printlogo


کد خبر: 186626تاریخ: 1396/10/11 00:00
مرور مهم‌ترین رخدادهای 2017
سال شوک و شگفتی و انتخابات

سال 2017 در حالی به پایان رسید که حامل اتفاقات مهمی برای جهان بود؛ از تشدید بحران‌های انسانی گرفته تا پیروزی‌های نظامی در سوریه و عراق و شکل‌گیری تحولات سیاسی از طریق انتخابات و همه‌پرسی.
ترامپ سوگند یاد کرد: دونالد ترامپ در 20 ژانویه به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد.
مذاکرات بریگزیت: در ۲۹ مارس لندن اقدامات برای خروج از اتحادیه اروپایی را آغاز کرد که این امر ۹ ماه پس از همه‌پرسی پیرامون جدایی از اتحادیه اروپایی صورت گرفت و دودستگی را نیز در انگلیس به دنبال داشت.
زلزله سیاسی در فرانسه: در هفتم مه امانوئل مکرون، شخص میانه‌رو حامی اروپا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد.
انتخابات ریاست‌جمهوری ایران: در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در 20 مه، حسن روحانی با کسب 1/57 درصد آرای مردم پیروز شد.
حمام خون در کابل: در ۳۱ ماه مه ‌یک مهاجم انتحاری با یک تانکر سوخت مملو از مواد منفجره خود را به نزدیکی سفارت آلمان در کابل رساند. در این حمله دست‌کم ۱۵۰ نفر کشته و۴۵۰ تن دیگر زخمی شدند.
محاصره قطر از سوی کشورهای عربی: در پنجم ژوئن، ریاض و هم‌پیمانان عربی‌اش روابط خود با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند.
ولیعهدی صدامک: محمد بن‌سلمان 32 ساله در 21 ژوئن طی کودتایی عموزاده خود «محمد بن‌نایف» را برکنار کرد و خود جای او نشست.
بحران روهینگیاها: در اواخر آگوست ارتش میانمار حملاتی به روستاهای روهینگیا داشت. بیش از ۶۵۰ هزار تن از مسلمانان روهینگیا از میانمار به بنگلادش گریختند.
تشدید بحران با پیونگ‌یانگ: در سوم سپتامبر،‌ کره‌شمالی ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد که قوی‌ترین آزمایش در سلسله‌آزمایش‌های موشکی بود که اخیرا شدت یافته است.
همه‌پرسی استقلال کردستان عراق: همه‌پرسی جنجالی برای جدایی کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر برگزار شد. دولت فدرال عراق این همه‌پرسی را غیرقانونی دانست. از تبعات این همه‌پرسی جنجالی، حذف مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان و سیطره نیروهای عراقی بر بخش‌های وسیعی از مناطق موردمنازعه در شمال کشور بود.
همه‌پرسی کاتالونیا: همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در اول اکتبر توسط حکومت کاتالونیا برگزار شد اما دولت اسپانیا با غیرقانونی خواندن همه‌پرسی کاتالونیا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این منطقه خودمختار شد.
تیراندازی مرگبار در لاس‌وگاس: دوم اکتبر مرگبارترین تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکا و در جریان یک جشنواره موسیقی در شهر لاس‌وگاس در ایالت نوادا به‌وقوع پیوست که در پی آن ۵۹ نفر کشته شدند.
آزادی الرقه: در 17 اکتبر شهر الرقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش در سوریه پس از 4 سال اشغال به‌دست تروریست‌ها به طور کامل آزاد شد.
موفقیت سیاسی شی‌جین پینگ: کنگره حزب کمونیست چین در 23 اکتبر برگزار شد. سمت شی جین پینگ برای ۵ سال دیگر نیز تایید شد. علاوه بر این ۲۳۰۰ نماینده تصمیم گرفتند که نام و ایدیولوژی رئیس دولت و حزب را به عنوان یک دستورالعمل جدید در قانون اساسی خود جای دهند.
استعفای حریری: در چهارم نوامبر، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان تحت فشار مقام‌های سعودی، استعفای خود را از ریاض اعلام کرد اما بالاخره پس از 18 روز و به‌دنبال پادرمیانی فرانسه توانست استعفای خود را پس بگیرد.
سقوط موگابه در زیمبابوه: در ۲۱ نوامبر در پی کودتای نظامی، رابرت موگابه ۹۳ ساله پس از ۳۷ سال حضور در قدرت استعفا کرد.
مرگ صالح: علی عبدالله‌صالح، رئیس‌جمهوری اسبق یمن پس از ائتلاف با عربستان سعودی و پشت‌کردن به همپیمانش، انصارالله، برای کودتا در صنعا تلاش کرد ولی سرانجام در 4 دسامبر توسط نیروهای یمنی در مسیر فرار به مأرب کشته شد.
اقدام خودسرانه ترامپ درباره قدس: ترامپ 6 دسامبر با به رسمیت‌ شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، جنجالی را در اقصی‌نقاط جهان بویژه در فلسطین اشغالی به‌پا کرد.
پایان داعش در عراق: بغداد در نهم دسامبر پیروزی بر داعش را بر عراق اعلام کرد اما نظامیان تاکید کردند که این گروه همچنان خطری علیه عراق است.


Page Generated in 0/0042 sec