printlogo


کد خبر: 186057تاریخ: 1396/9/30 00:00
چهارگوشه

نجات وزرای کشور و دفاع مصر  از حمله موشکی
مجدی عبدالغفار، وزیر کشور و صدقی صبحی، وزیر دفاع مصر سه‌شنبه‌شب در حال بازدید از فرودگاه العریش این کشور بودند که راکتی به این فرودگاه اصابت کرد. طبق این گزارش در جریان اصابت راکت به فرودگاه العریش، یک افسر کشته و 2 نفر دیگر نیز زخمی شدند و خسارت‌هایی نیز به یکی از بالگردها وارد آمد. شبه‌جزیره سینا طی چند سال اخیر صحنه عملیات‌های تروریست‌های وابسته به داعش علیه نیروهای ارتش و پلیس مصر است و تاکنون نیز شمار زیادی از این نیروها در جریان این حملات کشته و زخمی شده‌اند.

هشدار بغداد به اربیل  درباره تظاهرات‌ها
به دنبال انتشار گزارش رسانه‌ها درباره کشته شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان در استان سلیمانیه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق هشدار داده است که دولت مرکزی نظاره‌گر حمله به شهروندان نخواهد بود و دخالت خواهد کرد. تظاهرات‌‌کنندگان که به فساد اقتصادی و سوءمدیریت دولت اقلیم کردستان معترض هستند، تاکید کرده‌اند تا کناره‌گیری دولت به این اعتراض‌ها ادامه خواهند داد. از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی ا‌ست 2 حزب گوران و جماعت اسلامی تصمیم گرفته‌اند در پاسخ به تظاهرات‌های ضددولتی در منطقه کردستان، از دولت این منطقه خارج شوند.
 
کشف گور جمعی متعلق به روهینگیاها
روزنامه میاوادی وابسته به ارتش میانمار اعلام کرد که مقامات این کشور به یک گور جمعی با ۱۰ جسد در اطراف روستایی در ایالت راخین دست پیدا کرده‌اند که به نظر می‌رسد این گور متعلق به مسلمانان روهینگیا باشد. حدود ۶۵۰ هزار تن از مردم روهینگیا پس از حملات وحشیانه نیروهای امنیتی از ایالت راخین فرار کرده و به بنگلادش گریختند. ناظران حقوق بشر، ارتش میانمار را به ارتکاب جنایاتی از جمله قتل، تجاوز گروهی و آتش‌سوزی عمدی در جریان حملات متهم کرده‌اند. دولت آمریکا و سازمان ملل نیز اقدامات ارتش میانمار را پاکسازی نژادی توصیف کردند.

حمله مسلحانه به یک پایگاه گارد ملی ونزوئلا
رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد، «تروریست‌ها» با نفوذ به یکی از پایگاه‌های گارد ملی این کشور طی چند روز گذشته اقدام به دزدیدن سلاح از این پایگاه کرده‌اند. این جدیدترین تحول در ونزوئلا در راستای تداوم ناآرامی‌های ناشی از بحران عمیق اقتصادی در این کشور محسوب می‌شود. اسکار پرز، یک خلبان سابق پلیس ونزوئلا که اوایل سال جاری میلادی با دزدیدن یک هلی‌کوپتر دست به حمله به 2 ساختمانی دولتی در پایتخت زد، با انتشار ویدئویی مدعی شد که مسؤولیت رهبری این حمله را به عهده داشته است.

اتحادیه اروپایی لهستان را تهدید کرد
در حالی‌که لهستان و اتحادیه اروپایی بالغ بر 2 سال است درگیر مناقشه بر سر اصلاحات قضایی اجرا شده از سوی دولت ورشو هستند، مقام‌های ارشد کمیسیون اروپا به این کشور هشدار دادند که ممکن است طی روزهای آینده در صورت تداوم اقدامات لهستان بند 7 اساسنامه این اتحادیه را علیه این کشور اجرایی کرده و آن را از حق رای در اتحادیه اروپا محروم کنند. بند 7 این معاهده زمانی اجرایی می‌شود که اعضای اتحادیه اروپا توانسته باشند «خطر آشکار نقض جدی ارزش‌های اتحادیه اروپا» را شناسایی کرده و به موجب آن برخی حقوق عضو مورد نظر از جمله حق رای آنها را به حال تعلیق درآورند.

 انتخابات در کاتالونیا
کاتالان‌ها قریب 2 ماه و نیم پس از همه‌پرسی نافرجام استقلال ایالت‌شان از اسپانیا، امروز برای انتخابات پارلمانی جدید به منظور پرکردن خلأ جنرالیتات – دولت فدرال منحله به مرکزیت بارسلونا- پای صندوق‌های رای می‌روند. در حالی که اقدام رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در نهایت منجر به دخالت دولت مرکزی اسپانیا و برکناری دولت و فرار یا بازداشت برخی از این رهبران شد، کاتالان‌ها می‌خواهند با انتخابات روز پنجشنبه به بدترین بحران سیاسی منطقه‌شان پس از جنگ‌های داخلی اسپانیا در دهه 1930 پایان دهند.
 


Page Generated in 0/0042 sec