printlogo


کد خبر: 186441تاریخ: 1396/10/7 00:00
چهارگوشه

هشدار رئیس نیروهای مسلح بریتانیا چه چیز را برملا کرد؟
کابل‌های زیردریایی  پاشنه آشیل سلطه غرب
نگرانی آشکار انگلیسی‌ها از قطع کابل‌‌های زیردریایی ارتباطی میان قاره‌‌های اروپا و آمریکا با آسیا، آفریقا و خاورمیانه، از ورود رقابت هژمونیک شرق و غرب به مرحله‌ای حساس حکایت دارد. رئیس نیروهای مسلح بریتانیا در تازه‌‌‌‌‌ترین اظهارات خود درباره قطع کابل‌‌های مزبور توسط زیردریایی‌‌های روس هشدار داد. به گزارش آسوشیتدپرس، استوارت پیچ گفت: «روسیه برای کابل‌های ارتباطی در زیر دریا تهدید به شمار می‌رود و محافظت از آنها از اولویت‌‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است». وی همچنین اعلام کرد که روسیه علاوه بر کشتی‌‌های جدید و زیردریایی‌ها، به دنبال تکمیل قابلیت‌‌های غیرمتعارف و جنگ‌افزارهای اطلاعاتی است. اگرچه شبکه روسی آرتی، مارشال نیروی هوایی بریتانیا را به دامن زدن به جنگ سرد متهم کرده است اما به نظر می‌رسد او بدرستی کابل‌های زیردریایی ارتباطی را پاشنه آشیل اصلی غرب معرفی کرده باشد. پیچ هشدار داده که قطع یا هرگونه اختلال در آنها اثرات فاجعه‌بار اقتصادی به دنبال خواهد داشت. نه‌تنها روزانه حدود
10 تریلیارد دلار تراکنش مالی بین‌المللی از طریق این کابل‌های ارتباطات بین‌قاره‌ای صورت می‌گیرد بلکه بخش اعظم شبکه اینترنت و آنچه هژمونی رسانه‌ای غرب خوانده می‌شود نیز متکی به همین شبکه آسیب‌پذیر زیردریایی است.
2 سال پیش منابع اطلاعاتی آمریکایی مدعی شدند که چین و روسیه در مشارکت با یکدیگر در حال توسعه یک شبکه پوشش فراگیر فضایی پیرامون کره زمین هستند که در موقع لزوم با ایجاد اختلال در امواج ماهواره‌ای ناوبری هوایی، شبکه اینترنت و شبکه‌‌های تلویزیونی، با حملات احتمالی غرب مقابله کنند. با توجه به چنین چشم‌انداز فضایی وسیعی، هشدار اخیر انگلیسی‌ها درباره ایجاد اختلال در کابل‌‌های ارتباطی بین‌قاره‌ای توسط قدرت‌‌های شرقی موضوع چندان غیرمحتملی نیست. در حال حاضر چین از شبکه اینترنت ملی و محصور و شبکه‌‌های ماهواره‌ای اختصاصی خودش برخوردار است و ادامه موج تحریم‌‌های مالی نیز روسیه را به سمت استقلال از شبکه تراکنش جهانی خواهد کشاند، در نتیجه کابل‌های زیردریایی ارتباطی رفته‌رفته به نقطه ضعف هژمونی سلطه غرب تبدیل می‌شود.


شکایت 3 شهر آمریکا از پنتاگون
3 شهر آمریکا، وزارت دفاع این کشور را به عدم همکاری در ارائه اطلاعات مرتبط با کنترل سلاح متهم کرده و شکوائیه‌ای را علیه آن به دادگاه ارائه کرده‌اند. به گزارش ایندیپندنت، شهرهای نیویورک، فیلادلفیا و سان‌فرانسیسکو شکوائیه‌ای را در این زمینه به دادگاه ارائه کرده‌اند که پنتاگون را به ارائه گزارش‌های مرتبط با محکومیت افراد به مرکز داده‌های فدرال برای کنترل پیشینه سلاح وادار کنند. این شکایات بویژه در رابطه با پیشینه جرائم ارتکابی عامل تیراندازی در فاجعه کشتار در کلیسایی در تگزاس مطرح شده‌اند و اینکه چرا  از خرید سلاح توسط این فرد جلوگیری نشده است. پنتاگون  از نظر قانونی باید گزارش چنین محکومیت‌هایی را ارائه کند اما سابقه عملکرد ضعیفی در این زمینه دارد. کن تابر، وکیل ارشد این دادخواست قضایی بر این باور است که وزارت دفاع آمریکا طی سالیان اخیر در گزارش‌دهی اسامی «صدها (نفر) اگر هزارها نباشد» به این دیتابس ناکام ماده است.

عربستان با پول سازمان ملل را خریده است
سخنگوی جنبش انصارالله گفت جنایت روز دوشنبه ائتلاف تحت رهبری عربستان در تعز و نیز جنایات قبلی، نشان‌دهنده شکست بزرگ رژیم سعودی و حامیانش است. به گزارش المنار، محمد عبدالسلام افزود: «خون مردم یمن بسیار مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد و نظام سعودی مواضع سازمان ملل را با پول خریده است». این در حالی است که ائتلاف متجاوز سعودی طی روزهای اخیر وحشیگری را به اوج رسانده و حملات هوایی‌‌‌‌اش علیه غیرنظامیان یمنی تنها طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته اخیر  204 قربانی برجای گذاشته است. هفته پیش مرکز مستقل حقوق و توسعه یمن آمار شهدا و مجروحان غیرنظامی تجاوز عربی- غربی به یمن طی هزار روز را بالغ بر
۳۵ هزار و ۴۱۵ نفر برآورد کرده بود.
 


Page Generated in 0/0060 sec