printlogo


کد خبر: 186106تاریخ: 1396/10/2 00:00
روز ملی قطر با حضور پررنگ ایران و غیبت عربستان و امارات برگزار شد
طنین «ای ایران» در دوحه

18 دسامبر امسال، روز ملی قطر با حال و هوایی کاملا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»،  قطری‌ها که از سال 1978 هر سال در 18 دسامبر روز ملی خود را جشن می‌گیرند امسال روز ملی خود را در حالی برگزار کردند که روابط‌شان با کشورهای همسایه  یعنی عربستان سعودی و امارات، در حالت قطع قرار دارد. افزایش تنش میان قطر با عربستان سعودی و امارات عربی متحده باعث شد امسال مردم قطر روز ملی خود را با شور و حرارت بیشتری برگزار کند. با این حال آنچه برای مردم ایران قابل تامل بوده، حضور چشمگیر و پرتعداد نمادهای ایرانی در این روز بود به‌گونه‌ای که در مراسم جشن اصلی این روز که در شهر دوحه برگزار شد و امیر قطر در آن حضور یافت، پرچم‌های پرتعداد ایران به شکل معناداری در دست مردم حاضر به چشم می‌خورد.  
یکی دیگر از مواردی که طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منطقه مورد توجه قرار گرفت، انتشار یک کلیپ در روز ملی قطر بود که طی آن یک سرود قدیمی ایرانی «ای ایران ‌ای مرز پرگهر» خوانده
می‌شد. برخی کاربران عربی با استناد به این کلیپ که یکی از سرودهای قدیمی ایرانی در آن خوانده می‌شد، از نفوذ گسترده ایران در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بویژه پس از آغاز بحران میان قطر و همسایگانش گفته‌اند. در این میان، تصاویر مربوط به چرخش پرچم‌های ایران به همراه پرچم‌های قطر (و تا حدودی پرچم ترکیه) توسط مردم حاضر در جشن بیشترین توجهات را به جشن متفاوت امسال قطری‌ها جلب کرد.  خبرگزاری فارس نیز در گزارشی در این‌باره نوشت که در این مراسم حضور میهمانان ایرانی و ترکیه‌ای کاملا پررنگ بود.
این چیزی است که برخی رسانه‌های مصری و سعودی با سوءاستفاده از آن تلاش کردند به این مناسبت، دوباره به سران دوحه حمله کنند و آنان را «مزدور» یا «متحد» ایران نشان بدهند.  روزنامه الخلیج امارات در مطلبی از مراسم روز ملی قطر و غیبت پرچم کشورهای عضو شورای همکاری انتقاد کرد و در اهانتی آشکار، دولت قطر را «گروهک دو حمد» خواند. دوحمد اشاره به «حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی» امیر سابق و «حمد بن‌جاسم»، نخست‌وزیر پیشین این کشور دارد.  روزنامه اماراتی الخلیج نیز از تکرار 2 واژه «عزت» و «خیر» در مراسم تلویزیونی روز ملی قطر نیز گله‌مند شد؛ واژگانی که سران قطر در بحران اخیر با کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین تلاش کردند از آن بیشتر استفاده کنند تا نشان دهند به «بردگی» عربستان تن نمی‌دهند و «عزت» خود را حفظ می‌کنند.
الخلیج نوشت: گروهک دو حمد به گونه‌ای روز ملی قطر را برگزار کرد که گویی، اتفاقی بی‌سابقه است. آنها از رسانه‌های جمعی کمک گرفتند و مکرر از عزت و خیر، دم زدند. در سایه بحران اقتصادی و سیاسی و از طرفی در سایه خشم مردمی از سیاست‌های شرم‌آور که مهم‌ترینش باز کردن درهای کشور روی ایرانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها و سلب تابعیت از هزاران قطری اصیل است، این جشن برگزار شد؛ این در حالی است که حضور [کشورهای] خلیج‌[فارس] در آن کم‌رنگ بود و پرچم قطر تنها بود؛ این صحنه پیش‌تر [در سال‌های قبل] اینطور بود که پرچم قطر با پرچم کشورهای عضو شورای همکاری احاطه می‌شد.
در مقابل گفته می‌شود حضور میهمانان ایرانی و ترکیه‌ای در مراسم امسال قابل توجه بود. این مساله سبب شد برخی به اشتباه اعلام کنند قطری‌ها با پرچم ایران شادی کرده‌اند. دقیق‌ترش این است که ایرانیان دعوت شده پرچم کشورشان را در دست داشتند و این چیزی است که عربستان، امارات و بحرین را آزرده‌خاطر کرده چرا که در مراسم سال‌های گذشته خودروهای حامل جوانانی از کشورهای خلیج‌فارس حضور داشتند و حتی پلاک این خودروها از بحرین، عربستان و امارات بود و پرچم این کشورها نیز به اهتزاز درمی‌آمد. امسال اینها غایب بودند و جای خودشان را دادند به میهمانانی از دیگر کشورها مثل ایران و ترکیه.
برخی رسانه‌های ضدقطری با پررنگ کردن این مساله، تلاش می‌کنند به افکار عمومی در منطقه بگویند که قطر کاملا اختیار خود را به ایران داده تا جایی که تصاویری از عکس ترکیبی امیر قطر به همراه رئیس‌جمهور ایران، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، رئیس‌جمهور ترکیه و در برخی تصاویر دیگر همراه سلطان قابوس رهبر عمان در پشت شیشه خودروهای قطری در فضای مجازی منتشر شده تا این امر را ثابت کند؛ حال آنکه میزان صحت این عکس‌ها روشن نیست. با این حال، حضور پررنگ ایران و ترکیه، بعد از بحران اخیر قطر با 4 کشور عربی، قابل انکار نیست. در این مراسم جشن حتی برخی جوانان قطری پرچم ایران را مقابل دوربین گرفته و آن را به حکام عرب نشان می‌دهند و حتی با آن احترام نظامی می‌گذارند.


Page Generated in 0/0071 sec