printlogo


کد خبر: 186142تاریخ: 1396/10/2 00:00
چهارگوشه

ریاست‌جمهوری کاسترو تمدید شد
پارلمان کوبا اعلام کرد که کناره‌گیری رائول کاسترو از ریاست‌جمهوری که پیش‌تر برای ۲۴ فوریه سال آینده برنامه‌ریزی شده بود به ۱۹ آوریل موکول شده است. کاسترو در سال ۲۰۰۶ به طور موقت جانشین بردار مریض خود فیدل کاسترو شد و 2 سال بعد با رأی «کنگره خلق کوبا» رهبری دولت در این کشور را برای 5 سال در اختیار گرفت. رهبر ۸۶ ساله کوبا سال ۲۰۱۳ نیز برای یک دوره 5 ساله‌ دیگر در سمت خود ابقا شد. با کنار رفتن رائول کاسترو، دوران زمامداری او و بردارش پس از حدود ۶۰ سال به پایان می‌رسد.

حمله انتحاری  به یک مقر پلیس افغانستان
مقام‌های افغانستان اعلام کردند عاملی انتحاری سوار بر خودروی بمب‌گذاری شده یک مقر پلیس این کشور را هدف قرار داده و ضمن ویران کردن این محل، دست‌کم 6 افسر پلیس را کشت. طالبان مسؤولیت این حمله را که سحرگاه جمعه در منطقه مایوند واقع در استان قندهار رخ داد، به عهده گرفت. رئیس پلیس منطقه مایوند گفت این خودرو حامل چیزی نزدیک به  ۳ هزار کیلو مواد منفجره بوده است. این میزان تقریبا 2 برابر بیشتر از بمبی است که در حمله ماه مه ‌گذشته در کابل با حدود ۱۵۰ کشته استفاده شد.

انصارالله عفو عمومی صادر کرد
رئیس شورایعالی سیاسی یمن فرمان عفو عمومی شرکت‌کنندگان در شورش دسامبر در صنعا را صادر کرد که چند روز پایتخت یمن را به آشوب کشید و با کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن فروکش کرد. جنبش مردمی انصارالله اعلام کرد: همه کسانی که در فتنه دسامبر ۲۰۱۷ تا زمان صدور این فرمان مشارکت داشتند، عفو هستند، آنها از همه حقوق سیاسی و شهروندی خود برخوردار خواهند بود. این فرمان شامل کسانی که مرتکب قتل شده، در طرح‌ریزی این فتنه دست داشته یا برای ائتلاف سعودی جاسوسی کرده‌اند، نمی‌شود.


مرگ سرلشکر سابق گارد پادشاهی سعودی تحت شکنجه
نخستین قربانی بن‌سلمان  در بازداشتگاه
یک منبع آگاه سعودی از جزئیات کشته شدن نخستین شخصیت بازداشتی در جریان دستگیری فله‌ای صدها شاهزاده و مقام پیشین سعودی توسط بن‌سلمان پرده برداشت. به گزارش القدس‌العربی، جزئیات کشته شدن علی بن عبدالله القحطانی، رئیس دفتر ویژه شاهزاده ترکی بن عبدالله، امیر سابق منطقه ریاض به بیرون درز کرده است. منبع سعودی فاش کرده القحطانی که در گارد پادشاهی اشتغال داشت از لحظه بازداشت در چهارم نوامبر گذشته (13‌ آبان) در معرض شکنجه جسمی و روحی قرار گرفت. او چندین جلسه در معرض شکنجه قرار گرفت تا اینکه صبح روز دوازدهم دسامبر (21 آذر) در پی قرار گرفتن در معرض شوک الکتریکی درگذشت. اخیرا به دستور محمد بن سلمان کمپین گسترده‌ای برای بازداشت شاهزادگان و مسؤولان سابق و کنونی به راه افتاده که طبق ارزیابی‌ها، هدف ولیعهد تقویت قدرت خود است.  به دستور ولیعهد سعودی از اوایل نوامبر، اغلب رقبا و مخالفان او زیر نظر کمیته‌‌ای عالی برای مبارزه با فساد به ریاست خودش و به بهانه فساد دستگیر شده‌اند.

واریز نخستین مرحله یارانه سعودی
روز پنجشنبه نخستین مرحله از یارانه سعودی موسوم به «حساب شهروند» برای حدود  3 میلیون خانوار عربستانی (به تعداد  6/10 میلیون نفر) واریز شد. حداقل یارانه، 300 ریال سعودی (معادل 80 دلار) و حداکثر 1200 ریال (320 دلار) برای هر خانوار بوده و مبلغی حداقلی به افرادی که مجرد زندگی می‌کنند تعلق گرفته است. قرار است دومین مرحله یارانه سعودی بیشتر از 2 هفته دیگر یعنی دهم ژانویه واریز شود.
 


Page Generated in 0/0057 sec