printlogo


کد خبر: 186805تاریخ: 1396/10/14 00:00
چهارگوشه

هند قرارداد تسلیحاتی  با اسرائیل را لغو کرد
دولت هند رسما قرارداد
۵۰۰ میلیون دلاری با اسرائیل را که به موجب آن، قرار بود موشک‌های ضدزره و سامانه‌های دفاع هوایی از سرزمین‌های اشغالی وارد ‌کند، رسما لغو کرد. دولت هند که درصدد مدرن‌سازی ناوگان موشکی خود است، پیش از نیز این با پیشنهاد خرید موشک‌های ضدتانک جاولین متعلق به شرکت لاکهیدمارتین آمریکا مخالفت کرده بود. این قرارداد در حالی لغو شده که قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اواسط ماه جاری میلادی به هند برود.

کشته و زخمی‌‌شدن  129 نظامی سعودی در یمن
آمارهای منابع رسمی در عربستان نشان می‌دهد که 129 نظامی و افسر سعودی در طول ماه‌های نوامبر و دسامبر گذشته در جریان جنگ با یمن کشته و زخمی شده‌اند. در ماه نوامبر 36 نظامی و افسر سعودی در جریان نبردهای مرزی در مناطق جیران و نجران و عسیر کشته و 27 نفر دیگر زخمی شدند. در ماه دسامبر گذشته نیز 44 نظامی سعودی در جریان عملیات نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در طول جبهه‌های مرزی کشته و 22 نفر دیگر زخمی شدند.

کشته‌شدن 14 نمازگزار در نیجریه
یک عامل انتحاری در شهر مرزی گامبوروی نیجریه با کامرون، با انفجار بمب همراه خود دست کم ۱۴ نفر را کشت. به گفته شاهدان، این حمله پیش از برگزاری نماز صبح و توسط یکی از اعضای گروه تروریستی بوکوحرام انجام شده است. گفتنی است از زمان آغاز حملات گروه تروریستی بوکوحرام در سال ۲۰۰۹ دست‌کم ۲۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

تعلیق اختیارات رئیس‌جمهور مولداوی
پس از آنکه رئیس‌جمهوری مولداوی در جریان بن‌بستی سیاسی از تأیید وزرای جدید سر باز زد، دادگاه قانون اساسی این کشور موقتاً او را تعلیق کرد. ایگور دودون حکم اخیر دادگاه قانون اساسی را رد کرده است. بر اساس این حکم، دودون باید اختیاراتش را به رئیس پارلمان یا نخست‌وزیر تحویل دهد. دودون با ائتلاف حاکم اختلاف‌نظر دارد، چرا که آنها خواستار روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپایی و آمریکا هستند. در ماه اکتبر هم دادگاه قانون اساسی مولداوی اختیارات دودون را تعلیق کرده بود، زیرا او از تایید یک وزیر دیگر امتناع کرده بود.


بازداشت معاون بزرگ‌ترین تشکل دینی شیعیان در جزیره انقلابی
یادبود سالگرد شهادت شیخ نمر در بحرین
بحرینی‌ها همزمان با اوج‌گیری دیگرباره قیام‌شان علیه حکومت دست‌نشانده آل‌خلیفه، دومین سالگرد شهادت شیخ نمر را گرامی داشتند. در این میان جریان عمل اسلامی بحرین با ستایش از روحانی مبارز شیعه عربستان، شیخ شهید، آیت‌الله نمر باقر النمر در بیانیه‌ای  او را شهید راه و مکتب امام حسین(ع) و رژیم سعودی را پیرو راه یزید دانست. به گزارش شبکه تلویزیونی نبأ، در این بیانیه همچنین آمده است: «این شهید پیشگام و پرچمدار برملا کردن وجهه حکومت ستمگر و ظالم سعودی بود... از زمانی که رژیم سعودی این فقیه مجاهد را به قتل رساند، رژیم‌های بحرین و آل‌سعود درها را روی جنایت‌های قتل و اعدام و نیز حذف فیزیکی هدفمند (مخالفان) گشودند و ده‌ها نفر شهید شدند. شهید نمر پیشگام دانش و جهاد و عمل صالح بود. وی همچنین جلودار و پرچمدار برملا کردن چهره قلدرترین رژیم ستمگر و جبار و مقابله با آن در منطقه بود؛ رژیمی که جنایت‌های تروریستی پلید را در یمن و منطقه مرتکب می‌شود و آن را هدایت می‌کند».  منابع بحرینی از بازداشت یک روحانی شیعه دیگر در این کشور خبر دادند. به‌گزارش پایگاه خبری اللؤلؤه، پس از تایید حکم حبس 6 ماهه محمود العالی در دادگاه رژیم آل‌خلیفه، نیروهای امنیتی وی را روانه زندان کردند. او به اتهام حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین بازداشت شده است. رژیم بحرین در ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ محاکمه شیخ محمود العالی، معاون بزرگ‌ترین تشکل دینی شیعیان در بحرین را آغاز کرد. مقامات امنیتی بحرین در ۲۳ جولای در جریان کمپین بازداشت گسترده علمای دینی شیعه، العالی را فراخواندند.


Page Generated in 0/0053 sec