printlogo


کد خبر: 186099تاریخ: 1396/10/2 00:00
رئیس‌کل دادگستری استان تهران شایعات درباره مجرم انگلیسی را رد کرد
پرونده جدید برای نازنین زاغری

همزمان با افزایش شایعات و اظهارنظرهای افراد نزدیک به نازنین زاغری، مجرم امنیتی انگلیسی، رئیس دادگستری استان تهران با رد این شایعات گفت که شایعه تبادل زاغری نادرست است، ضمن اینکه این مجرم انگلیسی، علاوه‌بر حکم صادره برای پرونده قبلی، یک پرونده باز دارد که فرآیند دادرسی آن در حال طی شدن است.
بر اساس این گزارش، وکیل مدافع «نازنین زاغری» فرد دوتابعیتی که به دلیل جرائم امنیتی در ایران به تحمل 5 سال حبس محکوم شده، مدعی شد موکلش احتمالا ظرف چند هفته آینده آزاد می‌شود و به خانه‌اش بازمی‌گردد.
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در این‌باره گزارش کرد، «ریچارد راتکلیف» همسر نازنین زاغری به ایندیپندنت گفته است که نازنین زاغری شرایط آزادی زودهنگام را دارد و احتمالاً برای کریسمس به خانه‌اش بازمی‌گردد. به گزارش فارس، ریچارد روز پنجشنبه هفته گذشته به رسانه «صبح بخیر بریتانیا» گفته بود وکیل همسرش گفته امیدوار است نازنین زاغری تا کریسمس خانه باشد. این اخبار بعد از آن منتشر شده است که «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در حین سفر اخیر خود به ایران، موضوع آزادی نازنین زاغری را مطرح کرده بود. وزارت خارجه انگلیس پس از سفر جانسون به ایران در بیانیه‌‌‌هایی گزارش داد که بوریس جانسون هم در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و هم در دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران موضوع آزادی نازنین زاغری را مطرح کرده است. البته رایزنی وزیر خارجه انگلیس برای آزادی مجریم انگلیسی مذکور، در حالی است که خود جانسون پیش از این به فعالیت‌‌های مشکوک زاغری در ایران اعتراف کرده و گفته بود بازداشت او هنگام «آموزش روزنامه‌نگاران در ایران» صورت گرفته است.  اما با انتشار این خبر توسط همسر نازنین زاغری که از قول وکیل مدافع این مجرم امنیتی منتشر شده بود، دادگستری استان تهران ضمن رد این ادعا گزارش داد که این مجرم انگلیسی به دلیل تعداد زیاد موارد اتهامی، هنوز یک پرونده باز قضایی دارد که فرآیند دادرسی آن در حال طی شدن است.  رئیس‌کل دادگستری استان تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره پرونده جدید نازنین زاغری گفت که ادعاهای مطرح شده درباره تبادل این متهم، مورد تایید مراجع قضایی نیست. غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با تسنیم درباره پرونده نازنین زاغری اظهار کرد: این فرد غیر از محکومیتی که هم‌اکنون در حال گذراندن آن است، یک پرونده اتهامی دیگر هم دارد که به دادگاه ارسال شده و در فرآیند دادرسی است. رئیس‌کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: هیچ‌کدام از ادعاهایی که رسانه‌های غربی تاکنون درباره این پرونده مطرح کرده‌اند، مورد تایید مراجع قضایی نیست. چنانچه در این ارتباط برابر ضوابط و مقررات تصمیمی گرفته شود، از ناحیه مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران یا مراجع دیپلماسی اعلام می‌شود. اسماعیلی توضیح داد: در پرونده جدید نازنین زاغری حکمی صادر نشده است و نمی‌توان هم پیش‌بینی کرد که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد زیرا تعیین میزان مجازات بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده است.
رئیس‌کل دادگستری استان تهران افزود: این پرونده هم‌اکنون در مرحله بدوی قرار دارد و در صورت صدور رأی، مرحله تجدیدنظر پیش‌رو خواهد بود. نازنین زاغری تبعه ایرانی- انگلیسی است که 15 فروردین سال 1395 توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.
سپاه ثارالله کرمان 26 خرداد سال 95 طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به‌عنوان دستگیری یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، یاد کرد و در این‌باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است». پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب صادر شد و شعبه 15 دادگاه انقلاب، زاغری را به 5 سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تایید شد. 25 مهرماه امسال نیز عباس جعفری‌دولت‌آبادی درباره پرونده نازنین زاغری گفت: شوهر وی تبعه انگلستان و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسؤول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.
جعفری‌دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلستان و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.


Page Generated in 0/0054 sec