printlogo


کد خبر: 186600تاریخ: 1396/10/11 00:00
«وطن امروز» از دلایل تأخیر در توزیع شیر در مدارس گزارش می‌دهد
شیر مدارس در چاله بودجه!
دبیر انجمن صنایع لبنی: آماده‌ایم هزینه امسال را به ‌صورت اوراق دریافت کنیم

محسن پورعرب: سال تحصیلی 97-96 به فصل امتحان‌ها رسید و دانش‌آموزان همچنان در انتظار اجرایی شدن وعده‌های داده شده مدیران هستند؛ وعده‌هایی که مربوط به‌سلامتی آنان می‌شود.
طرح توزیع شیر در مدارس، موضوعی است که هر سال با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود. هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید انتظار می‌رود مدیران آموزش‌وپرورش دغدغه‌مندانه‌تر نسبت به موضوعات مرتبط با دانش‌آموزان تصمیم‌گیری کنند.  طرح توزیع شیر در مدارس بر اساس اظهارات مدیران آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی جدید نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است که هنوز تخصیص پیدا نکرده است. پیش ‌از این قرار بود این طرح از ابتدای آذرماه، البته با 2 ماه تأخیر از شروع سال تحصیلی اجرایی شود که متأسفانه به سرانجام نرسید. طرحی که در کنار به ارمغان آوردن سلامتی دانش‌آموزان، تولیدکنندگان داخلی را به منفعت می‌رساند.  در همین باره سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود طرح توزیع شیر در مدارس به دلیل تأمین نشدن بودجه، اجرایی نشده است. پیش ‌از این نیز دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به آمادگی این انجمن درباره اجرایی شدن این طرح گفته بود: «انجمن صنایع لبنی آمادگی کامل برای تأمین و اجرا کردن طرح توزیع شیر در مدارس کشور را دارد».
پرداخت اوراق به‌جای وجه نقد
این در حالی است که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره آمادگی کامل صنایع لبنی برای تأمین شیر مدارس، می‌گوید: صنایع لبنی از بابت اجرایی شدن طرح توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی گذشته (96-95) مبلغ 180 میلیارد تومان طلبکار است. با وجود طلب این صنایع، دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده می‌توان امسال نیز طرح توزیع شیر مدارس را اجرا کرد. حال این پرسش مطرح است که صنایع لبنی چگونه با وجود طلب و همچنین تأمین نشدن اعتبار 200 میلیارد تومانی مورد نیاز می‌تواند این مهم را اجرایی کند؟
باکری در این باره خاطرنشان کرد: به ‌صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم سازمان برنامه و بودجه می‌تواند برای تأمین شیر مدارس انعقاد قراردادی داشته باشد که طبق این قرارداد 200 میلیارد تومان امسال و 180 میلیارد تومان سال گذشته را به‌ صورت اوراق خزانه پرداخت کند. باکری در ادامه تصریح کرد: تمام برندهای صنایع لبنی که گواهی‌های مورد تایید از سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد دارند می‌توانند در این طرح شرکت کنند. گفتنی است انجمن صنایع لبنی تا امروز مجری اجرای این طرح نبوده و وزارت آموزش‌وپرورش خود این طرح را به‌ صورت استانی و از طریق مناقصه اجرایی ‌کرده است. اینکه هر استان به‌ صورت مستقل از طریق مناقصه شیر مورد نیاز مدارس استان را تأمین کند، شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند که از جمله می‌توان به لابی برخی شرکت‌های قدرتمند با برگزارکننده مناقصه اشاره کرد. یکی دیگر از ضعف‌های استانی بودن تأمین شیر مورد نیاز مدارس، پایین آمدن کیفیت شیر است که به دلیل قواعد برگزاری مناقصه است. طبیعی است آموزش‌وپرورش هر استان به دلیل وجود هزینه‌های دیگر بخواهد مناقصه را با پایین‌ترین قیمت تمام‌شده برگزار کند. با وجود چنین شرایطی نباید توقع داشت طرح توزیع شیر مدارس به بهترین نحو انجام شود.
اعتماد به تجربه انجمن
علی چمنی، کارشناس صنایع لبنی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره متمرکز شدن تأمین و اجرایی کردن طرح توزیع شیر مدارس گفت: درگذشته انجمن صنایع لبنی تجربه موفقی را در تأمین پنیر مورد نیاز به‌ صورت متمرکز داشت. پنیر مورد نیاز دولت از طریق شرکت‌های لبنی با توجه به ظرفیت تولیدشان تأمین شد که خوشبختانه نتایج مثبتی داشت. با توجه به اظهارات این کارشناس لبنی، این‌گونه برآورد می‌شود که وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند با تکیه ‌بر تجربه انجمن صنایع لبنی طرح توزیع شیر مدارس را به این انجمن بسپارد. چمنی درباره اینکه چرا اعضای کمیته ملی شیر به سمت اجرایی شدن این طرح از جانب انجمن صنایع لبنی نمی‌روند، اظهار داشت:  هر طرحی ممکن است مزایا و معایبی داشته باشد اما تجربه گذشته انجمن می‌تواند نقطه قوتی برای تامین شیر مورد نیاز مدارس به‌ صورت متمرکز باشد، حال اینکه چرا بعضی موافق اجرا شدن طرح به ‌صورت متمرکز نیستند، نیاز به واکاوی بیشتر دارد. در کنار موضوع تأمین شیر مدارس چه به‌ صورت متمرکز و چه از طریق برگزاری مناقصه باید به نکته حائز اهمیت سلامتی دانش‌آموزان توجه شود. در سال‌های گذشته انتقادهایی درباره شیر توزیع‌شده وجود داشت. از جمله می‌توان به انتقاد برخی دانش‌آموزان و اولیا اشاره کرد که اعلام کردند شیر توزیع‌شده بیشتر شبیه آب است!
به گفته چمنی، در گذشته اقدامات زیادی در راستای تأمین شیر باکیفیت انجام‌شده اما کاستی‌هایی نیز وجود داشته است. وی با اشاره به اهمیت بسته‌بندی شیر معتقد است باید شیری که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد ظاهر قابل قبولی داشته باشد، بنابراین باید از بسته‌بندی‌های نوین و زیبا استفاده کرد تا دانش‌آموزان تشویق به مصرف شوند. توزیع شیر به‌ صورت لیوانی نمی‌تواند تمام نکات را رعایت کند، ضمن اینکه شیر لیوانی باید بلافاصله پس از خروج از کارخانه مصرف شود. با این اوصاف امیدواریم مدیران بیشتر به‌سلامتی دانش‌آموزان که آینده‌سازان این مرزوبوم هستند توجه کنند و پیشنهاد‌ها و نظرات مثبت را بپذیرند. باید پافشاری روی هزینه را کنار گذاشت و تأمین شیر از طریق مناقصه را فراموش کرد. سرمایه‌گذاری روی سلامتی دانش‌آموزان باعث پایین آمدن هزینه‌های درمانی در آینده می‌شود که به‌طور حتم هزینه‌های زیادی را از دوش دولت برمی‌دارد.


Page Generated in 0/0266 sec