printlogo


کد خبر: 186056تاریخ: 1396/9/30 00:00
اخبار

خطر بودجه متوهمانه بن‌سلمان
بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عربستان هم مانع کسری بودجه نجومی این کشور نشد. با آنکه روز سه‌شنبه سلمان، پادشاه سعودی بودجه عمومی سال 2018 را تنها لحظاتی پیش از حمله موشکی یمنی‌ها به قصر الیمامه در ریاض، همان جا که خود او و مقامات عالی سعودی حضور داشتند اعلام کرد اما حتی شوک موشکی انصار‌الله نیز نتوانست شوک ناشی از پنجمین کسری بودجه عظیم عربستان را کمرنگ کند. با وجود کاهش بهای نفت و اعلام سیاست ریاضت اقتصادی از سوی رژیم ریاض طی 3 سال اخیر، شاه سعودی بودجه‌ای انبساطی را برای سال آتی میلادی اعلام کرد که در آن هزینه‌ها به 8/260 میلیارد دلار (978 میلیارد ریال عربستان) و درآمدها به 8/208 میلیارد دلار (783 میلیارد ریال) می‌رسد. بدین ترتیب دولت سعودی در سال 2018 بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عربستان را خواهد بست که این به معنای کسری بودجه حدودا 52 میلیارد دلاری است. اگرچه این رقم نسبت به کسری 62 میلیاردی سال جاری کاهش یافته اما با توجه به احتمال کاهش بیشتر درآمدها و افزایش بیشتر هزینه‌های سال آتی می‌توان گفت که با بی‌ثبات‌تر شدن اوضاع داخلی و خارجی عربستان، کسری بودجه عظیم‌تری در انتظار این کشور خواهد بود. محمد بن‌سلمان، ولیعهد همه‌کاره سعودی در ادامه برنامه‌های متوهمانه خویش، بزرگ‌تر شدن بودجه 2018 را دلیلی قاطع برای موفقیت تلاش‌های خود در زمینه ارتقای مدیریت مالی کشور عنوان کرده اما نکته اینجاست که او مثل همیشه با واقعیات به ستیز برخاسته و برای نخستین بار از زمان تدوین بودجه مدون در عربستان سعودی طی نیم قرن اخیر، امسال درآمدهای دولتی حاصل از نفت را تنها 50 درصد کل درآمدهای رژیم سعودی پیش‌بینی کرده، حال آنکه نرخ واقعی دست کم حدود 70 درصد است. توهم ولیعهد سعودی در این زمینه می‌تواند برای اقتصاد عربستان بسیار خطرناک باشد.

وزیر سعودی ریخت و پاش ولیعهد را تکذیب نکرد
یکی از شاهزادگان نزدیک به ولیعهد سعودی، اخبار مربوط به فساد محمد بن‌سلمان را که طی روزهای اخیر در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی منتشر شده‌ است، ناشی از جنگ رسانه‌ای علیه او دانست. سطام بن‌خالد آل‌سعود روز دوشنبه در توئیت‌های متوالی گزارش‌های مربوط به خرید قصر 300 میلیون دلاری توسط بن‌سلمان - که نخستین بار توسط نیویورک تایمز منتشر شد - را کذب خواند و  نوشت:«جنگ رسانه‌ای و شایعات علیه ولیعهد سعودی محمد بن‌سلمان که با شایعه خرید کشتی تفریحی و تابلوی هنری شروع شده و آخرین موردش خرید قصر لویی چهاردهم در فرانسه است همچنان ادامه دارد». نیویورک‌تایمز این هفته فاش کرد که ولیعهد سعودی خریدار کاخ لویی چهاردهم، گران‌قیمت‌ترین کاخ جهان در فرانسه در سال ۲۰۱۵ میلادی به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار است؛ کاخی که مجله فورچون آن را گرانقیمت‌ترین خانه در جهان توصیف کرده است. اما حتی دکتر عواد العواد، وزیر فرهنگ و رسانه سعودی هم حاضر نشده اسناد ارائه شده درباره ریخت و پاش‌های تجملاتی ولیعهد فاسد سعودی را به صورت مستقیم تکذیب کند و تنها با کلی‌گویی مدعی شده که 30 درصد از رسانه‌های خارجی، عمدا به عربستان توهین و اخبار منفی درباره این کشور منتشر می‌کنند. این در حالی است که موسسه تایم که روزنامه آمریکایی مزبور را منتشر می‌کند اخیرا از دربار ریاض کمک مالی دریافت کرده است.


روسیه: آمریکا کلاهک‌های هسته‌ای را از اروپا خارج کند
روسیه رسما از آمریکا خواست کلاهک‌های اتمی‌اش را از کشورهای اروپایی خارج کند. در شرایطی که احتمال می‌رود واشنگتن از پیمان کنترل سلاح‌های کشتار جمعی با مسکو خارج شود، رئیس اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه کشورش تمام کلاهک‌های اتمی خود را (پس از فروپاشی شوروی) به خاک خود منتقل کرده، گفـت: «واشنگتن نیز از مدت‌ها پیش باید سلاح‌های مرگبارش را به آمریکا منتقل می‌کرد». به گفته «میخائیل اولیانف»، آمریکا علاوه بر اینکه همچنان تعداد قابل توجهی از بمب‌های اتمی خود را در کشورهای اروپایی نگهداری می‌کند- تنها حدود 200 کلاهک در ترکیه و ایتالیا- قصد دارد سلاح‌های اتمی‌اش را به‌گونه‌ای مدرن‌سازی کند که با کاهش قدرت تخریب و افزایش سطح دقت برای به‌کارگیری در جنگ‌ها قابل استفاده باشد.


Page Generated in 0/0061 sec