printlogo


کد خبر: 186119تاریخ: 1396/10/2 00:00
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خبر داد
شوک اقتصادی با بسته شدن مرز پرویزخان

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: بسته شدن مرز پرویزخان، طیف ۳۰۰۰ نفری را از مسیر اقتصادی منطقه خارج کرده است. به گزارش تسنیم از کرمانشاه، کیوان کاشفی در نشست بررسی مبادی مرزی استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته شهرستان‌های غربی استان 3 شوک اقتصادی را متحمل شده‌اند، اظهار داشت: نخستین شوک بسته شدن مرز پرویزخان با توجه به بافت تجاری منطقه بود. وی دومین شوک اقتصادی را عدم بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین با وجود هزینه‌های بسیار عنوان کرد و گفت: سومین شوک زلزله اخیر بود که نیازمند توجه بیش از پیش است.
کاشفی با ابراز امیدواری از اینکه مرز پرویزخان بزودی بازگشایی شود، افزود: با وجود این شوک بزرگ به استان، باید اقتصاد منطقه بازسازی شود و با این تأخیرها کار بدتر می‌شود.  وی با اشاره به اینکه 222 فعال اقتصادی در زلزله اخیر استان کرمانشاه متضرر شده‌اند که با اعطای تسهیلات حمایت می‌شوند، گفت: بازگشایی مرز خسروی در طرف ایران مشکلی ندارد و شورای امنیت ملی باید با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت توانمند موجود امنیت آن طرف را هم برای بازگشایی فراهم کند. کاشفی بیان کرد: برای ترانزیت کالا در مرز پرویزخان در گذشته دغدغه‌ وجود داشت که شاید سبب قاچاق و کوله‌باری شود اما با طرح جدید کوله‌باری این مشکل رفع شده و از آن وضعیت نامناسب خارج می‌شود.
با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال توسعه تجارت در مرزها هستیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق به دنبال توسعه و گسترش بخش تجارت استان در مرزها هستیم، زیرا این موضوع علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی، افزایش اشتغالزایی را نیز به دنبال دارد.  رضا رحیمی افزود: از قدیم‌الایام بخش تجارت در استان فعال بوده است و همین موضوع منجر به افزایش شغل در استان شده بود اما بعد از آنکه روند تجارت در استان به دلیل جنگ تحمیلی و دیگر موارد نزول پیدا کرد شاهد افزایش نرخ بیکاری در استان بودیم. وی بیان داشت: اگر امروز بیکاری در استان افزایش یافته، باید با تلاش و جدیت گسترده‌ای به دنبال توسعه بخش تجارت استان باشیم، زیرا رونق این بخش است که منجر به کاهش نرخ بیکاری در استان خواهد شد. وی در ادامه با بیان اینکه همه امکانات لازم برای رسمی شدن مرز سومار فراهم است، اظهار داشت: ما به دنبال رسمی شدن مرز سومار هستیم و خوشبختانه با توجه به پیگیری‌ها و اقدامات گسترده انجام شده همه چیز برای این مهم فراهم شده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با اشاره به برنامه‌های دولت برای معافیت گمرکی، خاطرنشان کرد: این دولت 900 میلیارد تومان از بودجه خودش کم کرده  و به مردم مرزنشین ۴ استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان اختصاص داد که سهم استان کرمانشاه در این زمینه 2 برابر استان کردستان و 2 و نیم برابر استان آذربایجان غربی است، لذا همه شرایط برای توسعه بخش تجارت در استان فراهم است.   رحیمی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه بازارچه پرویزخان، گفت: اقدامات و برنامه‌های بسیار اثربخشی برای توسعه بازارچه پرویزخان انجام شده و با توجه به اینکه ثمره توسعه این بازارچه تنها به استان کرمانشاه برنمی‌گردد بلکه رونق آن به سود کل کشور خواهد بود، لذا از مسؤولان کشوری درخواست داریم اعتبار ملی برای توسعه این بازارچه را در نظر بگیرند؛ طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آن نیاز است. وی با بیان اینکه امیدواریم  بزودی مرز پرویزخان بازگشایی شود، اظهار داشت: ما می‌خواهیم مردم مرزنشین از لحاظ تجاری و اقتصادی رشد پیدا کنند و امیدواریم بازارچه پرویزخان از روز شنبه بازگشایی شود، زیرا این موضوع یک آبروی ملی است.


Page Generated in 0/0051 sec