گروه اجتماعی: تردد شبانه کامیونها 3 آلاینده کربن سیاه، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون را به نحو اثرگذاری افزایش میدهد. بزرگترین شاهد این موضوع، ممنوعیت فعالیت کامیونها طی هفتههای اخیر است که موجب کاهش چشمگیر آلایندهها تا 50 درصد در ایستگاههای اندازهگیری شده بود. به گزارش «وطن امروز» وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: دادههای اندازهگیری شده در ایستگاههای سنجش کیفیت هوای شهر تهران نشان میدهد کیفیت هوای تهران، در ساعات شب غالبا پایینتر از ساعات روز است. با توجه به اعداد و ارقامی که در مجموعه 4جلدی سیاهه انتشار شهر تهران منتشر شده، میتوان دریافت عامل بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران، ناوگان حملونقل هستند. لذا تفاوت عمدهای که در ناوگان روز و شب وجود دارد، تردد وسایل نقلیه سنگین و دیزلی در شب است که میتواند تاثیرات عمدهای در کیفیت هوا داشته باشد. بدین ترتیب کیفیت هوا از نظر 3 آلاینده کربن سیاه، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون نیازمند بررسی دقیق است. به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، آلاینده کربن سیاه، آلایندهای است که غالبا از احتراق ناقص به وجود میآید. ناوگان دیزلی که در ساعات شبانه مجوز تردد در خیابانهای تهران را به دست میآورند، نقش اساسی در ایجاد این آلاینده دارند. بر اساس نتایج اندازهگیری شده در ایستگاههای سنجش کیفیت هوا، در طول روز، غلظت این آلاینده به مقدار کمی میرسد اما با شروع ساعات شبانه، بشدت افزایش پیدا میکند.