printlogo


کد خبر: 186648تاریخ: 1396/10/12 00:00
گزارش میدانی «وطن‌امروز» از آخرین وضعیت بازار در روزهای اخیر
نتیجه اقتصادی اغتشاشات: دلار رکورد زد

گروه اقتصادی: در پی اعتراضات اخیر، سکه و ارز به ترتیب 40 هزار  و 50 تومان نسبت به روز یکشنبه گران شدند و در عوض بورس که روزهای خوبی را در هفته جاری سپری می‌کرد 2800 واحد سقوط کرد. به گزارش «وطن امروز»، در پی ناآرامی‌های اخیر که با شعارهای اعتراضی به نابسامانی‌های اقتصادی شروع شد و بعد رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت، بازارهای مالی و پولی در سراسر کشور و بویژه پایتخت روندی پرنوسان پیدا کرده‌اند. بر این اساس اصلی‌ترین بازار شبه‌پولی اقتصاد ایران یعنی ارز و سکه با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌ است. دلار که تا هفته گذشته بر پایه 4200 تومان بود و بین 4210 تا 4230 تومان توسط صرافی‌ها فروخته می‌شد، دیروز در تهران 4308 تومان را هم به خود دید و در پایان روز روی 4300 تومان ثابت ماند اما کسی آن را با این قیمت نمی‌فروخت! سکه هم همین روند را طی کرد به طوری که دیروز سکه امامی و سکه قدیم تا 40 هزار تومان هم افزایش قیمت داشتند و به ترتیب یک میلیون و 488 هزار تومان و یک میلیون و 460 هزار قیمت‌گذاری شده بودند.   برای درک هر چه بیشتر شرایط سری هم به میدان فردوسی تهران، محل تجمع فروشندگان قانونی و غیرقانونی ارز و سکه زدیم.
صرافی‌ها کار نمی‌کنند
نماگر اکثر صرافی‌های قانونی به کلی خاموش بود، صرافی‌هایی هم که کار می‌کردند از فروش ارز خودداری می‌کردند. زمانی که سراغ یکی از این صرافی‌ها در مرکز میدان فردوسی رفتیم او برابر این سوال که آیا فروش دارید، گفت: خیر نداریم! حالا چند دلار دارید؟ و وقتی برای مثال به او گفتیم 100 دلار، گفت اصلا خرید نداریم، بالای 500 تا داشتید شاید فردا بخریم. وقتی پرسیدیم چند، گفت: نرخ فردا برای فردا است و همان موقع صحبت می‌کنیم. یکی از دلالان حاضر در این منطقه که از امنیتی شدن بازار با شروع تجمعات خبر می‌داد و بسیار از این موضوع ناراضی بود به خبرنگار «وطن امروز»، گفت: افزایش قیمت ارز حبابی بوده و صددرصد کاهش پیدا می‌کند. شاپور، دلال ارز میدان فردوسی افزود: صرافی‌ها ارز نمی‌فروشند دلیلش هم مشخص است، چون رصد می‌شوند و اگر دلار خود را به دلالان‌های‌شان در خیابان بدهند به نفع آنهاست ولی مردم هم بیشتر از 4300 تومان به دلار پول نمی‌دهند مگر اینکه خیلی احتیاج داشته باشند. این دلال بازار ارز، ادامه داد: یکی دو روز است صرافی‌ها با ترس و لرز کار می‌کنند، دیگر بعد از ساعت 11 عملا بازاری وجود ندارد و ترجیح می‌دهند صرافی را تعطیل کنند تا ریسک کنند و تا ساعت 4 در صرافی بمانند. مردم می‌آیند ارز بخرند اما گیر کلاهبردار‌ها می‌افتند. این دلال ارز در پاسخ به این سوال که با توجه به گرانی حبابی دلار، بانک مرکزی ارزی به بازار تزریق کرده است یا نه، گفت: من در جریان این کارها نیستم اما آنطور که معلوم است دلار کم است، صرافی‌ها هم به همین خاطر دارند بازی در می‌آورند؛ این دلال اعتقاد دارد ارز در بازار