printlogo


کد خبر: 186429تاریخ: 1396/10/7 00:00
در آیین افتتاحیه نخستین اجلاسیه بین‌المللی جوانان رضوی مطرح شد
نیاز به تفکر نظام‌ساز

آیین افتتاحیه اجلاسیه بین‌المللی جوانان رضوی با حضور نماینده ولی‌فقیه در مشهد، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، رئیس سازمان فرهنگی و مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی و حضور 800 نماینده تشکل‌های مردمی همکار آستان قدس و شخصیت‌های بین‌المللی برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در مشهد با تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع)، در سخنانی گفت: تقارن امروز به عنوان روز ولادت امام یازدهم(ع) با خاطره افتخارآفرین حماسه ۹ دی که نمایشگاهی از وابستگی و تدین مردم ما به مقام ولایتی بود که صلاحیت این مردم، جامعه و نظام را به ذات مقدس صاحب‌الزمان(عج) ثابت می‌کند.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان تشکل‌های جوان رضوی حاضر در این اجلاسیه اظهار کرد: امروز شما نمایندگان با بصیرت رضوی باید دشمن را به‌درستی بشناسید و راه‌های مقابله با آنان را در پیش گیرید تا حاکمیت خدا را بر دنیا حاکم کنید و تمام دنیا خط الی‌الله را با عمق وجود خود درک کنند. اگر این بصیرت در وجود تک‌تک ما وجود نداشته باشد، در مقابل دشمن شکست خواهیم خورد. امروز خط ما این است که دنیا را به سمت حاکمیت ‌الله و خدا سوق دهیم، چرا که همین بصیرت به ما امر کرده است نه‌تنها تفکر مدنی بلکه توده‌ای بودن را هم قبول نداشته باشیم و تنها باید جامعه ما با تفکر ولایی و الهی فعالیت‌های تشکلی انجام دهد. مجاهدان فی‌سبیل‌الله که بصیرت در درون یکایک آنان موج می‌زند باید با فعالیت انقلابی در هر نقطه دنیا مردم پیرامون خود را به سوی حاکمیت ‌الله دعوت کنند و هرکس در این راه با آنان مقابله کرد به متحدترین شکل ممکن با دشمن مقابله کنند. در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری در سخنانی با گرامیداشت یوم‌الله نهم دی‌ماه عنوان کرد: نهم دی‌ماه، بستر شورایی و جهش مردمی جبهه انقلاب را به‌وجود آورد. برگزاری اینگونه برنامه‌ها و گردهمایی‌ها از اثر و برکات حماسه مردمی 9 دی است. وی با تقدیر از آستان قدس رضوی به منظور برگزاری اجلاسیه جوانان رضوی تصریح کرد: شکی نیست به تبع حیات‌مان در این دوران ارزشمند صاحب رسالت بزرگی هستیم و به لطف الهی تحقق این رسالت نیز در فضای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری فراهم آمده است. این رسالت مقدمات تمدن نوین اسلامی را فراهم کرده است. این تمدن مربوط به دوران غیبت امام عصر(عج) بوده و نقش بستر‌‌سازی ظهور را برعهده دارد. شکل‌‌‌گیری تمدن نوین اسلامی یک فرآیند است. تمدن نوین اسلامی یک پدیده بسیار عظیم و پیچیده است و در بلندمدت شکل می‌گیرد. از این‌رو اقدامات هوشمندانه ما در خلق این فرآیند طبیعی، تاثیرگذار و برجسته است. وی به تحول بنیادین علوم انسانی با هدف دستیابی به علوم انسانی اشاره و ابراز کرد: امروز در تحول علوم انسانی بحث زیاد است اما مقصد، دستیابی به علوم
اسلامی- انسانی نیست. هنگامی جامعه اسلامی درست اداره می‌شود که علوم انسانی اسلامی داشته باشد. ما باید به این مغز‌‌‌‌افزار دست پیدا کنیم. رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: ما باید برای تحول علوم انسانی- اسلامی راه را باز کنیم؛ از این رو برای خلق تمدن مهدوی نیاز به لوازم و مقدمات، کشف ابزارها، روش‌ها و نهادهای اسلامی است. ما نیاز به تفکر نظام‌ساز داریم. اما باید برای دستیابی نظامات اسلامی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سرمایه‌‌گذاری جدی‌تری صورت گیرد. ابزارها، روش‌ها و فناوری‌های اسلامی باید شناسایی و به آزمون گذاشته شود. این مسأله بسیار حائز اهمیت است. در زمینه قاعده‌مند کردن، کارهای زمین مانده فراوانی است. ما باید برای ورود به عرصه تمدنی در این زمینه دست به کار شده، بسترهای لازم را به‌وجود آوریم و با سرمایه‌‌گذاری در این زمینه، گام‌‌های بلندی برداریم. تحول در نظام تعلیم و تربیتی از دوران کودکی و میانسالی است. تلاش‌‌های زیادی برای تحول نظام تعلیم و تربیت شده است اما اگر بنا بر تمدن‌‌سازی داریم این نظام باید بهتر طراحی و کاملا اسلامی شود. ما باید بتوانیم از طریق نظام تعلیم و تربیت اسلامی عمق فرهنگ دینی را در جان مخاطبان تثبیت کنیم. برای نظم‌‌‌گیری چاره‌ای جز تربیت انسان‌ها نداریم. وی با اشاره به این مطلب که باید موضوع تعلیم و تربیت در اولویت باشد و انسان‌های متفکری در این عرصه وارد شوند تا آن نظم وارد جامعه ما شود، افزود: عمل مومنان ما با این تعالیم اسلامی فاصله دارد. ما در نظام تعلیم و تربیت با ضعف تولید روندها و دستگاهی کاملا دقیق برای عینی‌‌سازی نظامات اجتماعی مواجه هستیم. ما باید ساختار‌‌سازی کنیم؛ ساختارهای دینی و بومی و ساختار انعطاف‌پذیر را به‌وجود بیاوریم زیرا امکان بازمهندسی ساختارهای منطق وجود دارد. مقام معظم رهبری در سخنانی فرموده‌اند: در برخی از شرایط و موقعیت‌ها نتوانستیم مردم را به صحنه بیاوریم. یکی از این عرصه‌ها، عرصه فرهنگی است. امروز که هزاران تشکل کوچک و بزرگ تاسیس شده و جبهه مردمی شکل گرفته است هنوز هم در فرمول به صحنه آوردن مردم به فرمول‌‌های کارآمد نرسیده‌‌‌‌‌‌ایم. اگر مردم به خودباوری برسند، بر اساس توانمندی‌های داخلی به سمت تمدن حرکت می‌کنیم. این اراده قدم برداشتن در راستای شکل‌‌‌گیری تمدن‌‌سازی باید بین نخبگان و مسؤولان شکل گیرد. باز شدن چتر گفتمانی در نوع انتخابات مردم اثر دارد.
 


Page Generated in 0/0054 sec