printlogo


کد خبر: 186644تاریخ: 1396/10/12 00:00
حسن روحانی در جمع رؤسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی درباره حوادث روزهای اخیر:
مردم پاسخ آشوبگران را می‌دهند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز دوشنبه 5 روز پس از آغاز اعتراضات خیابانی در کشور در جمع رؤسای کمیسیون‌‌های مجلس شورای اسلامی به صورت مفصل درباره این اعتراضات و ناآرامی‌ها اظهارنظر کرد.
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این سخنان گفت اگر لازم باشد از مردم خواهد خواست به خیابان بیایند. او همچنین از هدایت این اعتراضات از خارج از کشور گفت و به صورت تلویحی به نقش عربستان سعودی اشاره کرد.  
حسن روحانی دیروز در جلسه‌ای با روسای کمیسیون‌‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق ایران و 1+5 و پیروزی ایران در منطقه، گفت این موارد نشان‌دهنده موفقیت ایران در منطقه و حوزه بین‌الملل بوده است. روحانی سپس با بیان اینکه مجموعه اینها برای دشمنان ایران سخت بود، تصریح کرد: می‌گفتند شاید همه اینها هست ‌ولی کشور از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دچار شکست می‌شود. شما نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌های مجلس مطلع هستید، شرایط ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است. چرا نباید بگوییم وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادی متوسط دنیا بهتر است؟ رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال رشد اقتصادی ما در 6 ماه اول، 6 درصد است. تمام کشورها به طور متوسط رشد اقتصادی‌شان 2 الی 3 درصد است. رشد اقتصادی ما از متوسط دنیا بهتر است و ما پیش رفتیم. ما 700 هزار شغل درست کردیم. نتیجه در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، گواه یک کار عظیم است؛ 700 هزار شغل درست کردن مگر کار کمی است؟ روحانی ادامه داد: چند تا کشور می‌توانند در سال 700 هزار شغل درست کنند؟ تعداد انگشت‌شماری هستند اما ما این کار را کردیم. کشوری هستیم که حقوق ثابت کارگر، کارمند و مستمری‌بگیر ما از تورم سالانه بالاتر. یعنی هر سال افزایش حقوقی که داریم، با تورم سال یا معادل است یا بالاتر است. این کار بسیار عظیم و بزرگی است. رئیس‌جمهور گفت: مستمری دهک‌های بسیار پایین و مستضعف ما امسال، یعنی در 96 نسبت به سال 95 به طور متوسط بیش از 3 برابر شده است. کجا چنین چیزی داریم؟ در کدام کشور که اقشار سطح پایین جامعه آن 8 الی 10 میلیون نفر است، مستمری این افراد در طول یک سال نسبت به سال گذشته به طور متوسط بالای 3 برابر شده است. ما کار عظیمی کردیم. روحانی اضافه کرد: وضع روستاهای ما از لحاظ برق، آب، گاز و بهداشت را با 5 تا 10 سال پیش مقایسه کنید تا ببینید تحول بسیار بزرگی رخ داده است. در کشاورزی، یک رشد کم‌سابقه‌ای داشتیم. در تولید گندم، دانه‌‌های روغنی، شکر و سایر محصولات پیشرفت کردیم. پیشرفت قابل ملاحظه‌ای هم داشتیم. رئیس‌جمهور اظهار داشت: خودکفایی در تولید گندم، گازوئیل و صادرات گازوئیل داریم و به سمت خودکفایی در تولید بنزین می‌رویم که کار عظیمی است. در پارس‌جنوبی، در طول 4 سال معادل همه سال‌های قبل کار کرده‌‌‌‌‌‌ایم. فازهای 10 و 11 را به ثمر رساندیم که کار بسیار عظیم و بزرگی است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نگاه کنیم که نسبت به 5 تا 7 سال پیش وضع‌مان بهتر شده است یا نه؟ ممکن است یکسری مشکلات باشد، ما که نمی‌گوییم همه مشکلات حل شده است. اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما نگوییم کشور ما گل و بلبل است، بله درست است! گل و بلبل نیست و مشکل داریم. وی اضافه کرد: شما رؤسای کمیسیون‌‌های تخصصی مجلس بهتر از همه می‌دانید که حل برخی مشکلات زمانبر است. آماری که دیروز دیدم بارندگی پاییز امسال نسبت به پاییز متوسط 10 سال گذشته، 55 درصد کاهش یافته است؛ اینکه دست ما نیست. باید دعا کنیم رحمت خداوند بر ما نازل شود. درباره زلزله هم از شمال تا جنوب ایران می‌لرزد، اینها که دست ما نیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خداوند باید کمک کند، البته ما باید خودمان را در برابر زلزله آماده کنیم.
