printlogo


کد خبر: 186141تاریخ: 1396/10/2 00:00
اخبار

احزاب استقلال‌طلب کاتالونیا اکثریت کرسی‌های پارلمانی را کسب کردند
ادامه تنش تجزیه‌طلبی در اسپانیا
برخلاف انتظار دولت مادرید، انتخابات سرنوشت‌ساز کاتالونیا نه‌تنها بحران سیاسی در این ایالت را حل نکرد بلکه با پیروزی قاطع استقلال‌طلبان، کابوس تجزیه اسپانیا کماکان ادامه خواهد داشت. به گزارش یورونیوز، نتایج اولیه شمارش بیش از 95 درصد آرای صندوق‌‌های انتخابات پارلمانی پنجشنبه گذشته این منطقه نشان می‌دهد که به‌رغم پیروزی راست میانه حامی ماندن کاتالونیا در اسپانیا از حیث آراء این استقلال‌‌‌‌‌‌طلبان بودند که با کسب بیشترین کرسی عنوان برنده اصلی انتخابات را از آن خود کردند. بر این اساس 3 حزب استقلال‌طلب کاتالونیا در مجموع 70 کرسی از ۱۳۵ کرسی پارلمان این ایالت خودگردان را به خود اختصاص داده‌‌اند که این حتی 2 کرسی بیشتر از حد نصاب لازم برای کسب اکثریت مطلق کرسی‌هاست. ائتلاف «با هم به‌خاطر کاتالونیا» به رهبری «کارلس پوژدمون»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رهبر برکنار شده و فراری جنرالیتات(دولت خودمختار کاتالونیا) که شامگاه پنجشنبه در بروکسل اعلام پیروزی کرد
34 کرسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حزب چپ‌ «جمهوری‌خواه» 32 کرسی و حزب «به‌خاطر وحدت ملی کاتالونیا» 4 کرسی پارلمان را برده‌‌‌اند. در مقابل حزب اتحادگرای «شهروندان اسپانیا» 36 کرسی و حزب «ملت اسپانیا» که شاخه حزب حاکم «مردمی» اسپانیا به‌رهبری «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر این کشور است فقط 4 کرسی پارلمان کاتالونیا را به‌دست آورده‌اند. این در حالی است که با وجود برگزار شدن انتخابات این ایالت در یک روز غیرتعطیل (شنبه یا یکشنبه) بیش از 81 درصد از کاتالان‌ها در آن شرکت کردند که این حضور گسترده عملا تصمیمات و اقدامات دولت مادرید و سرکوب‌‌های ماه اکتبر را که شامل نتایج همه‌پرسی استقلال کاتالونیا‌‌‌‌‌‌‌‌‌، انحلال مجلس و دولت محلی و بازداشت سران احزاب استقلال‌طلب بود به چالش می‌کشد. هنوز دولت اسپانیا که معاون نخست‌وزیر آن به صورت موقت به ریاست اجرایی جنرالیتات منصوب شده نتایج انتخابات 21 دسامبر کاتالونیا را تایید نکرده اما آشکار است که با نتایج به دست آمده، جدایی‌‌‌‌‌‌طلبان قدرتی حتی پیش از قبل در نهادهای قانونی این منطقه به‌دست آورده‌‌اند و رهبری پوژدمون از بروکسل که گویی او را در برج عاج و خارج از دسترس پادشاهی اسپانیا قرار داده، می‌تواند تنش را در کاتالونیا باقی نگاه دارد.  پوژدمون که در پی احضار مقامات استقلال‌طلب کاتالونیا از سوی دادگاه مادرید مجبور به ترک بارسلونا و اقامت در بروکسل شده است حالا تحت حمایت خاموش دولت بلژیک قرار گرفته است. او با حضور در ستاد انتخاباتی حزب خود در پایتخت بلژیک ضمن تبریک پیروزی به مردم کاتالونیا آن را درس بزرگی برای جهان توصیف کرد اما تنشی سیاسی که در حال نابودی اقتصاد ثروتمندترین ایالت اسپانیاست و نه‌تنها به‌خاطر ناآرامی‌ها از تعداد توریست‌ها به بارسلونا، خیرونا و دیگر شهرهای زیبای کاتالونیا کاسته شده بلکه با ایجاد محدودیت‌‌های مالی اعمال شده توسط مادرید بر مبادلات مالی به مرکزیت بارسلونا و خروج بسیاری از شرکت‌‌های خارجی از کاتالونیا، عملا اقتصاد آن دچار رکودی کم‌سابقه شده است.


حمله با خودرو به عابران در ملبورن
پلیس ویکتوریا در استرالیا اعلام کرد که یک راننده با خودروی خود به سمت عابران پیاده در حومه ملبورن حمله کرد. پلیس استرالیا با اعلام دستگیری متهم این حمله، اعلام کرد: حداقل ۱۹ تن از جمله یک کودک در جریان این اقدام زخمی شده‌اند. پلیس عامل این حمله را یک استرالیایی 32 ساله افغانی‌الاصل اعلام کرده‌ است که پرونده‌ای از موادمخدر و مشکلات سلامت روان دارد. براساس تحقیقات انجام‌شده هیچ ارتباطی میان تروریسم و این حادثه وجود ندارد.
پایان عملیات استرالیا در عراق و سوریه
وزارت دفاع استرالیا با اعلام پایان حملات هوایی‌ این کشور علیه داعش در عراق و سوریه، تصریح کرد این تصمیم بعد از اعلام پیروزی عراق در جنگ با داعش گرفته شده است. وزیر دفاع استرالیا در عین حال گفته است 80 تن از نیروهای ویژه ما در گروه عملیات ویژه عراق شرکت دارند که به کارشان ادامه می‌دهند. استرالیا جزو کشورهایی است که در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش از سال 2014 حملاتی را در عراق و سوریه انجام داده است.
 


Page Generated in 0/0052 sec