printlogo


کد خبر: 186078تاریخ: 1396/9/30 00:00
براساس شاخص‌های آلودگی هوا ثبت شد
29 آذر آلوده‌ترین روز پایتخت در پاییز 96

گروه اجتماعی: روز گذشته 29 آذر طبق شاخص‌ آلودگی هوا آلوده‌ترین روز از ابتدای سال بود. پیش از این 12 آبان و 28 آذر،‌ با شاخص 151 آلوده‌ترین روزهای سال تاکنون بودند اما دیروز شاخص هوای تهران به عدد 158 و هوای ناسالم برای همه رسید. به‌گزارش «وطن‌امروز»، «لیلا نظری» سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: پایداری و سکون هوای تهران طی هفته اخیر باعث شده همه آلودگی که از اگزوز وسایل نقلیه طی روزهای اخیر تولید شده بوده، در آسمان تهران انباشته شود و این آلودگی که از پنجشنبه 23 آذر تاکنون ادامه داشته، طی 7 روز متوالی 14 هزار تن گازها و ذرات آلاینده را در هوای پایتخت حبس کرده است. به گفته نظری، اگرچه در روزهای اخیر تردد خودروها از در منازل به صورت زوج و فرد انجام می‌شود اما برای آلوده شدن تهران، وسایل نقلیه طی روزهای پیش از این، تلاش خود را انجام داده بودند. ضمن اینکه طی روزهای اخیر موتوسیکلت‌ها که عامل 10 درصد ذرات معلق و 18درصد سایر آلاینده‌های شهر هستند نیز آزادانه تردد کرده‌اند. در همین راستا معاون عمرانی استانداری تهران با اشاره به ادامه آلودگی هوای تهران، گفت: طرح زوج و فرد پنجشنبه (امروز) با همکاری پلیس راهور از مقابل در منازل اجرا می‌شود و فروش روزانه مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک نیز ممنوع است. حسن کریمی گفت: پنجشنبه (امروز)حتی مراکز علمی خصوصی همچون کلاس‌های کنکور و زبان نیز تعطیل هستند. کریمی افزود: همه فعالیت‌های ورزشی در اماکن روباز هم ممنوع خواهد بود. معاون استانداری تهران همچنین خاطرنشان کرد: فعالیت معادن شن و ماسه و همچنین فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران نیز طی روز پنجشنبه تعطیل خواهد بود و نباید انجام شود.
پیش‌بینی ۹۰ روز آلوده برای پایتخت
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در اظهار نظری گفته است: با توجه به وضعیت آلاینده‌های موجود در هوای شهر تهران، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود ۹۰ روز آلوده در پایتخت داشته باشیم. عیسی کلانتری گفت: در مذاکراتی که با اعضای شورای شهر تهران داشتیم، مقرر شد اقدامات عملی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: شورای پنجم شهر تهران باید برنامه‌های جامعی برای کاهش آلودگی هوا داشته باشد، زیرا بهبود آلودگی هوای پایتخت بدون همکاری تمام دستگاه‌ها ممکن نیست. رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به اهمیت معضل آلودگی هوا اظهار کرد: برطرف شدن مشکل آلودگی هوا اکنون به یک خواسته عمومی تبدیل‌شده و در همین رابطه نیز رئیس‌جمهوری بار‌ها به لزوم برنامه‌ریزی عملی برای کاهش آلودگی هوا تأکید داشته است. کلانتری درباره وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران و بهبود شرایط به نسبت سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: معضل آلاینده‌های موجود در آسمان کلانشهرها بویژه شهر تهران تا حدودی بهبود یافته و مقایسه روز‌های آلوده سال جاری با سال‌های گذشته نشان‌دهنده این موضوع است. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در شهر تهران در سال جاری حدود ۹۰ روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس جامعه داشته باشیم. رئیس سازمان محیط‌زیست خواستار حل معضل تردد کامیون‌های فرسوده در شهر تهران شد و اذعان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کامیون‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوای شهر تهران هستند و این کامیون‌ها با تردد در ساعات پایانی شد، سبب آلوده‌تر شدن هوا می‌شوند. کلانتری تأکید کرد: باید برای تردد کامیون‌ها با عمر بالای 10 سال برنامه‌ریزی شود، زیرا میزان آلودگی این کامیون‌ها به نسبت سایر آلاینده‌ها قابل‌توجه است.
باران در راه تهران است
همچنین مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش غلظت آلاینده‌ها از بعدازظهر امروز (پنجشنبه ۳۰ آذرماه) در کلانشهرها خبر داد. احد وظیفه اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، با توجه به تداوم پایداری و سکون نسبی جو همچنان شرایط جوی برای تداوم آلودگی هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت شامل تهران، کرج، اصفهان، تبریز، ارومیه و اراک تا اواسط روز پنجشنبه ادامه دارد. وی افزود: با گذر متناوب امواج کم‌دامنه تراز میانی جو همراه با وزش باد از بعدازظهر پنجشنبه شرایط جوی برای کاهش غلظت آلاینده‌های جوی در این مناطق مهیاست. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه گفت: در روز جمعه (اول دی‌ماه) در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. به گفته وظیفه روز جمعه تا حدی بر میزان بارش افزوده می‌شود و گستره آن شمال‌غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرز مرکزی و غربی و تا حدی شمال شرق کشور را نیز در بر خواهد گرفت. وی در پایان شرایط جوی تهران را طی 2 روز آینده تشریح کرد و گفت: آسمان تهران طی روز پنجشنبه کمی ابری همراه با غبار محلی، در بعدازظهر همراه افزایش ابر و وزش باد با بیشینه و کمینه دمای ۱۷ و ۸ درجه سانتیگراد و در روز جمعه (اول دی‌ماه) قسمتی ابری در بعدازظهر همراه با افزایش ابر، گاهی بارش خفیف باران و وزش باد با بیشینه و کمینه دمای ۱۷ و ۶ درجه سانتیگراد خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0060 sec