گروه اقتصادی: افزایش قیمت حاملهای انرژی در بودجه سال آینده در حالی با انتقاد شدید مردم، کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس مواجه شد که کمیسیون انرژی مجلس در همان ابتدای بررسی لایحه بودجه، مخالفت خود را از تدوین و تصویب چنین بودجهای که فشارهای اقتصادی فراوانی را به مردم و فعالان اقتصادی وارد میکند نشان داد. با تصویب کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، آن بخش از تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ که بر افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال آینده تأکید داشت، حذف شد. به گزارش تسنیم، در بند الف تبصره 18 لایحه بودجه 97 کل کشور تأکید شده که با افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال آینده 17 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد ایجاد و صرف اشتغال شود. بر اساس برنامه دولت، قرار است طبق این تبصره بنزین 1500 تومان و گازوئیل 400 تومان شود. این در حالی است که در جلسه اخیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با این موضوع مخالفت شد و اعضای این کمیسیون با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی و سوخت در تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 مخالفت کردند. فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی بحثها و بررسیهای مختلفی در این باره داشت، تصریح کرد: نظرات دستگاههای مرتبط و اجرایی درباره تبصره 18 اخذ شد و در نهایت اعضای کمیسیون انرژی به افزایش قیمت حاملهای انرژی رأی منفی دادند و تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 حذف شد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نباید هر وقت کم آورد دست در جیب مردم کند، گفت: فضای کلی مجلس با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین، مخالف است. فریدون حسنوند اظهار داشت: اعضای کمیسیون انرژی ضمن شنیدن و بررسی نظرهای مخالف و موافق افزایش قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بهاستناد مواد برنامه ششم توسعه کشور، تبصره 18 مبنی بر افزایش نرخ حاملهای انرژی را حذف و مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمت از جمله بنزین و گازوئیل برای سال آینده اعلام کردند. وی ادامه داد: سعی خواهیم کرد وقتی این تصمیم به کمیسیون تلفیق رفت، با استدلال منطقی از تصمیم خود دفاع کنیم و برای سال آینده شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نباشیم. حسنوند گفت: فضای کلی مجلس با افزایش قیمت حاملهای انرژی برای سال آینده مخالف است و نمایندگان مجلس بر این باورند که با خلق منابع مالی دیگر میتوانیم جایگزینی برای افزایش قیمت بنزین داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: نباید هر وقت کم میآوریم، دست در جیب مردم کنیم و با افزایش قیمتها فشار سنگینی بر دوش مردم وارد کنیم. شرفی، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس درباره دلایل مخالفت نمایندگان با این تبصره، تصریح کرد: هدف از افزایش قیمت حاملهای انرژی این بود که درآمدهای حاصل از افزایش قیمت در بخش تولید هزینه شود اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت حاملهای انرژی بر سایر مؤلفههای اقتصادی اثر میگذارد، تصریح کرد: همچنین نمایندگان معتقد بودند با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مردم را تحت فشار قرار میدهد. شرفی تصریح کرد: نمایندگان همچنین معتقد بودند شرایط اقتصادی بهگونهای نیست که هزینههای دولت را از جیب مردم تأمین کنیم.
افزایش ۵۰۰ هزار نفری بیکاران
در صورت افزایش قیمت حاملهای انرژی
یک استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حاملهای انرژی تأثیر مستقیمی بر تمام صنایع و افزایش هزینههای تولید دارد، گفت: با توجه به شرایطی که در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور پیشبینی شده، افزایش ۵۰۰ هزار نفری بیکاران در سال ۹۷ دور از ذهن نیست. آرمان حاجیانفر در گفتوگو با فارس، با اشاره به موضوع برنامه اشتغال فراگیر که با هدف ایجاد 970 هزار شغل در کشور اجرایی شده است، اظهار داشت: بیکاری و عدم تعادل در بازار کار یکی از بزرگترین چالشهای اقتصاد ایران است که روز به روز کلاف آن پیچیدهتر میشود و با توجه به عملکرد گذشته، به نظر میرسد دولت توانایی و عزم کافی برای کاهش معضل بیکاری ندارد. جاجیانفر با تأکید بر اینکه اختصاص منابع و تسهیلات برای ایجاد اشتغال در 4 سال گذشته همواره با شکست مواجه شده است، گفت: در اینباره میتوان به تخصیص 1500 میلیارد تومان اعتبار به روستاییان در قالب طرحهای خوداشتغالی اشاره کرد که بیشتر برای جلب افکارعمومی بویژه افراد جویای کار بود. وی پیشنهاد کرد دولت به جای صرف منابع سنگین برای ایجاد اشتغال، از به کارگیری مجدد بیش از یک میلیون بازنشسته در کشور با ایجاد رفاه و تأمین اجتماعی مناسب آنان جلوگیری کند، بنابراین میتوان امیدوار بود فارغالتحصیلان دانشگاهی وارد فضاهای خالی بازار کار کشور شوند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت حاملهای انرژی برای دستیابی به منابع 17 هزار میلیارد تومانی ایجاد اشتغال اقدام مناسبی است یا خیر، تصریح کرد: با توجه به کسری 12 هزار میلیارد تومانی یارانههای نقدی و مشکلات بودجه کشور و همچنین افزایش هزینههای معیشتی مردم، نمیتوان انتظار داشت از جیب مردم برای ایجاد اشتغال هزینه شود. حاجیانفر با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حاملهای انرژی موجب افزایش هزینههای تولید و کاهش سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی میشود، افزود: قطعاً این اقدام موجب میشود تا وضعیت معیشت کارگران وخیمتر شود و پیشنهاد میشود دولت بهجای ایجاد شوک قیمتی ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی، از طرحهای اشتغالزایی گذشته درس بگیرد و مانع افزایش مشکلات معیشتی مردم شود. وی با اشاره به اینکه از نگاه اقتصاد کلان، افزایش قیمت حاملهای انرژی موجب افزایش هزینههای تولید و در نتیجه از دست رفتن فرصتهای شغلی موجود کشور میشود، گفت: این در حالی است که یک تورم انتظاری پیرامون کالاهای اساسی در حال شکلگیری است که ناخودآگاه موجب افزایش قیمت کالاهای ضروری مردم میشود.