دشمن دنبال انتقام بود
رئیس‌جمهور پس از ارائه این آمارها درباره اقدامات دولت گفت: این اقدامات دشمن را عصبانی کرد و آنها دنبال انتقام از ایران بودند. روحانی در این‌باره خاطرنشان کرد: این مجموعه، دشمن ما را عصبانی کرد، وحدت ما تیری بود بر چشم آنها، پیشرفت ما برای آنها غیرقابل تحمل بود، موفقیت ما در دنیای سیاست و در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آنها غیرقابل تحمل بود. موفقیت ما در منطقه برای آنها غیر قابل تحمل بود. شما می‌خواهید آنها انتقام نگیرند؟ شما می‌خواهید یک عده افراد را تحریک نکنند؟ ما باید خودمان را برای این داستان آماده می‌کردیم. آنها به زبان و صراحت گفتند ما این مشکل را به تهران می‌کشانیم و به زبان تصریح کردند، نه اینکه تحلیل ما باشد.
روحانی تصریح کرد: ملت ایران با صلابت، بخوبی از این مشکلات  عبور خواهد کرد. ملت ما یک اقلیت و گروه کوچک را که بیایند کاری انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین کرده و تخریب اموال عمومی بکنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بخوبی جمع می‌کند.  ملت بزرگ ما هم از چنین حوادثی زیاد دیده و هم براحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزی نیست. رئیس‌جمهور افزود: دشمن در برابر پیشرفت‌ها و عظمت‌های ملت ساکت نمی‌ماند، البته اغفال‌شده‌هایی هم در جمع معترضان هستند که خواست به حق دارند. موسسات غیرمجاز و تعاونی‌ها که ربطی به این دولت نداشته  و حتی مجوز بانک مرکزی را هم نداشتند، اینها مجوز‌های‌شان مجوزهای تعاونی برای دهه 80 و قدیم است، اشکالات و مشکلاتی داشتند، دولت برای اینکه این مسائل را حل کند، تاکنون 11 هزار میلیارد تومان پول گذاشته، این بار سنگینی بر دوش دولت است. ما این کار را کردیم. به عهده ما نیست. مگر باید این را دولت حل کند؟ برخی رفتند به یک مؤسسه غیرمجاز اعتماد کردند و این را هم می‌گویند که به موسسه کاسپین، بانک مرکزی مجوز داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ شما می‌دانید که موسسه فرشتگان جزو آنهایی بود که داخل این فهرست نبود و مجاز نبود داخل این شود. نمی‌خواهم تفسیرش را بگویم؛ یک قاضی‌ در یکی از شهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری را برای ما درست کرده که ربطی به دولت ندارد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بحث اشتغال هنوز تا زمانی که مشکل بیکاری را حل کنیم، فاصله داریم، گفت: مردم مشکلات دارند. طبیعی است، باید این مشکلات را حل‌وفصل کنیم. بنابراین یک عده اعتراض یا انتقاد دارند. به حق انتقاد دارند، منتها باید طریق و مسیر درست و قانونی را برای بیان انتقاد انتخاب کنند. یک عده‌ای در این وسط آمدند دارند با تحریک دیگران سوءاستفاده می‌کنند. آن هم معلوم است که برای چیست؟ روحانی با بیان اینکه بهترین پاسخ برابر اینگونه حوادث، چه مشکلات و چه اینگونه مسائل وحدت ملی است، اضافه کرد: اولین مصداق وحدت هم وحدت مسؤولان است. یعنی مجلس، دولت، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه افرادی که در این کشور مسؤولیت دارند، همه باید کنار هم قرار بگیرند و متحد و یکصدا شوند.
مجلس نگذاشت!
