printlogo


کد خبر: 186440تاریخ: 1396/10/7 00:00
سقوط سعودی

بستری شدن ولید بن‌طلال  و آزادی متعب بن عبدالله به‌خاطر بیماری
بن سلمان از مرگ زندانیانش وحشت دارد
حال مشهورترین شاهزاده سعودی بازداشت‌شده توسط محمد بن سلمان در جهان وخیم است و این می‌تواند تمام پروژه ولیعهد جاه‌طلب برای حذف سیاسی یک‌شبه رقبا و مصادره ثروت عظیم آنها را به بن‌بست بکشاند. روزنامه فرامنطقه‌ای برخط رای‌الیوم گزارش داد «ولید بن طلال» شاهزاده میلیاردر سعودی و برادرزاده شاه که از 2 ماه پیش به همراه صدها شخصیت دانه درشت دیگر توسط بن‌سلمان در حبس هتل لوکس ریتزکارلتون در ریاض به سر می‌برد، احتمالا به‌خاطر فشارهای جسمی و روانی وارده توسط بازجویان از پا افتاده و به بیمارستان منتقل شده است. ولید بن‌طلال که طبق اخبار واصله از هتل ریتزکارلتون، حاضر نیست مقابل ولیعهد نوخاسته تسلیم شود و حتی پیش‌‌‌‌‌‌تر نیز خبر اقدام به خودکشی‌‌‌‌اش شایعه شده بود، این هفته به سبب فشار خون بالا در بیمارستان بستری شده است. بن‌سلمان نه‌تنها در قانع کردن ولید بن طلال برای اعتراف به اتهاماتی که خود متوجهش کرده شکست خورده بلکه بانک‌ها و موسسات بین‌المللی نیز که ولید سپرده‌گذار یا سهامدارشان است نیز حاضر نشده‌‌اند درخواست ولیعهد طماع برای تصاحب این ثروت‌ها را توسط غیر بپذیرند. این بانک‌ها تاکید کرده‌‌اند صاحبان حساب‌های بانکی باید خود در بانک حضور یابند یا به یک کشور دموکرات منتقل شوند تا این اطمینان به دست‌‌‌‌‌‌‌‌ آید که داوطلبانه بخشی از دارایی خود را به نفع عربستان واگذار می‌کنند. البته ظاهرا بن طلال پذیرفته که بخشی از دارایی خود را برای کمک به کشورش اختصاص دهد بویژه به سبب کاهش درآمد نفتی عربستان اما نه به این علت که اتهام دزدی را پذیرفته است. بن‌طلال اتهام دزدی و پولشویی را رد کرده و خواستار محاکمه علنی با حضور شاهدانی از دیگر کشور‌ها از جمله بازرگانان بین‌المللی شده است. این در حالی است که این هفته شمار بازداشت‌ شاهزادگان طبقه نخست سعودی افزایش یافت. به نوشته رای‌الیوم، وخامت
اوضاع جسمی برخی شخصیت‌‌های تراز اول بازداشت شده توسط بن‌سلمان که هر یک جایگاهی مهم در داخل و خارج عربستان داشته‌‌‌‌اند، هم‌اکنون به مشکل بزرگی بر سر راه پروژه پرشتاب پسر پادشاه برای رسیدن به پادشاهی تبدیل شده است. برادر ولید یعنی خالد که در ابتدا با ولیعهد برای بالاکشیدن ثروت برادرش همکاری می‌کرد، خود نیز به جمع بازداشتی‌ها اضافه شده است. با این حال علت بازداشت او فساد مالی نیست بلکه بازجویی در رابطه با نحوه کنترل اموال خاندان بن‌طلال است. مرگ شاهزاده‌ها و امرای بازداشتی در حبس چنان ذهن بن‌سلمان را به خود مشغول کرده که چندی پیش حاضر به آزادی متعب بن‌عبدالله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پسر پادشاه پیشین و رئیس برکنارشده گارد سلطنتی به‌خاطر وخامت حالش شد آن هم بدون جلب توافق او برای پذیرفتن اتهامات فساد. همچنین یک گروه مجهز پزشکی در «هتل- زندان» ریاض مستقر شده است. حتی از منابعی در خاندان پادشاهی خبر پیشنهاد عفو یک‌طرفه از سوی ولیعهد مایوس به شاهزادگان بازداشتی به بیرون درز کرده، عفوی که شرط آن نخست درخواست بخشش از سوی زندانی و سپس بیعت مجدد با ملک سلمان و ولیعهد و البته پذیرفتن گوشه‌‌‌گیری و سکوت اختیار کردن پس از آزادی است. شاه و پسرش به عنوان آخرین اهرم فشار بر شاهزاده‌‌های بازداشتی اعلام کرده‌‌اند دادگاه آنها بزودی برگزار می‌شود اما عدم ذکر جزئیات در این‌باره و همچنین خطر رسانه‌ای شدن اختلافات مهلک درون خاندان در جریان چنین دادگاه‌‌‌هایی قطعا پروژه جدید بن سلمان را هم ناکام می‌گذارد و تنها راه برای او احتمالا آزادی مشروط شاهزاده‌‌های محبوس و سپس مسمومیت و حدف فیزیکی آنهاست که می‌تواند بزرگ‌‌‌‌‌ترین قتل عام در خاندان حاکم بر عربستان را به راه اندازد.

اعتراف رسانه عربستانی  به فراگیری انقلاب ایران
روزنامه الحیات عربستان که مدتی است در خارج این کشور منتشر می‌شود، در سرمقاله‌‌‌‌اش آورد: «ناگزیر از اعتراف به این مسأله هستیم که انقلاب اسلامی ایران توانست جهان را در برگرفته و جهانیان را به خود مشغول کند». مصطفی الفقی در این مقاله از اشراف ایران جدید بر جهان عرب و اسلامی و نفوذ نرم انقلاب در غرب آسیا، شبه‌جزیره عربی، آفریقا و اروپا سخن گفته و نوشته است: «ایران بانی بزرگ حزب‌الله، پشتوانه قوی رژیم سوریه و حامی انصار‌الله است و از شرایط داخلی و خارجی کشورهای مختلف در جهت اهداف خود بهره‌برداری می‌کند».


Page Generated in 0/0046 sec