printlogo


کد خبر: 186792تاریخ: 1396/10/14 00:00
نمایندگان مجلس از بی‌توجهی دولت به اجرای طرح‌های مسکن انتقاد کردند
رونق قیمت‌ها به جای رونق ساخت و ساز!

گروه اقتصادی: دولت در حالی برای نوسازی بافت‌های فرسوده وارد عمل شده است که کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند، دولت نباید مرمت و نوسازی بافت‌های فرسوده را به حساب تولید مسکن به حساب آورد، بلکه باید هرچه سریع‌تر طرح‌های مسکن اجتماعی یا حمایتی را با متراژ کوچک به منظور تامین نیاز اقشار مردم به مسکن، عملیاتی کند. گرانی خانه‌های با متراژهای کم در پی تراکم انباشت میزان تقاضای مسکن باعث شده قیمت این کالای مصرفی پس از سال‌ها رکود و بی‌رمقی جان تازه‌ای گیرد. بنا به این گزارش، هر چند رشد روزافزون تقاضای مسکن موجب شده در چند ماه اخیر تحرکی در بازار خرید فروش مسکن به‌وجود آید اما شواهد حاکی از آن است که خریداران مسکن به موجب کاهش قدرت خرید، در تهیه خانه‌های با متراژ بالا و شیک ناتوان هستند و اکثر آنها به‌ناچار خانه‌های محقر و کوچک و بعضا با چندین سال ساخت را می‌خرند. کارشناسان معتقدند با توجه به رشد میزان تقاضای مسکن و بی‌توجهی چند ساله دولت در تولید آن، اکنون شرایط برای متقاضیان مسکن سخت شده است؛ این در حالی است که دولت به جای توجه به ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی کوچک برای تامین نیاز مردم، مدام از وجود خانه‌های خالی  انبوه سخن می‌گوید، در حالی که آن خانه‌های لوکس و گران دردی را برای قشر کم‌درآمد جامعه دوا نمی‌کند. در این باره عضو کمیسیون عمران مجلس، از گرانی خانه‌های ۵۰ تا ۷۰ متری همزمان با رشد معاملات مسکن انتقاد کرد و گفت: ادامه روند فعلی و عدم ورود دولت احتمال رشد قیمت خانه‌های نقلی تا ۲۵ درصد را نیز در پی دارد. سیداحسن علوی با اشاره به رشد معاملات مسکن در سال جاری و افزایش 15 درصدی قیمت‌ها در بازار، گفت: کاهش نرخ سود بانکی و تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن رشد معاملات در این بازار را رقم زد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همزمان با خروج سپرده‌های مردم از شبکه‌های بانکی و سرازیر شدن آن به سمت بازار مسکن، عرضه و تقاضا در این بازار از تعادل خارج شد، افزود: بر هم خوردن عرضه و تقاضا به رشد قیمت مسکن دامن‌ زده است. وی  با بیان اینکه بیشترین نوع معاملات مسکن مشمول خانه‌های 50 تا 70 متری و به نوعی آپارتمان‌های نقلی بوده است، تصریح کرد: با بیشتر شدن تقاضا برای خرید این نوع آپارتمان‌ها، افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت این واحدها در بازار رخ داده است. وی راهکار کاهش یا ثبات نرخ قیمت واحدهای مسکونی در بازار را تولید مسکن حمایتی از سوی دولت خواند و گفت: در شرایط فعلی دولت باید با تنظیم بازار عرضه و تقاضا از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند. علوی با بیان اینکه اجرای طرح مسکن اجتماعی در شرایط فعلی راهکار خوبی برای ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن است، افزود: دولت باید راهکاری برای ممانعت از رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار مسکن ارائه کند زیرا ادامه شرایط فعلی به صلاح نیست. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه ادامه روند فعلی و رها کردن بازار، رشد قیمت مسکن بویژه آپارتمان‌های نقلی تا 25 درصد را نیز در پی خواهد داشت، تصریح کرد: دولت باید با ورود بموقع به بازار مسکن تلاطم قیمتی در آن را پایان دهد.
شروع گرانی مسکن از سال آینده!
معاون مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفت: قیمت مسکن در ماه‌های باقیمانده از سال جاری افزایش نخواهد یافت؛ ضمن اینکه شرایط تسهیلات صندوق مسکن یکم نیز در این مدت بهبود می‌یابد. حامد مظاهریان در گفت‌وگو با مهر، درباره بازار مسکن با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر سفته‌بازان پس از سال‌ها از بازار مسکن خارج شدند که سبب ایجاد ثبات در این بازار شده بود، درباره افزایش قیمت مسکن در یکی، دو ماه گذشته که به گفته برخی کارشناسان ۱۵ تا ۲۰ درصد در برخی مناطق تهران رخ داده است، گفت: بررسی معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد این افزایش قیمت‌ها همگن نیست؛ این موضوع در سایر شهرها هم صدق می‌کند. این مقام در وزارت راه‌وشهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال جاری و همچنین سال آینده تصریح کرد: به نظر می‌رسد در ماه‌های باقیمانده سال جاری  افزایش قیمت در مسکن نخواهیم داشت. اما در نیمه نخست سال آینده افزایش قیمت مسکن در حدود تورم را انتظار داریم. وی یادآور شد: درباره نیمه دوم سال 97 نمی‌توان از هم‌اکنون اظهار نظر کرد و باید منتظر ماند تا پس از بررسی شاخص‌های اقتصادی سال آتی به این پرسش پاسخ داده شود.
طرح بازسازی بافت‌های فرسوده، جایگزین تأمین مسکن در کشور نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: هر چند نوسازی واحدهای فرسوده لازم است اما این موضوع نمی‌تواند جایگزین طرح تامین مسکن در کشور باشد. فرج‌الله رجبی با اشاره به آغاز مراحل عملیات نوسازی مسکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری در مناطق ناکارآمد با کلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی مسکن در محله سیروس تهران و اظهارات اخیر وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: آغاز بازسازی بافت‌های فرسوده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اقدامی مناسب و لازم بوده که باید برای مقاوم‌سازی سازه‌ها در راستای کاهش دغدغه‌های شهری انجام شود. وی با تاکید بر اینکه طرح بازسازی بافت‌های فرسوده نمی‌تواند جایگزین طرح تامین مسکن در کشور شود، تصریح کرد: هر چند ضرورت احیای این بافت‌ها حس می‌شود اما دولت نمی‌تواند با تکیه بر این بخش نیاز کشور به مسکن را نیز پوشش دهد. وی ادامه داد: دولت برای جبران نیاز مردم به مسکن باید طرحی مشخص ارائه کند و تکیه صرف بر بازسازی بافت‌های فرسوده نمی‌تواند به تعادل میان عرضه و تقاضا در بخش مسکن کمک کند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتظار ما از وزارت راه‌وشهرسازی تولید مسکن در کنار نوسازی بافت فرسوده و مدیریت این حوزه با هدف تنظیم بازار است.
 


Page Generated in 0/0065 sec