printlogo


کد خبر: 186082تاریخ: 1396/9/30 00:00
مباحث نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی؛ از بیت‌کوین تا تلکه صادرکنندگان ایرانی در روسیه
تراز تجاری تا پایان امسال به منفی 6 میلیارد دلار می‌رسد

گروه اقتصادی: هفتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون حمایت از تولید و اصل 44 مجلس، رئیس اتاق بازرگانی ایران و دیگر اعضای اتاق برگزار شد. مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد در این نشست گفت: اظهارات آقای پورابراهیمی درباره دستورالعمل صادرات درست است و بهتر است در جلسه بعد این موضوع را در دستور کار قرار دهیم. شما بررسی کنید این دستورالعمل چقدر عملیاتی شده و بهتر است شورای گفت‌وگو و اتاق‌های بازرگانی گزارش‌هایی در این زمینه ارائه بدهند، زیرا اگر از دستگاه‌های دولتی گزارش بخواهم، یکسری آمار می‌دهند که مشخص نیست چقدر از آن اجرایی شده است. کرباسیان پس از اظهارات اعضای اتاق و شورا درباره موانع و راه‌های افزایش صادرات به روسیه و بهبود تجارت با این کشور و کشورهای CIS، اظهار داشت: همه موارد را باید در قالب کار مطالعاتی بررسی کنیم تا راهکارهای مشخصی برای حل آنها ارائه، تصویب و اجرایی شود. وی با اشاره به بحث کریدور سبز بین ایران و روسیه، گفت:‌ کانال کریدور سبز را روس‌ها پیشنهاد کرده‌اند اما ما اجرا نکردیم و حتی چند بار مصرانه آمدند و گفتند هر صادراتی که شما انجام می‌دهید و هر اسنادی که برای آن ارائه شود را می‌پذیریم و حتی 25 درصد در تعرفه واردات به روسیه هم تخفیف می‌دهیم اما صادرکنندگان ما از این مزیت استفاده نکردند. وی با بیان این جمله که جا دارد گلایه‌ای هم از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کنم، بیان داشت:‌ روس‌ها به ایران آمدند و برای تجارت اعلام آمادگی کردند اما صادرکنندگان نرخ‌هایی را برای کالاهای خود مطرح کردند که وزیر روسیه به ما گفت اگر می‌خواهید به این قیمت بفروشید ما حاضریم به جای شما این کالاها را بخریم و صادر کنیم. کرباسیان تأکید کرد: روابط ما با روسیه خوب است و می‌توانیم کار کنیم اما به ما بگویید راهبرد اتاق‌ها برای سال آینده چیست؟ اتاق بازرگانی به ما بگوید کجای کار گره خورده است. چرا که من متوجه نشدم با وجود همه اظهارنظرها، مشکل آیین‌نامه توسعه صادرات کجاست.
تجار ایرانی را تلکه می‌کنند
در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه برخی تجار ایرانی را در بازار روسیه تلکه می‌کنند، اظهار داشت: میزان تلکه‌ای که از تجار ایرانی در این بازارها می‌شود به نحوی است که جمع جبری را برای فروش کالا در این بازار منفی می‌کند. پس یکسری اقدامات باید از سوی فعالان اقتصادی انجام شود. موضوع موافقتنامه تجارت ترجیحی نیز باید تقویت شود، چرا که ایران با هیچ یک از همسایگان، موافقتنامه تجارت ترجیحی مثبت ندارد و به تازگی درباره روسیه اتفاقاتی رخ داده است. به گفته شافعی، مساله تامین مالی برای صادرات به نحوی است که سال ۸۶ سهم صادرات از تسهیلات بانکی 5/2 درصد بوده که سال گذشته به 5/0 درصد رسیده است. ما به دنبال تشویق صادرات هستیم اما به تامین مالی آن توجه نمی‌کنیم و سهم تسهیلات صادراتی از کل منابع بانکی، یک‌پنجم شده است. شافعی تصریح کرد: پیشنهادی مطرح شده که بر اساس آن، الگوی کترا و جترو در ایران پیاده‌سازی شود که بر این اساس، موافقت شده در ۵ نقطه دنیا، اتاق دفتر تجارت ملی ایران را افتتاح کنند. وی خاطرنشان کرد: بازار روسیه و آسیای مرکزی، یکی از پرریسک‌ترین بازارهایی است که پیش روی تجار ایرانی قرار گرفته در حالی که تجار حرفه‌ای در این بازارها حضور ندارند.
باید روی ارز دیجیتال کار کنیم
از سوی دیگر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اکنون برای حضور بانک مرکزی در حوزه فعالیت‌های نظام بانکی، مانع‌تراشی می‌شود، گفت: باید در شورای گفت‌وگو، رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح دهد مشکلات این حوزه را چطور حل خواهد کرد و پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه در چه وضعیتی است؟ پورابراهیمی اضافه کرد: در حوزه بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، بازار سفته‌بازی رخ داده و قابل اتکا نیست و به مردم هم سفارش می‌شود به این سمت حرکت نکنند اما پلتفرم ارزهای دیجیتال می‌تواند در کنار پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه یاری‌رسان تجارت خارجی کشور باشد. وی اظهار داشت: کافی است با 4 کشور روی ارز دیجیتال کار کنیم؛ اکنون آمریکا برای اینکه سیطره دلار از دنیا خارج نشود، برای بیت‌کوین ابزارهایی مثل فیوچرز طراحی کرده اما ارزهای دیجیتال برای ایران زمینه‌ساز این است که سیطره دلار را از اقتصاد خود خارج کند.
تراز تجاری منفی 6 میلیارد دلار
پورابراهیمی گفت: گزارش اجرای دستورالعمل حمایت از صادرات باید در جلسه آینده هفته آینده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام شود. پورابراهیمی از دبیرخانه شورای گفت‌وگو درخواست کرد نامه‌ای محکم به رئیس‌جمهور ارسال کرده و در آن نسبت به عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات شورای گفت‌وگو به صورت متوالی، تذکر دهد. این در حالی است که حضور محمد شریعتمداری الزامی است و اگر خودش حضور نمی‌یابد، باید معاونش را به این جلسه اعزام کند. به ‌گفته وی پیشنهاداتی مورد توافق است که در بودجه بیاید تا مطالبات جوایز صادراتی با بدهی‌های فعال اقتصادی اعم از بدهی‌های مالیاتی و... را تهاتر کنیم تا تحقق آن صددرصد باشد. وی با بیان اینکه وزیر صنعت دوشنبه هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس راجع به صادرات غیرنفتی توضیح خواهد داد، تصریح کرد: تا پایان سال ۶ میلیارد دلار تراز تجاری منفی خواهیم داشت و اوضاع صادرات اکنون اصلا خوب نیست. بنابراین باید وزیر صنعت توضیحاتی را ارائه کند و از برنامه‌ها بگوید. پورابراهیمی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران هیچ راهبردی برای حمایت از صادرات ندارد، گفت: در حوزه رایزنان بازرگانی، عدم اشراف به حوزه اقتصادی به چشم می‌خورد.
 


Page Generated in 0/0044 sec