printlogo


کد خبر: 186629تاریخ: 1396/10/11 00:00
سقوط بورس و صعود نرخ سکه و ارز
بازار تکان خورد

گروه اقتصادی: بازار سرمایه پس از روزهای خوش رشد و نمو، 3،2 روزی است مسیر عقبگرد با شیب تند را در پیش گرفته تا جایی که طی2 روز ابتدایی هفته جاری (شنبه و یکشنبه) شاخص بورس با افت 2336 واحدی مواجه شده است. معامله‌گران بورس تهران دیروز نیز در حالی نظاره‌گر افت دسته‌جمعی نماگرهای منتخب بورس تهران بودند که با وجود هیجان‌زدگی معامله‌گران اغلب حقیقی برای واگذاری سهام، شاهد حمایت حقوقی‌ها برای مقاومت در برابر افت بیشتر شاخص‌ها بودند. بنا به این گزارش، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز یکشنبه 10 دی‌ماه 96 با کاهش 1649 واحدی روی رقم 95 هزار و 561 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 441 واحدی عدد 17 هزار و 220 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 1970 واحد به رقم 102 هزار و 513 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 1251 واحدی به رقم 67 هزار و 764 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 3090 واحدی عدد 204 هزار و 105 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 35 واحدی روی رقم یکهزار و 33 واحد ایستاد. بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت فولاد مبارکه با 106 واحد، گروه مپنا با 96 واحد و تاپیکو با 77 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت پتروشیمی پردیس با 15 واحد، بانک سینا با 11واحد و پتروشیمی فجر با 3 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
به گزارش فارس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی بیش از 472 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک‌میلیارد و 901 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 126 هزار و 943 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی سبحان آنکولوژی، فرآورده‌های نسوز پارس، بانک کارآفرین، اوراق مرابحه واسط مالی بهمن یکم در نماد صشرق، داروسازی تولیددارو، صنعتی بهپاک و حق تقدم استفاده نشده بیمه اتکای امین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه تعاون و سرمایه‌گذاری بوعلی متوقف شدند. بنا به این گزارش، ‌دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 102 میلیون سهم گروه دارویی برکت به ارزش 5/15 میلیارد تومان کد به کد شد. در توسعه معادن و فلزات کمتر از 83 میلیون سهم به ارزش بیش از 5/14 میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده همراه بود. همچنین 5/29 میلیون سهم سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ارزش بیش از 5/5 میلیون تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی روبه‌رو شد. در تاپیکو نیز 7 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت، همچنین در نفت سپاهان نیز کمتر از 5/6 میلیون سهم به ارزش بیش از 5/8 میلیارد تومان در کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. این گزارش حاکی است، دیروز بورس تهران همچون روز ماقبل آن در حالی با قالب شدن عرضه‌کنندگان سهام بر تقاضا روبه‌رو شدند که نیاز به اصلاح قیمتی پس از رکوردشکنی‌های پی‌درپی نماگرهای بورس بهترین فرصت را برای استراحت مقطعی بازار فراهم آورده است. در این بین جذاب‌ شدن دوباره قیمت سهام برای خریداران باعث شده از فرصت کنونی استفاده کرده و سهم‌های ارزنده را جمع‌آوری کنند هر چند هیجان‌زدگی فروش برای معامله‌گران اغلب حقیقی بازار مانع از تحلیل درست شرایط شده است اما چتر حمایتی حقوقی‌ها در برابر فروشندگان سهام و از سویی انتظار برای اثر تورمی متغیرهای بودجه‌ای در سال آینده باعث شده بازار سهام برای حرفه‌ای‌های آینده‌نگر فرصتی برای خرید باشد.
گرانی 25 هزار تومانی سکه و رشد شدید نرخ ارز
بازار سرمایه دیروز در حالی با افت شاخص‌ها مواجه شد که قیمت انواع سکه نیز در بازار با افزایش هزار تا ۲۵ هزار تومانی مواجه شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۵ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۹۳ تومان معامله شد. در جریان معاملات دیروز بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افزایش هزار تا ۲۵ هزار تومانی مواجه شد. به این معنا که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۵ هزار تومان افزایش، طرح جدید با ۶۵۰۰ تومان افزایش، نیم‌سکه با ۶۰۰۰ تومان افزایش، ربع‌سکه  با ۵۰۰۳ تومان افزایش و سکه یک گرمی با ۱۰۰۰ تومان افزایش مواجه شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۹۳ تومان، طرح جدید یک میلیون و ۴۴۶ هزار و ۱۱۲ تومان، نیم‌سکه ۷۰۸ هزار و ۵۴۵ تومان، ربع‌سکه ۴۲۱ هزار و ۳۲۴ تومان و سکه یک گرمی ۲۷۴ هزار و ۲۱۰ تومان است. در عین حال هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۰۳ دلار و ۸۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۳۴ هزار و ۷۳۵ تومان است. هر دلار آمریکا 4270 تومان، یورو 5240 تومان، پوند 5793 تومان، درهم امارات 1173 تومان و لیر ترکیه ۱۱۴۵ تومان است.  این در حالی است که بررسی روند تغییرات ماهانه منحنی نرخ ارز در سال‌های 93 تا 96 نشان می‌دهد، فصل پاییز و دی‌ماه هر سال سکوی پرتاب ارز به قیمت‌های بالاتر است و دی‌ماه هر سال بهای دلار تقریباً به نقطه اوج خود می‌رسد. بر اساس میانگین تغییرات قیمت ارز در ماه‌های فروردین تا اسفند‌ماه سال‌های 93 تا 96 نرخ ارز هر سال در طول دوره مهرماه تا دی رشد قابل توجهی دارد و پس از دی‌ماه تا حدودی کاهش می‌یابد اما به نقطه قبل بازنمی‌گردد.


Page Generated in 0/0063 sec