printlogo


کد خبر: 186803تاریخ: 1396/10/14 00:00
رؤیای رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه حائل در مرزهای سوریه بر باد رفت
پیشروی‌های گسترده مقاومت در غوطه دمشق

ارتش سوریه و مقاومت که هفته گذشته تروریست‌های غرب دمشق را به پذیرش توافق خروج واداشتند، روز گذشته پرچم سوریه را بر فراز بلندترین قله ارتفاعات الحمر به اهتزاز درآوردند تا پاکسازی کامل غوطه غربی را رسماً اعلام کنند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد ارتش سوریه و نیروهای مقاومت همپیمان با آن سال میلادی جدید را با کنترل بر تپه‌های استراتژیک الحمر در حومه قنیطره آغاز کردند و توانستند با این پیشروی نقشه‌های اسرائیل را برای ایجاد منطقه حائل تحت سیطره گروه‌های تروریستی وابسته به این رژیم ناکام بگذارند. به گفته منابع سوری، نیروهای دولتی پرچم این کشور را بر فراز تپه‌های الحمر برافراشته و به تقویت پایگاه‌های خود در تمام این منطقه استراتژیک که در شرق شهرک الحضر واقع است، پرداختند. ارتش سوریه طی عملیات 3 ماهه خود در این منطقه تروریست‌ها را مجبور کرد به شروط نیروهای مقاومت تن دهند و ضمن تحویل سلاح سنگین خود، از این مناطق خارج شوند. ارتش سوریه از آغاز عملیات خود در پی حفظ جان افراد غیرنظامی، محافظت از زیرساخت‌ها و منازل غیرنظامیان بود و به همین دلیل، حملات سازمان‌یافته‌ای به مقرهای تروریست‌ها انجام می‌داد. تپه‌های الحمر، روستاهای منطقه جبل‌الشیخ، باتا الخشب و مشاتی حضر در ریف دمشق را به ریف قنیطره پیوند می‌دهد و در راه امدادرسانی تروریست‌های تحت حمایت اسرائیل به سمت خان‌الشیح و مزارع اطراف آن در ریف جنوب‌غربی دمشق واقع شده است. اواسط سال 2015 گروه‌های تروریستی بویژه جبهه النصره، احرارالشام و اجنادالشام، ائتلاف نظامی جدیدی را با نام «ارتش حرمون» تشکیل دادند که مورد حمایت کامل رژیم صهیونیستی قرار دارد و یکی از اهداف آن در کنار نبرد با ارتش سوریه، ایجاد منطقه‌ای حائل در مناطق مرزی با جولان اشغالی و مناطق حضور ارتش سوریه بود. این گروه‌های تروریستی حدود 2 ماه پیش، پس از ایجاد اتاق عملیاتی با نام «جیش محمد»، عملیاتی را به سرکردگی گروه تروریستی جبهه النصره برای شکستن محاصره تروریست‌های موجود در مناطق بیت‌جن، مزرعه بیت‌جن و مغر‌المیر در جنوب غرب استان ریف دمشق آغاز کردند. یکی از اهداف این تروریست‌ها، اشغال شهرک حضر در شمال استان قنیطره برای باز شدن مسیر بیت‌جن تا جباتا الخشب بود. تروریست‌ها از 3 محور به شهرک حضر یورش بردند و در نخستین ساعات حمله، برای ترساندن و فراری‌دادن ساکنان این شهرک یک خودروی بمب‌گذاری شده را به سوی حضر روانه کردند. این خودرو در حاشیه شهرک حضر و در میان منازل شهروندان منفجر شد که 9 کشته و 23 زخمی برجا گذاشت. در نخستین موج حمله گروه‌های تروریستی به شهرک حضر شماری از جوانان مدافع این شهرک کشته شدند و تا پایان این درگیری این تعداد به 15 تن رسید. تروریست‌ها توانستند مناطق الهره در شمال شرق، قرص‌النفل در شمال غرب و الوسیط در جنوب غرب حضر را اشغال کنند ولی با پیوستن جوانان شهرک حضر به نیروهای ارتش سوریه این مناطق پاکسازی شد و تروریست‌ها به اهداف خود نرسیدند.
نگرانی اسرائیل از پیشروی‌ ارتش سوریه
در همین راستا، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به «خطر بزرگ» موفقیت‌های میدانی ارتش سوریه و همپیمانانش در جنوب این کشور هشدار داد. وی گفت: آنها می‌خواهند برای گسترش موفقیت ایران و ایجاد حضور زمینی و دریایی ایران در سوریه و ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی به ارتفاعات جولان بازگردند و این خطر بزرگی برای ما محسوب می‌شود. این تحول در زمانی رخ داده که رسانه‌های رژیم صهیونیستی زنگ خطر را به دنبال پیشروی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش و تشدید حملات‌شان علیه شورشیان در منطقه جبل‌الشیخ در مرزهای شمالی جولان به صدا درآورده‌اند.
محاصره حرستا در آستانه شکسته‌شدن
دامنه پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جبهه‌های مختلف نبرد علیه تروریسم در حال گسترش است. بر این اساس، ارتش سوریه با حمایت روسیه حملات خود را علیه آخرین مقر شورشیان در حومه شرقی دمشق تشدید کرده و آماده شکستن محاصره پایگاه نظامی در حرستاست که شورشیان کنترل بخشی از آن را در دست دارند. به گفته این منابع، ارتش سوریه نیروهای ویژه را گردهم آورده و آماده حمله بزرگی برای شکستن محاصره شده است. به نظر می‌رسد حدود 200 سرباز در داخل این پایگاه از سوی مخالفان محاصره شده باشند. از روز یکشنبه شورشیان سوری بویژه گروه احرارالشام دامنه سیطره خود را بر بخش‌هایی از این پایگاه نظامی در حرستا افزایش داده‌اند.  شورشیان نوامبر گذشته به این پایگاه یورش بردند تا از فشار بر شهرک‌ها و روستاهای غوطه شرقی بکاهند. منابع مخالف سوری نیز مدعی‌اند مخالفان در شرق پایتخت پیشروی گسترده‌ای داشته‌اند و کنترل برخی مناطق را در دست گرفته و به ساختمان اطلاعات هوایی در حرستا رسیده‌اند. این منابع مدعی‌اند جنگنده‌های ارتش سوریه و روسیه حملات هوایی زیادی را علیه حرستا انجام دادند تا راه را برای پیشروی نیروهای زمینی باز کنند اما نیروهای ارتش به پیشروی دست نیافتند. ارتش سوریه همچنین در ادامه پیشروی خود در حومه حماه و ادلب، کنترل روستاها و شهرک‌های منطقه الخوین، الزرزور، رسم شم الهوی، النیحه، المشرف و قلیعات طویبیه در حومه شمال شرقی حماه را در دست گرفت. ارتش سوریه می‌گوید توانسته تعداد زیادی از تروریست‌ها را از پا درآورد.
 

سقوط یک بالگرد روسی در حماه
یک فروند بالگرد نظامی روسیه به دلیل نقص فنی در سوریه سقوط کرد که 2 خلبان آن جان خود را از دست دادند. شبکه روسی راشاتودی گزارش کرد وزارت دفاع روسیه تأیید کرده است که 2 خلبان بعد از آن جان خود را از دست دادند که یک فروند بالگرد نظامی روسیه در نزدیکی پایگاه نظامی حماه در سوریه در شب سال نو سقوط کرد.


Page Generated in 0/0063 sec