printlogo


کد خبر: 186645تاریخ: 1396/10/12 00:00
انتقاد از سوءاستفاده از آزادی
اصلاح‌طلبان: مردم جلوی اغتشاشات را بگیرند

چهره‌های جریان اصلاحات درباره اتفاقات اخیر در چند شهر کشور معتقدند به بهانه آزادی نباید نسبت به تمامیت ارضی کشور متعرض شد.  آنها همچنین می‌گویند آمریکا، سلطنت‌طلبان و آل‌سعود پشت پرده ناآرامی‌ها در برخی شهر‌های ایران هستند. به گزارش «وطن امروز»، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات دیروز در این‌باره اظهارنظر کرد. ابطحی به تسنیم گفت: مقامات آمریکایی و اسرائیلی و فرح پهلوی و والاحضرت! محمد بن‌سلمان سعودی و تکفیری‌ها با حمایت‌های کورشان بازهم دشمنی‌شان را با ملت ایران آشکار کردند. وی با بیان اینکه برخی بدون توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی اصل نظام را نشانه گرفته‌اند، تصریح کرد: متأسفانه برخی تلاش دارند مطالبات بحق اقتصادی و مدنی مردم نادیده گرفته شود. حجت‌الاسلام ابطحی با بیان اینکه تردیدی در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیست و همه باید فکر رفع مشکلات اقتصادی مردم باشند، گفت: از مسؤولان عاجزانه درخواست می‌کنم جدای از این دشمنی‌هایی که علیه ملت ایران می‌شود، به مشکلات اقتصادی، سیاسی، اختلاس‌ها و دزدی‌ها از سوی هر جناحی که صورت می‌گیرد، توجه کنند.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با بیان اینکه نباید برخی جریانات از این اتفاقات به نفع خود استفاده کنند، تأکید کرد: اتفاقات این روزها، اعتراضی است به عملکرد همه دستگاه‌ها، ما باید به دنبال «وحدت ملی» برای تحول در عملکرد مدیران همه بخش‌ها باشیم و دستگاه‌های مختلف باید به نظرات مردم و نقدهای‌شان نیز توجه عملی کنند. محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت اگر روند اغتشاشات در برخی نقاط کشور ادامه یابد، مردم، احزاب و جریان‌های سیاسی باید با حضور خود جلوی آنها را بگیرند. صادقی با بیان اینکه حق برگزاری اعتراضات از حقوق اساسی مردم است که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده، افزود: دولت باید برای مردم این امکان را فراهم کند تا بتوانند در کمال آزادی مطالبه خودشان که نوعاً در جهت اصلاح امور است را بدون هیچ ترسی ابراز کنند. عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مردم باید اجازه انتقاد داشته باشند، اظهار داشت: سلب و محدود‌کردن آزادی مردم به بهانه‌های مختلف در واقع سرپوش گذاشتن روی مشکلات است، از سوی دیگر استفاده از آزادی‌ها نباید به شکلی باشد که کوچک‌ترین لطمه‌ای به امنیت کشور وارد کند و بهانه به دست بیگانگان دهد. فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: البته آمریکا و ایادی آن بسیار پست‌تر از آن هستند که بتوانند از مردم بیدار ایران سوءاستفاده کنند، چرا که ریشه‌های نظام، انقلاب و مردم ما بسیار محکم‌تر از این است که نگران آنها باشیم. صادقی با بیان اینکه باید خواسته‌های مردم به نحو شایسته‌ای پاسخ داده شود تا اعتماد مردم نسبت به نظام تقویت شود، خاطرنشان کرد: باید مجموعه نظام، مجلس، دولت و قوه‌قضائیه به گونه‌ای بتوانند در پاسخ به این اعتراضات عکس‌العمل داشته باشند و این واکنش اعتمادزا باشد. وی با تاکید بر اینکه در صورتی که روند این اغتشاشات ادامه یابد باید همه مردم، احزاب و جریان‌های سیاسی با حضور خود جلوی اغتشاشگران را بگیرند، گفت: تمام احزاب و جریانات سیاسی باید روی منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی وفاق داشته باشند و کمک کنند این اعتراضات مدیریت شود تا خروجی آن به نفع منافع ملی کشور باشد.
هاشمی‌طبا: با اغتشاشگران مماشات نکنید
سیـدمصطفی هاشمی‌طبـا، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم درباره اتفاقات اخیر در برخی شهر‌های ایران گفت: اگر کسی خواسته‌ای دارد دلیل نمی‌شود چنین اقدامات اغتشاش‌آمیزی انجام دهد. علت اعتراضات اخیر این بود که ما همواره به مردم وعده‌هایی می‌دهیم که قابل انجام نیست. وی افزود: نه این دولت، بلکه همه دولت‌ها نمی‌توانند تمام وعده‌هایی را که به مردم می‌دهند عملی کنند. ما دچار کسری بودجه هستیم، درآمد دولت کم شده و هزینه‌های زیادی به گردن دولت است و متاسفانه برخی فکر می‌کنند با مخالفت با دولت، مشکلات معیشتی حل و ارزانی
ایجاد می‌شود. حجم اقتصاد ما جوابگوی این درخواست‌ها نیست و باید محترمانه و قاطع واقعیت‌های اقتصاد کشور به مردم گفته شود. وی درباره به آشوب کشاندن فضای کشور در برخی شهرها، گفت: اگر کسی دست به کار مسلحانه بزند، در حکم قطاع‌الطریق و طاغی است و انسان عادی دست به این کارها نمی‌زند. این افراد یا از جایی دستور می‌گیرند یا خرابکارند و می‌خواهند براندازی انجام دهند. حساب این افراد از معترضان جداست و باید با این افراد برخورد شود و نمی‌توان مماشات کرد.


Page Generated in 0/0036 sec