printlogo


کد خبر: 186115تاریخ: 1396/10/2 00:00
بخشی از مردم تهران شب‌های پس از زلزله 5/2 ریشتری را در خیابان‌ها و خودروها صبح کردند
ترس و لرز
زلزله‌های دیگری کرمان، کرمانشاه، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند

گروه اجتماعی: شامگاه چهارشنبه 29 آذر، زمین‌لرزه‌ای با قدرت 2/5 ریشتر در ساعت ۲۳:۲۷ استان‌های تهران، گیلان، البرز، قم، مرکزی و قزوین را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه در مرز استان تهران و البرز در ۳ کیلومتری ملارد تهران، 7 کیلومتری مشکین‌دشت استان البرز و ۹ کیلومتری شهریار و در ۷ کیلومتری عمق زمین بود. به گزارش «وطن امروز»، عمق کم کانون این زمین‌لرزه موجب شد شدت آن زیاد باشد و ساکنان پایتخت را به وحشت بیندازد. وحشت تهرانی‌ها و ترک خانه‌ها از نخستین دقایق بعد از وقوع زمین‌لرزه، باعث شد خیابان‌های مناطق مختلف تهران شاهد ترافیک سنگین باشد. ساکنان آپارتمان‌ها، خانه‌های‌شان را ترک کردند و سراسیمه به کوچه و خیابان پناه بردند. انتشار برخی اخبار غیرموثق درباره فعال شدن گسل‌های تهران و توصیه‌هایی درباره رعایت احتیاط، موجب شد بسیاری از تهرانی‌ها شب را تا صبح در خیابان‌ها بگذرانند و بسیاری نیز تا صبح در اتومبیل‌‌های خود ماندند. شلوغی پمپ‌های ‌بنزین و ازدحام اطراف مراکز امدادی از دیگر نمودهای چهارشنبه‌شب تهران بود.
تهران تعطیل شد
وقوع زلزله در 3 کیلومتری پایتخت و غافلگیر شدن مردم و دستگاه‌های مختلف باعث شد حجم قابل‌توجهی از ساکنان تهران به خارج از شهر پناه ببرند. همچنین تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در رسانه‌ها و فضای مجازی نشان می‌داد بیشتر مردم شب تا صبح را در پارک‌ها و خودروهای‌شان گذرانده‌اند. به همین دلیل با تصمیم استانداری و به دلیل ایجاد آرامش و جلوگیری از آلودگی هوا روز پنجشنبه تعطیل اعلام شد. با این‌وجود پنجشنبه با افزایش آلودگی هوا، شاخص آلایندگی در پایتخت به عدد 172 رسید تا آلوده‌ترین روز پایتخت در سال جاری را به نام خود ثبت کند. همچنین تمام مراکز اجرایی و آموزشی استان‌های قم و البرز در روز پنجشنبه تعطیل اعلام شد.
آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی
همچنین استاندار تهران گفت: شهر تهران با جمعیت ۵/۵ میلیون نفری، شامگاه چهارشنبه شرایط سختی داشت. محمدحسین مقیمی گفت: پس از وقوع زلزله ستاد مدیریت بحران در شهرداری تهران تشکیل شد. وی افزود: برای جلوگیری از تداخل، تقسیم‌ کار و جلسات متعدد تشکیل شد. مقیمی با اشاره به وقوع زلزله در شامگاه چهارشنبه 29 آذر، گفت: به شهرستان‌های استان ابلاغ شد آماده باشند. هلال‌احمر، اورژانس، بیمارستان‌ها، اداره برق، آب و فاضلاب و مخابرات آماده‌باش کامل هستند. استاندار تهران افزود: از الان تا زمانی که به شرایط عادی بازگردیم شرایط اضطرار است و اگر لازم باشد چادر و اسکان اضطراری در تهران در نظر گرفته خواهد شد.
آمار مصدومان زلزله
مرکز هدایت عملیات بحران، آخرین آمار تلفات و مصدومان زلزله تهران و البرز را 2 کشته و ۱۱۵ مجروح اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، بر اثر زمین‌لرزه 2/5 ریشتری چهارشنبه‌شب گذشته در تهران و البرز یک زن ۷۰ ساله در تهران (شهریار و رباط‌کریم) بر اثر حمله قلبی و یک دختربچه ۱۰ ساله در البرز بر اثر استرس ناشی از زلزله جان خود را از دست دادند. همچنین گزارش مرکز هدایت عملیات بحران حاکی است علاوه بر ۲ فوتی، تاکنون
۱۱۵ نفر مصدوم به مراکز درمانی در 2 استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۷ نفر مرخص و ۴۸ نفر بستری‌ شده‌اند.
زلزله، مانور عملیاتی بود
شهردار تهران در تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری و وضعیت پایتخت پس از زلزله چهارشنبه‌شب گذشته گفت: زلزله، مانور عملیاتی برای شهروندان بود. محمدعلی نجفی به تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری و وضعیت پایتخت پس از زلزله 29 آذر پرداخت. شهردار تهران با اشاره به سپری شدن شبی سخت برای بسیاری از همشهریان تهرانی پس از وقوع زلزله، ابراز کرد: زلزله شامگاه چهارشنبه گذشته 2 نکته مثبت داشت؛ یکی اینکه به‌طور خیلی طبیعی یک مانور عملیاتی برای شهروندان تهرانی بود و شهروندان نشان دادند در کمال خونسردی و با سرعت می‌توانند خانه‌های خود را تخلیه کنند و در نقاطی که امنیت بیشتری دارد، مستقر شوند. نکته دوم نیز آن است که این زلزله‌های کوچک، مقدار زیادی از انرژی زمین و گسل‌های زلزله را خالی می‌کند.
