printlogo


کد خبر: 186168تاریخ: 1396/10/3 00:00
13 شهید در جریان تظاهرات اعتراضی فلسطینیان به جعل تاریخ
نقشه آمریکا برای آوارگان فلسطینی

اعتراضات شهروندان فلسطینی برای سومین هفته متوالی در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه آمریکا به این شهر اشغالی ادامه دارد. گزارش‌ها حاکی‌ است 2 روز پیش تظاهرات گسترده‌ای با عنوان «جمعه خشم سوم» در مناطق مختلف کرانه باختری و نواره غزه برگزار شد. در این تظاهرات که به دعوت گروه‌‌های مقاومت صورت گرفته بود، شهروندان فلسطینی پس از برگزاری نماز جمعه در مناطق مختلف به اعتراضات ادامه دادند. منابع میدانی از درگیری میان شهروندان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف خبر دادند و اعلام کردند پنجشنبه‌شب هم کرانه باختری و حومه نوار غزه شاهد درگیری‌های سنگینی بود. به‌گزارش منابع فلسطینی، همزمان با ادامه درگیری‌ها در کرانه باختری و نوار غره، شهروندان در بند فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی با نظامیان درگیر شدند؛ در جریان این درگیری‌ها هم 5 تن از زندانی‌ها زخمی شدند. بر این اساس، آمار مجروحان طی درگیری‌های پنجشنبه و جمعه ۱۰۵ تن اعلام شده و همچنین 2 تن از شهروندان فلسطینی در نوار غزه توسط نظامیان صهیونیست هدف قرار گرفته شدند و به شهادت رسیدند. به این ترتیب، از 3 هفته پیش تاکنون در جریان اعتراضات به تصمیم خودسرانه ترامپ درباره قدس، 13 تن از شهروندان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. حدود
۳ هزار و 500 نفر هم در جریان درگیری با نظامیان صهیونیست مجروح شده‌اند.
گام‌های احتمالی آمریکا درباره فلسطین
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد دولت آمریکا تصمیمات جدیدی دارد که از جمله آنها به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان دولتی یهودی، لغو حق بازگشت و قانونی شمردن شهرک‌سازی‌‌های اسرائیلی است. هنیه در ادامه اعلام کرد: اینها نشانه توافق موسوم به «معامله قرن» برای تمام کسانی است که بر موضع آمریکا تکیه می‌کنند. رئیس دفتر سیاسی تصریح کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مالک قدس نیست که آن را به اسرائیل هدیه دهد و اسرائیل لایق چنین هدیه‌ای نیست؛ جایی به اسم اسرائیل وجود ندارد که پایتختی به نام قدس داشته باشد. هنیه ادامه داد: ما نیازمند بازنگری فراگیر برای روند حل‌وفصل هستیم و آشکارا پایان توافق اسلو را اعلام می‌کنیم. از تشکیلات خودگردان می‌خواهیم مواضعی واضح داشته باشد. رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه درخواست کرد دست مقاومت (بویژه در کرانه باختری) آزاد گذاشته شود تا در مقابل رژیم اشغالگر اسرائیلی به پا خیزد. هنیه افزود: تصمیم ترامپ هرگز اجرایی نخواهد شد.
هشدار جبهه مردمی فلسطین به آمریکا
گردان‌های شهید «ابوعلی مصطفی الجناح» شاخه نظامی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین جمعه مانوری در نوار غزه به اسم «فجر النسور1» (بامداد عقاب‌ها) برگزار کرد. این مانور در راستای تأکید بر آمادگی مقاومت برای مقاله با رژیم صهیونیستی در هر درگیری احتمالی و نیز در اعلام وفاداری به اسیر «احمد سعدات» دبیرکل جبهه مردمی صورت گرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. سخنگوی گردان‌های ابوعلی مصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار «العهد» بر عمق رابطه میان جبهه مردمی و محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و آن را تاریخی خواند. ابوجمال درباره پیام این مانور به تصمیم‌های اخیر آمریکا علیه قدس گفت: تمام مقرها و منافع آمریکا در امتداد فلسطین هدف ما است. وی ادامه داد: پس از این حماقت آمریکا درباره قدس دیگر خط قرمزی باقی نمانده و در سایه تشدید تجاوز اسرائیلی، رفتن به سمت گزینه نظامی از گزینه‌های موجود است و برای پاسخ به عربده‌کشی صهیونیستی-آمریکایی درباره قدس، تمام گزینه‌ها روی میز است.