روحانی در ادامه اظهاراتش از مجلس شورای اسلامی نیز انتقاد کرد و گفت: برخی برنامه‌‌های ما با مخالفت مجلس مواجه شده است. روحانی در این‌باره گفت: الان مشکل بیکاری و معضل اشتغال داریم. باید به شکلی آن را حل کنیم. شما می‌گویید بودجه اشتغال را از جای دیگری بیاورید. اهلا و سهلا، شما نمایندگان مجلس هستید. شما می‌گویید این بودجه را از اینجا نبریم، خب بگویید از کجا بیاوریم، هر جا بگویید ما حرفی نداریم. رئیس‌جمهور افزود: آیا ما اشتغال نمی‌خواهیم؟ بسیار خب! نیاییم به مردم بگوییم؟ بگویید چه کار کنیم؟ به مردم چه بگوییم؟ برنامه ششم سر جای خودش، من به عنوان رئیس‌جمهور یک برنامه‌ای به مردم ارائه دادم و با این برنامه‌ام مردم به من رأی دادند. خود قانون اساسی هم می‌گوید برنامه به عهده رئیس‌جمهور است. اصل 134 می‌گوید خط‌مشی و برنامه با مشورت وزرا بر عهده رئیس‌جمهور است. روحانی اظهار داشت: من برنامه دادم و مردم به این برنامه رأی دادند. به مردم قول دادم و گفتم فقر مطلق را می‌خواهم از بین ببرم. به مردم گفتم می‌خواهم مشکل اشتغال را درست کنم. بر این مبنا مردم آمدند به من رأی دادند. من باید به مردم چه بگویم؟ بگویم من برای اشتغال برنامه ندارم. باید بگویم برنامه دارم، برای اینکه برنامه داشتم و در بودجه دادم به مجلس اما مجلس به هر دلیلی آمد گفت من رأی نمی‌دهم. باید به مردم شفاف بگوییم.
لازم باشد مردم می‌آیند!
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همه ما موقت بوده و کشور و مردم ماندنی و ماندگار خواهند بود، اظهار داشت: معتقدم آنچه این چند روز واقع شده ظاهرش یک نوع تهدید بوده که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم و ببینیم مشکل چیست، چرا که همه اینها کسانی نیستند که از خارج دستور گرفته باشند، بلکه عده‌ای از آنها مردمی هستند که به خاطر احساسات و مشکلات‌شان به خیابان‌ها آمدند. روحانی با بیان اینکه مردم تنها به‌خاطر مشکلات اقتصادی به خیابان نیامده‌‌اند و فقط پول، نان و آب نمی‌خواهند، افزود: یکی از خواسته‌‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی خودمان همدیگر را تضعیف کنیم یعنی دولت، مجلس را تضعیف کند، ما 2 تا با هم قوه‌قضائیه را تضعیف ‌کنیم و قوه‌قضائیه هم همه ما را تضعیف کند؛ آیا در چنین صورتی می‌توانیم پیش برویم؟ قطعا نمی‌توانیم پیش برویم. به هر حال یک کار بزرگی در این کشور به نام برجام انجام گرفته است اصلا کاری ندارم که برجام بعدا چه می‌شود، تا همین 2 سال، برجام چه خدماتی به ما کرده است؟ برجام هم که برای دولت نیست، بلکه مجلس، شورای نگهبان و رهبری و شورایعالی امنیت ملی هم آن را تصویب کرده است و با هم این کار را کرده‌ایم.
روحانی تصریح کرد: اگر همه با هم شویم من تردید ندارم مردم از ما حمایت می‌کنند؛ مردم 80 میلیون جمعیت است که اگر روزی لازم باشد این مردم در روزهای آینده بیایند و از نظام حمایت کنند خواهید دید که چه جمعیت میلیونی ای در خیابان خواهد آمد، معلوم است اینها به معنای مردم نیستند اما این هم معنایش این نیست که ما نسبت به صدای انتقاد و اعتراض بی‌توجه باشیم و گوش نکنیم، بلکه باید گوش کنیم و این را به یک فرصت تبدیل کنیم. ببینیم مسأله و راه‌حل آن چیست؟ دنبال آن راه‌‌حل بگردیم و حل‌وفصل کنیم.


Page Generated in 0/0053 sec