printlogo


کد خبر: 186413تاریخ: 1396/10/7 00:00
اخبار

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
دولت عوامفریبی می‌کند
ریشه اساسی مشکلات اقتصادی کشور در زاویه دید بین مسؤولان و مقام معظم رهبری است. مسعود درخشان، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان موانع اصلی اجرای اقتصاد اسلامی اظهار داشت: البته این به معنای دیکتاتوری نیست و اساسا اگر دیکتاتوری به معنای تشویق به بندگی خداوند و از بین بردن محرومیت باشد عین آزادی است. وی ادامه داد: اما اگر از ایرادهای ساختاری بگذریم امروزه وجود نظام ولایت فقیه یک فرصت است و ما باید ضمن آگاه‌سازی، جامعه را به بلوغ برسانیم تا از رهنمود‌های رهبر حمایت و پشتیبانی کنند. درخشان ادامه داد: رهبری شخصا فرمودند مادامی که قراردادهای نفتی منطبق با مصالح کلان کشور به معنای واقعی نباشد نباید اجرا شود. وی تصریح کرد: فردای همان روز، نامه‌‌ای به مجلس نوشتم و نقص‌های IPC را مطرح کردم ولی هیچکدام از نمایندگان آنطور که باید و شاید عملی انجام ندادند و حتی وزارت نفت هم به کار قبلی خود ادامه داد. درخشان تصریح کرد: وقتی می‌گویند در اسلام عدم سلطه کفار بر تمام مسلمانان واجب است یعنی هر کس به اندازه خودش وظیفه دارد. حالا چگونه اجازه دادید صندوق بین‌المللی پول بیاید هر چه دلش خواست اطلاعات نظام بانکی ایران را ببرد؟ درخشان اضافه کرد: رئیس‌جمهوری سخن از حقوق شهروندی می‌گوید، نخستین‌ حق هر شهروند نفس کشیدن است. وی در این باره می‌گوید درباره آب و هوا نپرسید دولت چه کاری انجام داده است بلکه بپرسید دنیا چه کاری کرده است؛ این یعنی نمی‌گذارند درباره نخستین‌ حق شهروندی هم سوالی داشته باشیم. وی اضافه کرد: این تکلیف شهروندی است که توسط رئیس‌جمهور دیکته می‌شود، نه حقوق شهروندی. این استاد اقتصاد اظهار داشت: وقتی دولت می‌گوید برای مردم فلان کار را انجام داده‌ایم، مشخص کند منظورش از مردم چه کسانی هستند؟ منظورش قشری خاص و مرفه است یا قشر مظلومی که احتیاج به کمک دارند؟ این نمونه بارز استفاده از عوام است و باید دغدغه و اولویت‌ها مشخص شود.


تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد
جزئیات تعرفه واردات انواع خودروها اعلام شد که بر اساس آن واردات خودروهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است. به گزارش ایسنا، در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است. طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است. به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف و در برندهایی همچون بی‌ام‌دبلیو، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار امکان ورود به کشور را خواهند داشت. در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، واردکنندگان غیرنمایندگی نیز مشروط به شرایطی اجازه واردات خودرو را یافته‌اند.


رشد اقتصاد 6 درصدی  در 6 ماه نخست 96
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در نیمه اول امسال با نفت 6/5 درصد و بدون نفت ۶ درصد بوده است. به گزارش مهر، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در 6 ماه نخست ٣٩٦ به رقم 382 هزار و 249 میلیارد تومان با نفت و 305 هزار و 722 میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم یادشده در مدت مشابه پارسال با نفت 361 هزار و 819 میلیارد تومان و بدون نفت 288 هزار و 431 میلیارد تومان بوده که نشان از رشد 6/5 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٦  درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 6 ماه نخست سال ١٣٩٦ دارد. نتایج یاد شده حاکی از آن است که در بهار و تابستان 1396 رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 9/0،  گروه صنعت شامل استخراج نفت‌خام و گاز طبیعی، دیگر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان 4/4 و گروه خدمات 2/7 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.
 


Page Generated in 0/0070 sec