کمبود 20 درصدی شاخص‌های امداد و نجات
استاندار تهران از کمبود 20 درصدی شاخص‌های امداد و نجات برای زلزله احتمالی در پایتخت خبر داد. محمدحسین مقیمی افزود: برای امداد و نجات در شهری 14 میلیون نفری در زلزله احتمالی نیازمند امکاناتی هستیم که هم‌اکنون در این زمینه کمبودهایی وجود دارد. وی گفت: برخی بیمارستان‌های تهران بسیار قدیمی هستند که نیاز به مقاوم‌سازی دارند و همچنین باید بیمارستان‌های جدید ساخته شود. استاندار تهران اظهار داشت: مهم‌ترین کار در زلزله امداد و نجات است در حالی که به واسطه حضور مردم در خیابان‌ها و معابر نیروهای امداد و نجات برای رسیدن به ملارد که کانون اصلی زلزله چهارشنبه‌شب گذشته بود مشکل داشتند. مقیمی گفت: بر اساس برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه سالانه باید 10 درصد از خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی می‌شدند که اگر این برنامه به طور کامل اجرا شده بود هم‌اکنون وضعیت خانه‌های روستایی در برابر زلزله‌ها بهتر بود.
گسل ماهدشت هنوز فعال است
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز اعلام کرد: با توجه به اطلاعات دستگاه‌های شتاب‌نگار و لرزه‌نگار، گسل ماهدشت همچنان فعال است و منطقه زلزله‌زده هنوز لرزه‌خیز بوده و به ثبات نرسیده است. «محمد شکرچی‌زاده» با اعلام نتایج جلسه مشترک مرکز تحقیقات با سازمان زمین‌شناسی، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در رابطه با زلزله اخیر تهران و البرز، اظهار کرد: توصیه ما به شهروندان استان‌های البرز و تهران این است که کماکان هوشیاری خود را حفظ کنند.
احضار ۱۸ مجرم مجازی درباره زلزله
گفتنی است یکی از مسائلی که در زمان وقوع زلزله شامگاه چهارشنبه مردم را دچار چالش کرده بود انتشار مطالب و اخبار خلاف واقع درباره زلزله بود. در همین رابطه جانشین پلیس فتا گفت: ۱۸ نفری که در اصلاح اطلاعات ارائه‌شده دروغین خود درباره زلزله تهران اقدامی انجام ندادند، احضار شدند. این افراد، تعدادی ادمین کانال‌های تلگرامی و نیز صاحبان صفحات اینستاگرامی بودند که برای جذب اعضا و فالوئرهای بیشتر و نیز جذابیت بیشتر کانال‌ها و صفحات خود اخبار نادرست و پیش‌بینی‌های غیرعلمی بارگذاری می‌کردند.
زمین‌لرزه‌های پی‌درپی
اما چهارشنبه و پنجشنبه، زلزله در نقاط دیگری از کشور نیز اتفاق افتاد. طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6/4 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین ساعت 23:31 چهارشنبه حوالی سرپل ذهاب را لرزاند اما موج زمین‌لرزه‌ها به همین‌جا ختم نشد و زمین‌لرزه‌های دیگری استان‌های خوزستان و کرمان را نیز لرزاند که مهم‌ترین آنها زمین‌لرزه 2/5 ریشتری در کوهبنان کرمان بود. همچنین زمین‌لرزه‌ در استان‌ کهگیلویه و بویراحمد و مرز عراق و کرمانشاه نیز به وقوع پیوست.  ساعت 20:34 پنجشنبه 30 آذرماه، وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 2/5 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین، خساراتی به شهرستان کوهبنان کرمان وارد کرد. این زمین‌لرزه باعث قطع موقتی برق شد. فرماندار کوهبنان در این‌باره گفت: زلزله در روستای گور از توابع شهرستان کوهبنان شدیدتر بوده و زمین شکاف برداشته است. همچنین جانشین ستاد بحران استان کرمان گفت: زلزله 2/5 ریشتری شامگاه پنجشنبه 30 آذرماه کوهبنان، به 85 درصد واحدهای روستایی مناطق زلزله‌زده کوهبنان خسارت وارد کرده است. وی با بیان اینکه بیشترین خسارت زمین‌لرزه در روستای جور و بافت فرسوده شهرستان کوهبنان وارد شده، اظهار کرد: این زمین‌لرزه 42 مصدوم داشت که هم‌اکنون تنها یک نفر در بیمارستان کرمان بستری است و بقیه مصدومان مرخص شده‌اند.
مدارس کوهبنان تعطیل شد
همچنین رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان از تعطیلی تمام دوره‌های تحصیلی شهرستان کوهبنان در روزهای شنبه و یکشنبه ۲ و ۳ دی‌ماه خبر داد. امید سلاجقه با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای آرامش خاطر خانواده‌ها و دانش‌آموزان عزیز در پی زلزله اخیر، مدارس شهرستان کوهبنان در تمام دوره‌های تحصیلی شنبه و یکشنبه ۲ و ۳ دی‌ماه تعطیل است.


Page Generated in 0/0060 sec