انتقام آمریکا از حامیان قدس با یک ضیافت شام!
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه در اقدامی بحث‌برانگیز و جهت‌دار، از کشورهایی که به قطعنامه قدس مجمع عمومی رأی منفی یا ممتنع داده بودند، برای شرکت در «ضیافت دوستی» دعوت کرد! این ضیافت دوستی قرار است روز سوم ژانویه ۲۰۱۸ برگزار شود. به نوشته بیزنس اینسایدر، هیلی با دعوت از کشورهایی که به قطعنامه قدس رأی موافق نداده‌اند، قصد دارد از «دوستی آنان با آمریکا» تشکر کند! گفتنی است قطعنامه قدس روز جمعه، به‌رغم تهدیدهای مکرر آمریکا، ‌با آرای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد (۱۲۸ عضو) به تصویب رسید.
ترامپ، پلنگ بی‌دندان است
 در واکنش به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در رد تصمیم واشنگتن درباره قدس، باراک ریبد، تحلیلگر سیاسی در کانال ۱۰ اسرائیل متذکر شد دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از این موضوع ضربه می‌خورند. این تحلیلگر اسرائیلی افزود: با این اقدام ترامپ، «به جای اینکه مشروعیت بیشتری درباره قدس به دست بیاوریم، مشروعیت کمتری  به دست آورده‌ایم». از سوی دیگر، رونین برگمن، تحلیلگر مسائل امنیتی و سیاسی اسرائیل تصریح کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر ثابت کرد «پلنگ بی‌دندان است. او به کاهش حمایت‌هایش از کشورها تهدید کرد ولی چیزی از این تهدید به دست نیاورد». وی افزود: «ترامپ بار دیگر ثابت کرد جهان علیه ما است و ایالات متحده نیز نمی‌تواند اقدامی انجام دهد».
انتقاد ترامپ از هزینه 7 تریلیون دلاری در خاورمیانه
به‌رغم تهدیدهای آمریکا به لغو کمک‌ها به کشورهای حامی قدس در مجمع عمومی سازمان ملل، مقام‌های کنونی و سابق اردن می‌گویند ایالات متحده احتمالا کمک‌‌های خود را به این کشور به دلیل رای دادن به قطعنامه رد تصمیم آمریکا درباره قدس قطع نخواهد کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ در ادامه انتقاد خود از راهبرد روسای پیشین آمریکا گفته است «احمقانه» 7 تریلیون دلار در خاورمیانه صرف شده است. دونالد ترامپ روز جمعه در پیامی توئیتری نوشت: پس از آنکه احمقانه  7 تریلیون دلار در خاورمیانه صرف کردیم، اکنون زمان بازسازی کشورمان فرا رسیده است. به نظر می‌رسد این اظهارات دونالد ترامپ با سخنان وی به هنگام اعلام راهبرد جدید امنیتی آمریکا همسو است که ضمن تأکید بر شعار انتخاباتی‌اش مبنی بر اولویت دادن به آمریکا، رهبران پیشین این کشور را به دلیل ناتوانی در این موضوع و بی‌توجهی به شهروندان آمریکایی سرزنش کرد. طبق این گزارش، اردن و مصر در زمره دریافت‌کنندگان بیشترین کمک‌‌های مالی از آمریکا هستند اما این دو کشور چنان در مساله صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها درگیرند که با نادیده گرفتن این تهدیدها به این قطعنامه رای مثبت دادند. در همین زمینه، اچ‌ام  هیلیر، کارشناس امور مصر در شورای آتلانتیک به رویترز گفته است: مصر احتمالا مطمئن است به‌رغم تهدید دونالد ترامپ کسی به کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به این کشور دست نخواهد زد. این در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، پنجشنبه تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را «خط بطلان بر تصمیم ترامپ» درباره بیت‌المقدس نامید و گفت: «باج‌گیری و ارعاب مانع از تحقق حقوق فلسطینیان نخواهد شد».


Page Generated in 0/0065 sec