printlogo


کد خبر: 186112تاریخ: 1396/10/2 00:00
بورس در هفته‌ای که گذشت
ممنوعیت پیش‌بینی سود شرکت‌ها و بازار داغ شایعات

علی حاجی‌کرم*: هفته گذشته در حالی سپری شد که ابتدای هفته شاهد رشد بالای شاخص بودیم ولی رفته رفته با نزدیک شدن به انتهای هفته بازار روند اصلاحی به خود گرفت و پس از مدت‌ها شاهد نزولی شدن روند شاخص کل و به اصطلاح شاهد اصلاح آن بودیم، هر چند این اصلاح بسیار جزئی بود. در گروه پالایشی نماد‌هایی نظیر شپنا، شراز، شبریز و شاوان که برای تعدیل پیش‌بینی سود متوقف شده بودند دوباره بازگشایی شدند و همگی جز شبریز شاهد افزایش قیمت بودند. گروه خودرویی در هفته گذشته مورد استقبال اهالی بازار سرمایه بود که علت آن را می‌توان بحث افزایش قیمت محصولات این گروه، افزایش تعرفه برای خودروهای وارداتی و بحث تجدید ارزیابی دارایی در آنها دانست، همچنین باید توجه داشت این گروه به نسبت گروه فلزات اساسی، پالایشی و کانی‌های فلزی، رشد قیمتی چندانی را در ماه‌های اخیر تجربه نکرده است که مجموع این عوامل منجر به استقبال از این گروه می‌شود و در صورتی که بازارهای جهانی روند نزولی به خود بگیرند، ممکن است این استقبال تشدید شود. یکی دیگر از اخبار خوبی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم کاهش تعرفه صادرات به کشور عراق بود که این کاهش تعرفه شامل انواع مصالح ساختمانی، سیمان، سنگ و خودرو، طلاه و نقره و مواد معدنی، انواع مواد غذایی و نباتی و مصنوعات پلاستیکی و همچنین لوازم خانگی می‌شود و همین خبر کافی بود تا در روزهای پایانی هفته گذشته گروه سیمانی را با استقبال نسبی روبه‌رو کند.
در آن سو و در بازارهای جهانی شاهد انتشار GDP آمریکا بودیم که کمتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد و همین امر سبب تضعیف دلار و افزایش قیمت کامودیتی‌ها شد به طوری که دوباره مس به بالای 7000 دلار برگشت و روی نیز به 3250 دلار نزدیک شد. در هفته گذشته شاهد انتشار دستورالعمل جدیدی از سوی سازمان بورس مبنی بر ممنوع شدن ارائه گزارش‌های پیش‌بینی سود از سوی شرکت‌ها بودیم و به جای آن شرکت‌ها ملزم به ارائه گزارش‌های تفسیری مدیریتی همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای هستند. این موضوع باعث می‌شود تحلیل شرکت‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا کند، البته در این بین بازار شایعات نیز می‌تواند داغ شود.
در هفته پیش رو شاهد ارائه گزارش‌های ماهانه و همچنین گزارش‌های فصلی شرکت‌ها خواهیم بود؛ گزارش‌هایی که می‌تواند مسیر بورس را در روزهای آتی مشخص کند. انتظار می‌رود گروه‌های صادراتی و ارزمحور و مرتبط با بازارهای جهانی باز هم بهترین گزارش‌ها را ارائه کنند. در کل این سهم‌های بزرگ بنیادی هستند که مورد توجه قرار دارند و دوران سهم‌های کوچک بدون بنیاد به پایان رسیده است که این امر را می‌توان یک نشانه خوب برای بازار  تلقی کرد. اگرچه در گروه‌های دیگر شاهد اخبار خوب بودیم اما عملی شدن آنها نیز یک موضوع دیگر است، چون در گذشته شاهد انتشار اخباری اینچنینی بودیم که تنها باعث به وجود آمدن جو کوتاه‌مدت درباره صنایع مرتبط بودیم. با توجه به این موضوع ممکن است توجه بازار به این صنایع اندکی با وقفه روبه‌رو شود.
در هفته پیش رو انتظار می‌رود همچنان گروه فلزات اساسی، پالایشی و خودرویی مورد توجه بازار قرار گیرد، هرچند همانطور که گفته شد گزارش‌های ماهانه و فصلی می‌تواند در انتخاب بهتر مسیر بورس در هفته  پیش رو کمک کند.
آنچه می‌تواند در هفته‌های آتی تاثیر بزرگی بر بورس و معاملات آن بگذارد قطعا لایحه بودجه و تغییراتی است که در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند. افزایش قیمت بنزین تا1500 تومان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بازار بورس خواهد داشت. تاثیر غیرمستقیم آن به‌واسطه افزایش تورم خواهد بود که بهای تمام شده شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و افزایش نرخ خواهد داشت که به احتمال زیاد شرکت‌های غذایی که به بازار جهانی ارتباط چندانی ندارند در این مقوله افزایش نرخ بیشتری خواهند داشت. تاثیر مستقیم اما ناظر به سهام شرکت‌های با سهام پتروشیمی است که اینجا تاثیری حداقلی خواهد داشت، چرا که مبنای قیمت‌گذاری این شرکت‌ها بیشتر فوب خلیج‌فارس است.
اما در روز آخر هفته گذشته زلزله‌ای نیز تهران را تکان داد که برخی در فضای مجازی آن را موثر بر بازار بورس دانسته بودند که به 2 علت می‌توان این را صرفا یک جنگ روانی دانست؛ اول آنکه بخشی از تاثیرات زلزله بر شاخص‌های سیمان و فولاد خواهد بود که به دلیل عدم خرابی این مساله منتفی است و بخش دیگر نیز اثر روانی و ترس سهامداران و بیرون کشیدن سرمایه است که به دلیل نبود محملی جایگزین برای سرمایه‌گذاری و قفل بودن همه بازارهای اقتصادی ایران در شرایط فعلی این مساله نیز انجام نخواهد شد.
*کارشناس ارشد مدیریت مالی
 


Page Generated in 0/0059 sec