کرد آغاز عملیات گسترده نیروهای مرزی یمن با هدف نفوذ به عمق خاک عربستان  انجام می‌شود.
هشدار آکسفام درباره بحران انسانی در یمن
در هزارمین روز تجاوز ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی به یمن، آکسفام وضع انسانی در این کشور جنگ‌زده را بحرانی اعلام کرد. موسسه خیریه آکسفام در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد طی هزار روز جنگ در یمن، 5300 تن کشته شده‌اند و 22  میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه فوری نیازمندند. صدها هزار نفر نیز به وبا مبتلا شده‌اند تا یک رکورد غم‌انگیز جهانی به ثبت برسد. این در حالی ا‌ست که آمار منابع رسمی در یمن، شمار شهدای این تجاوز وحشیانه سعودی را بیش از 10 هزار نفر اعلام کرده است.
بیانیه حزب‌الله به‌مناسبت گذشت 1000 روز از جنگ یمن
حزب‌الله لبنان در پی گذشت 1000 روز از جنگ ناعادلانه علیه مردم یمن بیانیه‌ای صادر و بار دیگر این حملات را محکوم کرد. حزب‌الله اعلام کرد در این 1000 روز شاهد 3 صحنه مختلف بودیم:
اول - جنایت، وحشی‌گری، قتل و کشتارهای ائتلاف سعودی و اصرار عربستان به ادامه جنگ تا پایان و رد هر راه‌حل سیاسی معقول و متوازن، دوم - ایستادگی، ثبات و صبری که ملت مظلوم یمن از خود نشان دادند و سوم - سکوت عربی، اسلامی و جهانی عجیب و غریب در قبال همه این جنایات و کشتارها. حزب‌الله سپس خواستار توقف این جنگ ظالمانه و تلاش برای راه‌حل سیاسی و فراگیر با هدف پایان دادن به آن شد. در ادامه بیانیه حزب‌الله آمده است: حمایت مطلق خود را از ملت یمن اعلام می‌کنیم؛ به ملت مظلوم یمن می‌گوییم عاقبت صبر آنها پیروزی است. حزب‌الله در پایان از امت عربی و اسلامی و تمام دولت‌ها خواست سکوت خود را در این باره بشکنند و فاجعه انسانی در یمن را فریاد بزنند.
واکنش‌های جهانی به حمله موشکی به ریاض
عربستان سعودی و همپیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی آن که از توان موشکی و نظامی ارتش یمن بشدت درمانده شده‌اند، ساعاتی پس از حمله 2 روز پیش یمنی‌‌ها به کاخ الیمامه، نوک پیکان اتهام‌زنی‌های‌شان علیه ایران را تیزتر کرده و این کشور را به حمایت تسلیحاتی از یمنی‌ها متهم کردند. در همین راستا، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر در قامت وکیل مدافع سعودی‌ها ظاهر شد و با این ادعا که موشک شلیک‌ شده به کاخ الیمامه نشانه‌های موشک ایرانی را دارد، از تلاش‌ها برای برداشتن گام‌های ضد ایرانی در شورای امنیت دم زد. هیلی، هفته گذشته  با برگزاری یک کنفرانس خبری مضحک در پایگاهی نظامی، لاشه و تصاویری از اجزای باقیمانده موشک شلیک‌شده یمنی‌ها به سمت فرودگاه ملک خالد در حومه ریاض را به نمایش گذاشته بود. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن واکنش موشکی ارتش یمن علیه عربستان سعودی، ادعاهای بی‌اساس آمریکایی‌ها درباره مداخله ایران در یمن را تکرار کرده است. وزارت دفاع آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد؛ «از گزارش‌های اخیر درباره حمله موشکی یمنی‌ها با استفاده از موشک بالستیک به عربستان سعودی و اینکه انصارالله مسؤولیت این حمله را برعهده گرفته، مطلع است». در بیانیه پنتاگون به‌طور مشخص به نام کشور ثالثی در جریان پرتاب موشک اشاره نشده است. ادعاها درباره ایرانی‌بودن موشک شلیک‌شده به الیمامه در حالی مطرح می‌شود که معاون دبیر کل سازمان ملل در نشست سه‌شنبه‌شب شورای امنیت گفت هنوز نمی‌تواند ادعاهای ریاض و واشنگتن درباره ایرانی بودن منشأ موشک‌های ارتش یمن را تأیید کند.

ائتلاف سعودی دانش‌آموزان یمنی را به خاک و خون کشید
حملات کورکورانه ائتلاف متجاوز سعودی به مناطق مختلف یمن افزایش یافته است. المیادین دیروز گزارش داد در حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی به صعده ۱۱ تن کشته و ۱۹ تن زخمی شدند که در میان آنها کودکان مدرسه‌ای نیز هستند. المسیره  گزارش داد جنگنده‌های سعودی 2 حمله به یک مدرسه در شهر صعده داشتند. این حمله زمانی رخ داد که مدرسه مملو از دانش‌آموز بود. در پی این حمله تعدادی مغازه و چند خودرو نیز آتش گرفت.


Page Generated in 0/0054 sec