ناپدید می‌شود و ترس این وجود دارد که در نهایت نوک پیکان مقصر گران شدن ارز به دلالان برگردد. بورس هم تاثیر زیادی از ناآرامی‌های اخیر گرفت به طوری که در نخستین روز کاری بورس پس این ناآرامی‌ها (یکشنبه) شاخص بورس تهران 1772 واحد کاهش پیدا کرد؛ با وجود اینکه صبح دوشنبه بورس شاهد اتفاقات مثبتی بود و حتی 646 واحد هم افزایش پیدا کرد اما این اعتراضات روند رو به رشد بورس تهران را در برابر سرمایه‌گذاری در بازارهای سفته‌بازانه بار دیگر تغییر داد و باعث عقب‌ماندگی آن شد.
شروع تحریم‌ها بر مبنای حقوق بشر؟
به نظر می‌رسد نوسانات اخیر هر چند مهم هستند اما تمام بلایی که از این اتفاقات اقتصاد ایران متحمل می‌شود، نیستند. همیشه نتیجه نارضایتی‌های خیابانی در ایران تحریم‌های گسترده اقتصادی از سمت کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر بوده است و حالا هم بیم این می‌رود نتیجه اردوکشی‌های خیابانی شروع تحریم‌هایی ظالمانه برای مردم ایران باشد که شرایط معیشت را برای آنها سخت‌تر نیز می‌کند.
 شاید خریداران سکه ضرر کنند
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: بازار طلا، بازار پرنوسان و پرریسکی است، محل مناسبی برای مردم عادی جهت سرمایه‌گذاری نیست و ممکن است با کاهش جهانی قیمت طلا، خریداران سکه متضرر شوند. رحیمی افزود: از ابتدای مهرماه سال جاری قیمت سکه روند افزایشی در پیش گرفت که علت این امر افزایش تقاضای خرید سکه به دلیل ورود برخی سرمایه‌گذاران به این بازار بود که با احتمال افزایش قیمت طلا در ماه‌های آتی اقدام به خرید سکه می‌کردند؛ برخی مردم عادی نیز به منظور حفظ قدرت خرید، پس‌اندازهای‌شان را تبدیل به سکه می‌کردند که همه این موارد حجم تقاضا در بازار سکه را افزایش داده بود و بالطبع قیمت‌ انواع سکه نیز افزایش یافت. وی افزود: به موجب قانون ضرب مسکوک طلا، بانک مرکزی انحصار ضرب انواع سکه طلا را برعهده دارد و تأمین نیاز بازار به انواع سکه بهار آزادی از وظایف این بانک است. همچنین یکی از اهداف بانک مرکزی حفظ ارزش پول کشور است و از آنجا که افزایش قیمت سکه و طلا می‌تواند سایر بازارهای موازی همچون ارز را نیز متاثر کرده و قیمت‌ها در این بازارها را نیز افزایش دهد؛ هرگاه قیمت سکه در بازار با ارزش ذاتی سکه و قیمت تمام شده آن فاصله قابل توجهی پیدا کرده و قیمت‌ها غیرواقعی و به اصطلاح حبابی شود بانک مرکزی با هدف ایجاد تعادل در بازار و کنترل قیمت‌‌ها اقدام به مداخله و عرضه سکه در بازار می‌کند. وی تصریح کرد: در اتفاقات اخیر بازار طلا، بررسی‌ها حاکی از افزایش تقاضای خرید بود و با توجه به اینکه عرضه سکه در بازار با تقاضای شکل گرفته متناسب نبود، بانک مرکزی تصمیم به عرضه سکه از طریق بانک کارگشایی گرفت. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در ادامه گفت: به مردم توصیه می‌کنم اگر قصد دارند با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید سکه طلا کنند حتما نوسانات احتمالی بازار طلا را مد نظر داشته باشند و با آگاهی کامل وارد این بازار شوند.
 


Page Generated in 0/0061 sec